Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 28. Wednesday, Irén, Levente   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Mit nem tudnak a banki ügyintézők?

2008.10.26. | Berényi Mariann
Előfordult már veled, hogy nem kaptál megfelelő tájékoztatást a bankok ügyintézőitől? Tanácsaink segítségével most elkerülheted a buktatókat!
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

Megtakarításaid és hiteleid szempontjából a szó szoros értelmében értékes döntést hozol, amikor egy-egy szolgáltatás megvásárlásáról döntesz. Mivel nem vagy pénzügyi szakember, az ügyintéző hozzáértésének, tájékoztatójának, kommunikációs képességeinek a későbbiekben döntő jelentősége lehet. A jelenlegi hitelpiaci válság bebizonyította, hogy nemcsak az ügyfelek számára létfontosságú, hogy megfelelő szolgáltatást, termékeket válasszanak, hanem a bankoknak is elemi érdekük, hogy partnereik kondíciójuknak megfelelően döntsenek.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megbízásából most olyan felmérés készült, amelyből egyértelműen kiderült, hogy az ügyintézők mit mondanak el, és mit nem a klienseknek.

Álügyfelek a bankban

– Az elmúlt években a Gazdasági Versenyhivatalhoz egyre több panasz érkezett a fogyasztók megtévesztése miatt – mondta el az Ötvenentúl.hu-nak Mihálovits András, a GVH sajtószóvivője. – Gyakran előfordul, hogy a fogyasztók nem a legmegfelelőbb banki szolgáltatásokat választják. A hivatal arra keresett választ, milyen szerepet játszanak ebben a folyamatban a banki ügyintézők, mennyire ismerik az általuk kínált termékeket, szolgáltatásokat.

A GVH, hogy tisztábban lásson, olyan kutatás elkészítésére adott megbízást, amelyből kiderül, hogyan tájékoztatják a klienseket a bankfiókok telefonos és személyes ügyfélszolgálatain.
A kutatást végző cég munkatársai rejtett próbavásárlásokat végeztek. Az „álügyfelek” előre megkomponált élethelyzettel valós személynek tüntették fel magukat. A vizsgálat középpontjában három termék állt: hitelkártya, deviza-lakáshitel és a kombinált betét, melyek vizsgálatához külön kérdőív is készült. A kutatás a Budapest Bank, a CIB, a Citibank, az ELLA, az ERSTE, az FHB, az Unicredit, a K&H, az MKB az OTP és a Raiffeisen Bank gyakorlatának a vizsgálatára terjedt ki.

Az ügyintézők az ügyfélre figyelnek

Az ügyintézők az első találkozó során inkább az ügyfél igényeinek felmérésére, az igénylés folyamatának bemutatására, a legfontosabb kondíciókra, haszonérvek megismertetésére koncentráltak. Meglepő tapasztalat, hogy mindezzel párhuzamosan elhanyagolták a terméktájékoztatást. A banki alkalmazottak viszonylag gyakran nem hívták fel a figyelmet a konkrét szerződési feltételekre, a kondíciós listákat, prospektusokat viszont többségük jól használta. A kutatás egyik lényeges eredménye az, hogy az ügyintézők pontatlan tájékoztatást, illetve téves információkat jellemzően nem közöltek.

Hitelkártya-értékesítés

A hitelkártyák iránt érdeklődő titkos tesztelők azt tapasztalták, hogy az ügyintézők csak néhány díjtételről tájékoztatják az ügyfeleket. A próbavásárlások során leggyakrabban a hitelkártya éves díjának mértéke és a készpénzfelvétel díja került szóba. A kamatmentesség pontos feltételeiről, illetve a kártyahasználattal kapcsolatos díjakról viszont néhány alkalommal említést sem tettek.
Ez a jelenség minden bizonnyal annak tudható be, hogy a hitelkártya igénylésekor nagyon sok a díjtétel, melyeket valóban nehéz mind elsorolni, ezért a tájékoztatás tartalma szóródik.
Jó hír azonban, hogy a hiányos tájékoztatás mellett az ügyintézők csak nagyon ritkán tévedtek.

Tippek

  • Hitelkártya-vásárláskor kérdezz rá, hogy mit jelent a kamatmentes periódus és a türelmi idő! Az ügyintézők erről viszonylag ritkán adtak tájékoztatást!
  • Tudd meg, hogy a 45-51 napos kamatmentes periódus mettől meddig érvényes!
  • Érdeklődj arról, hogy külföldön milyen feltételekkel használhatod a hitelkártyát. Az elszámolás módjairól, a pluszköltségekről, a költségeket befolyásoló szempontokról (elszámolás, árfolyam) a legtöbb ügyintéző alig beszél.
  • Az internetes fizetés szintén ritkán kerül szóba, erről is tudakozódj!

Kombinált betét

A befektetési alappal kombinált betét aránylag új termék a magyar piacon. Előnye, hogy relatíve kis kockázat mellett a hagyományos betéteknél magasabb hozam érhető el.
A próbavásárlások során – valószínűleg a termék újdonsága miatt – a megkeresések alig több mint felében ajánlotta magától az ügyintéző a kombinált terméket. A bankalkalmazottak még akkor is gyakrabban ajánlották a klasszikus bankbetéteket, ha a próbavásárló kifejezetten a kombinált betét iránt érdeklődött. Az érdeklődők ráadásul szinte semmit sem tudtak meg a termék lényegi elemeiről, és a kombinált betét összetettségéhez képest csak minimális tájékoztatást kaptak.

Tippek

  • Az ügyintőzők többsége a kombinált betét betéti részéről beszél hangsúlyosabban. Faggasd ki a termék befektetési részéről is!
  • Az „általánosabb” információk (a kombinált kifejezés magyarázata, futamidő, minimális befektetendő összeg mértéke) mellett tudj meg minél többet a várható hozam mértékéréről, a kamat és az EBKM (Egységes Betéti Kamat Mutató) nagyságáról is.
  • A futamidőre vonatkozóan ne elégedj meg általános információkkal. Kérj konkrét, számszerű adatokat. Tudd meg, mekkora a felmondási jutalék, és mire vonatkozik.

Deviza-lakáshitelek

A kutatást végző cég a deviza-lakáshitelekkel kapcsolatban volt a legelégedettebb: a fióki értékesítés során az ügyintézők eladási gyakorlata ezen a területen a legnagyobb. Az alkalmazottak mindenütt kiemelték a veszélyek és a kockázatok mellett a változó törlesztő részletet, illetve felhívták a figyelmet a folyószámla-nyitási kötelezettségre is. Az ügyintézők szinte minden esetben adtak számszerűsített információkat, a kamatról, a THM-ről azonban nem beszéltek részletesen.
Az esetleges kockázati tényezők mellett az alacsonyabb költségekkel érveltek, a kockázatokon belül pedig inkább az árfolyamkockázatot emelték ki a kamatkockázattal szemben.
Míg az ügyintézők a deviza-lakáshitelügyletek lebonyolításáról részletes tájékoztatást nyújtottak, addig a termék egészével (díj, költség, folyósítás) kapcsolatban nem merültek el a részletekben.

Tippek

  • Érdeklődj a THM felől is!
  • Ne csak arról kérdezősködj, hogyan veheted fel a hitelt, hanem a termék díjáról, költségéről is tudj meg minél többet.
  • Kérd meg a banki ügyintézőt, hogy készítsen egy olyan táblázatot, amelyben az egész futamidőre kivetíti, mekkora lesz a havi törlesztő részleted.

– Remélhetőleg ezek az eredmények csak egy hosszabb kutatás első fejezetét jelentik. A tanulmány csak egy pillanatnyi állapotot közöl, amelyet folyamatában is érdemes vizsgálni – hívta fel figyelmünket Mihálovits András. – A jelenlegi pénzügyi helyzetben különösen fontos, hogy az ügyfelek pénzügyi döntéseik előtt megfelelő információt kapjanak az általuk kiválasztott termék előnyös és hátrányos tulajdonságairól.


A kockázatos devizahitel
A bankok sorra jelentik be, hogy határozatlan időre leállítják a devizahitelezést. Ha hitelre van szükséged, az egyre szűkülő kínálatból azért még mindig...  tovább Tovább
THM - varázslat
A teljes hiteldíj mutatónak elvileg a kölcsön minden költségét magába kell foglalni, hogy a fogyasztási hiteleket könnyen összehasonlíthasd. Valóban így van?  tovább Tovább
Kerüld el a pénzpiaci válságot!
A hitelpiaci válság már Európában is egyre komolyabb méreteket ölt. Bár az elemzők szerint hazánkat mindez csak mérsékelten érinti, mégis felmerül a...  tovább Tovább
A bankbetétek is összevethetők
Nemcsak a hiteleket hasonlíthatod össze, hanem a pénzintézetek által kínált betételhelyezési lehetőségeket is. Élj a lehetőséggel!  tovább Tovább
A hitelválságról egyszerűen
Pénzpiaci krízis, jelzáloghitel-, subprime- vagy globális pénzügyi válság? Szavak, amelyek nagyon sokat jelentenek, vagy éppen semmit. Segítünk, hogy te is jobban a dolgok...  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

befektetés bank hitel



Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés