Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. February 25. Saturday, Géza   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

Acélos immunrendszer, bárkinek

2015.01.15. | Gregus Judit Alexandra
Az immunrendszered az őszi időszakban támogatásra szorulhat. Kis odafigyeléssel azonban könnyebben átvészelheted a megfázásos időszakot.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

A megbetegedések ellen legfontosabb és elsődleges védőbástyád az immunrendszered, amely felelős a szervezetedbe jutó baktériumok és vírusok elleni küzdelemért és a megfelelő védekezés kiépítésért. Az immunrendszer – amelybe beletartoznak a nyirokszervek, a nyirokerek, de maga a bőr is, illetve a nyálkahártyák sejtjei, velük a bélrendszer is – működése igen bonyolult, így több fronton kell rá hatást gyakorolnod, ha meg szeretnéd erősíteni.
A nyár múltán már kevesebb időt töltesz a szabadban, a korábban nagyobb mennyiségben bevitt vitaminok készletei is kezdenek kiürülni, így szükséges lehet feltöltésükre. Az immunvédekezés erősítésével megelőzhető, hogy a baktériumok és a vírusok könnyen elszaporodjanak a szervezetben.

Mire érdemes figyelned?

A táplálkozás mindennél jobban befolyásolja az immunrendszer állapotát, így az immunerősítés egyik alapja a helyes táplálkozás.
Ha az emésztőrendszered jól működik, a tápanyagok felszívódnak, a szervezet számára hasznosíthatatlan salakanyag pedig kiürül. A megfelelő emésztéshez rostra van szükség, a rostok emésztéséhez pedig bélbaktériumokra. Ha a jótékony baktériumokhoz eljut a megfelelő táplálék, azok megsokszorozódnak, és kiszorítják a káros baktériumokat. Láthatod, hogy a bélflóra feladata nemcsak a táplálékok lebontása, hanem hogy megvédje a szervezetet a nem kívánt baktériumoktól, gombáktól és vírusoktól, továbbá e kórokozók ellen immunoglobulinokat, antitesteket is termeljen.
A megfelelő étrend helyes arányban tartalmaz fehérjéket, szénhidrátokat, zsírokat, vitaminokat, ásványi anyagokat, antioxidánsokat és flavonoidokat (növényi antioxidánsokat). Az egyensúly megtartása vitaminban és rostokban gazdag étrendet eredményezhet, mely előnyösen hat az immunrendszeredre.

  • A friss, nyers zöldségek mindig jó hatást gyakorolnak az emésztésre, ezáltal az immunrendszerre. Különösen ajánlott a zöldpaprika és a káposzta, a magas C-vitamin-tartalma miatt, a gomba, mivel fontos fehérjeforrás, és a spenót, amely nagy mennyiségben tartalmaz vasat, B-vitamint és folsavat, tovább gazdag rostokban és antioxidánsokban.
  • Jó eszközzé válhat az immunerősítésben a fokhagyma és gyömbér. A fokhagyma vírus-, gomba- és baktériumölő hatása kiemelkedő, a gyömbér pedig immunerősítő és gyulladáscsökkentő, az emésztőrendszerre gyakorolt hatása miatt pedig a méregtelenítő kúrák közkedvelt növénye.
  • A gyümölcsök között érdemes megemlíteni a grépfrútot, a narancsot, a kivit, az áfonyát, az epret. A grépfrútban sok a C-vitamin, kálium és antioxidáns, melynek révén jó hatással van a koleszterinszintre és a vérnyomásra. A kivi, a narancs és az eper szintén a magas C-vitamin-aránya miatt ajánlott, az áfonya pedig B-vitaminban gazdag, mely szintén az immunerősítést is szolgálja.

Szükséges vitaminok

A vitaminok, az ásványi anyagok és az egyéb tápanyagok az immunrendszer fontos építőkövei.

  • A-vitamin: feladata a növekedésben és a csontfejlődésben, továbbá a hámszövet épségének fenntartásában és az immunfolyamatok támogatásában van.
  • B2-vitamin: a zsírok és aminosavak anyagcseréjében és a méregtelenítési folyamatokban van szerepe.
  • B9-vitamin vagy folsav: az aminosavak és nukleinsavak szintéziséhez fontos, továbbá a vörös- és fehérvérsejtek képződéséhez, az emésztőrendszer nyálkahártyájának épségéhez, valamint a vasfelszívódáshoz.
  • B12-vitamin: az anyagcsere működésében tölt be szerepet.
  • C-vitamin: részt vesz az immunrendszer erősítésében, a szervezet regenerációjában, bizonyos hormonok szintézisében, a vas és a réz felszívódásában.
  • Cink: erősíti a sejtmembránokat, aktiválja a falósejteket, és felgyorsítja az antitestek képződését, amivel segít, hogy gyorsabban átvészeld a betegségeket.
  • D-vitamin: szerepet játszik a bőr és a nyálkahártyák felépítésében és működésében, a kalcium és a foszfor felszívódásában és beépülésében csontokba.
  • E-vitamin: megakadályozza az oxidációs folyamatokat, védi az ereket, és lassítja a bőröregedést.
  • Vas: segíti az immunrendszer falósejtjeit abban, hogy szétzúzzák a kórokozókat.

Az életmód kérdései

Az immunrendszer hatékonyságának alapvető befolyásoló tényezője a testi és lelki egyensúly, a stresszmentes életmód. Létezik azonban pozitív stressz is: a stresszhormonok kis mennyiségben megemelik a vérben lévő immunsejtek számát.
Mozgás közben a szervezeted védősejteket termel, és javul a keringésed, az anyagcseréd. Ebből a szempontból ideális mindenféle kitartást igénylő mozgás, ha lehetséges, végezd friss levegőn.
Az alvásra is ügyelned kell, mivel már néhány napos alváshiány is megnöveli a vírus- vagy baktériumfertőzés kockázatát. Az alvás hűvös, sötét és csendes helyen a legpihentetőbb.
A szauna, infraszauna, a különböző masszázsok és tisztítókúrák segítenek a méregtelenítésben, továbbá a gyógynövényes fürdők is jótékony hatásúak.
A hideg-meleg váltózuhany serkenti a vérkeringést, és felüdíti a szervezeted, mely így hatékonyabb a védekezésben.

Folyadékbevitel

Az immunrendszered hatékonyabban működik, ha elegendő folyadékot fogyasztasz. A víz segíti a méreganyagok kiürülését a szervezetből, és létfontosságú a sejtek megfelelő működéséhez. A víz és az ásványvíz mellett hasznosak a különböző gyógynövényekből készült teák, illetve a zöld tea is, továbbá jó választás a frissen facsart vagy 100%-os gyümölcslé a már említett vitamintartalom miatt. Ha vízzel vagy ásványvízzel fele-fele arányban iszod, még hatásosabb a felszívódás.
A megfázásos időszakban különösen érdemes gondolnod ezekre a tényezőkre. A vitaminok kellő mennyiségének bevitele, a tudatosabb életmód, a helyes táplálkozás és a kívánt folyadékmennyiség mind igen fontos az immunerősítésben.




megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

megfázás tippek vitamin



Legfrissebb cikkeink

hirdetés