Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 24. Saturday, Iván   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Étrendi javaslatok cukorbetegeknek

2011.05.20. | Hartmann Gabriella
Sokan esnek abba a tévhitbe, hogy ha már egyszer vércukorcsökkentő gyógyszert vagy inzulint kapnak, meg is feledkezhetnek a diétás ajánlásokról.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

A kristályos állapotú cukor fogyasztásától eltekintve a cukorbeteg nincs „eltiltva” semmitől, a nem cukorbetegekhez hasonlóan élvezheti a hazai konyha változatosságát vagy más tájak, népek ételeit.

Energiabevitel

Az étrendi kezelés célja, hogy a beteg elérje és megtartsa optimális testtömegét és tápláltsági állapotát; vércukorszintjét a normális értékhez legközelebb eső tartományban tartsa; megelőzze, illetve késleltesse a szövődmények kialakulását, és a beteget megnyerje a diéta követésének.

Testtömegindex kiszámítása:

  • BMI (testtömegindex, Body Mass Index ) = testtömeg (kg) / magasság² (m)
  • BMI = 20-25 (optimális)

Az étrend energiatartalmának elegendőnek kell lennie a felnőttek ideális testtömegének fenntartásához, illetve csökkentett energiabevitellel lehetővé kell tenni az elhízott betegek fogyását.

A cukorbetegségről általában

Szervezetünk cukoranyagcseréjét az inzulin szabályozza. Az inzulin olyan fehérje, amelyet a hasnyálmirigy Langerhans-szigeteinek sejtjei termelnek. Ha szervezetünkben kevés inzulin termelődik, a szénhidrát típusú vegyületek és a cukor, a cukortartalmú élelmi anyagok anyagcseréje nem megfelelő. Ekkor a hibás cukoranyagcsere következtében a cukor bekerül a vizeletbe.

Szénhidrátok

A szénhidrát mennyiségét és minőségét alapvetően a vércukorértékek, a szérumlipidek (vérzsírértékek) befolyásolják, valamint a fizikai aktivitás és az energiaigény. A táplálékkal elfogyasztott szénhidrátmennyiség emésztése és felszívódása nagymértékben függ a táplálékkal együtt fogyasztott fehérjék, zsírok és élelmi rostok mennyiségétől. Ezek lassítják a szénhidrátok felszívódását, azaz ilyenkor az étkezést kisebb vércukor-emelkedés követi.
Leggyorsabb és legnagyobb vércukor-emelkedést a szőlőcukor, a glukóz váltja ki.

Szénhidrátforrások

  • Rizs: értékes élelmi anyag, de szénhidráttartalma nagy (fogyasztása heti egyszer javasolt, kb. 40 g).
  • Liszt: magas szénhidráttartalom, jelentős növényi fehérje-, vitamin- és ásványianyag-tartalom.
  • Száraztészták: szénhidráttartalmuk nagy. Köretként 60g-ot célszerű fogyasztani (a megszokott 80-100 g helyett).
  • Kenyér, péksütemények: növényi fehérje, vitaminok, ásványi anyagok találhatók bennük. Az élelmi rostban gazdag, teljes kiőrlésű lisztből készült fajták javasoltak, melyek élelmi rostban gazdagok.
  • Szárazhüvelyesek (bab, borsó, lencse): lassan felszívódó szénhidrátként viselkednek.
  • Burgonya (20g szénhidrát/100g élelmi anyag): kisebb adag köret vagy leves hetente többször is ajánlható.
  • Zöldség- és főzelékfélék: a cukorbetegek diétájának lényege. Szénhidráttartalmuk kicsi, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagok, és változatosan elkészíthetők.
  • Gyümölcsök: naponta többször fogyaszthatók (néhány kivétellel).
  • Tej, tejtermékek: 1 dl tejben 5 g tejcukor van. A tej nagyon fontos élelmi anyag, fontos kalcium-, valamint A- és D-vitamin forrás, melynek a csontritkulás megelőzése, illetve az állapotromlás megakadályozása szempontjából van kiemelkedő jelentősége. A sajtok szénhidráttartalma annyira kicsi, hogy nem kell velük számolni.
  • Húsok, belsőségek: szénhidráttartalmuk elhanyagolható. (A belsőségek koleszterintartalmára viszont ügyelni kell!)

Fehérjék

A zsírszegény fehérjeforrások a legideálisabbak, legyenek akár tejtermékek, akár húskészítmények. Állati és növényi eredetűek egyforma arányban legyenek jelen.

Zsírok

A cukorbetegek hajlamosak az érelmeszesedésre. Az egészséges táplálkozással a bevitt táplálék 30 százaléka származhat zsírokból. A cukorbetegeknek a fenti összefüggések miatt különösen törekedniük kell a zsírszegény étrend összeállítására. Részesítsük előnyben mindezek mellett a telítetlen zsírsavakat, fogyasszunk heti kétszer-háromszor tengeri halat.

Élelmi rostok

Jelenlétükben a szénhidrátok lassabban, a zsírok kisebb mértékben szívódnak fel. Nagyon fontos, hogy naponta többször fogyasszunk zöldséget és gyümölcsöt!

Szükség van szakértőre!

Lényeges, hogy a diéta energia- és szénhidráttartalmát minden esetben a kezelőorvos írja elő. A diéta összeállításában kérd nyugodtan dietetikus segítségét.
A fentiekben általános tanácsokkal és adatokkal szolgáltunk, amelyek természetesen nem helyettesíthetik az orvos és a dietetikus szakértelmét.


Megdöbbentő adatok a...
November 14-én van a Cukorbetegség Világnapja. Az egész világ erről beszél, a megmozdulások mellett döbbenetes adatokra derült fény.  tovább Tovább
5 nagyon finom recept cukorbetegeknek
Ha cukorbeteg vagy, az orvos által előírt kezelés mellett étkezésedre is ügyelned kell. Segítségül adunk néhány finom receptet.  tovább Tovább
Hogyan étkezz, ha cukorbeteg vagy?
A cukorbetegség megfelelő életmóddal, étrenddel, és ha szükséges, kezeléssel jól karban tartható. Csak fegyelmezettség kell hozzá.   tovább Tovább
A túlsúly és a cukorbetegség...
Szilveszterkor megint megfogadtad, hogy leadsz néhány kilót? Megváltoztatod az életmódod? Segítünk, és még élvezni is fogod!  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

táplálkozás cukorbeteg cukorbetegség



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés