Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. April 23. Sunday, Béla   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

A biztos fogyás titka

2010.04.08. | Ács Borbála
Könnyen harmóniába hangolhatod az egészséges táplálkozást és a lassú, de biztos fogyást. Ne ugorj fejest meggondolatlanul romboló diétákba!
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

Mióta az ideális női testalkat a karcsú, mindent megtennénk, hogy legalább egy kicsit hasonlítsunk a kifutókon vonuló csontos csodákra. Valamilyen furcsa oknál fogva viszont a fogyás felé vezető úton az első lépést mindig a táplálkozási szokásaink felé tesszük. Ekkor vad diétakeresésbe kezdünk: keressük azt az ígéretet, amely a legrövidebb idő alatt a legnagyobb hatékonysággal varázsol minket nádszálkisasszonnyá. Minél kétségbeesettebben hajszoljuk a saját magunkról alkotott vékony álomképet, annál könnyebben bedőlünk az ígéreteknek. Eközben pedig hajlamosak vagyunk megfeledkezni az egészségünkről. Lehet, hogy a csodadiétáktól hosszabb-rövidebb időre lesoványodunk, az azonban nem biztos, hogy egyben nem tesszük tönkre a szervezetünket is.

A kérdés tehát nem az, hogy melyik diétával fogyhatsz leghamarabb legtöbbet, hanem hogy melyikkel szabadulhatsz meg leghatékonyabban a súlyfeleslegtől úgy, hogy egészséged nem károsul. Táplálkozástudományi szakértők összehasonlították a legnépszerűbb diétákat, melyek a szénhidrát- és a zsírtartalom, valamint a glikémiás index alapján épülnek fel.

Atkins – a húsevő diéta

Aki viszonylag rövid idő alatt szeretne nagy súlyfeleslegtől megszabadulni, általában ezt választja. Azért ennyire sikeres, mert már a diéta kezdetén sokat lehet vele fogyni – a diétázónak ettől jelentősen nő az önbizalma. Ezzel magyarázható az is, hogy a statisztikák szerint az Atkins-hívők tartják be leginkább kúrájuk szabályait. A buktató azonban a szervezetre kifejtett egyéb, káros hatásokban rejlik: ezeket jelzi a rossz szájszag és a székrekedés, melyek az úgynevezett ketózis jelei. A ketózis lényegében egyfajta mérgezés, amely az anyagcsere-folyamatok átalakulása miatt olyan tüneteket produkál, mintha kórosan éheznénk, vagy súlyos cukorbetegek lennénk. Hosszú távon csontritkulást és szívbetegségeket is okozhat. Az étrend egy viszonylag egyszerűen hangzó, ám annál furcsább parancson alapszik: kerüld a szénhidrátot! Zsírból és fehérjéből azonban annyit ehetsz, amennyi jólesik: ebben az értelemben tehát a szalonnás rántotta reggelire egy diéta keretein belül is elképzelhető. Gyümölcsöt, hüvelyeseket, gabonákat, krumplit viszont nem ehetsz.

Ornish – a vegetáriánus

Dean Ornish diétája eredetileg szívbetegeknek készült, és egészséges, magas rost- és alacsony zsírtartalmú ételeken, vegetáriánus étrenden alapszik. Orvosok és kórházak állnak mellette, mert nem károsítja az egészséget, viszont hosszú távon a súlyfelesleget is lebontja. Mivel a zsírszegény étrendet testmozgással kombinálja, felpörgeti a szervezet saját zsírégető mechanizmusait. Az Ornish-diéta szerint korlátlan mennyiségben ehetsz babot és más hüvelyeseket, bármilyen gyümölcsöt, gabonaféléket és zöldségeket. Kisebb mennyiségben fogyaszthatsz sovány tejtermékeket, tojásfehérjét. Kerülnöd kell viszont mindenféle húst, olajat, zsiradékot, avokádót, cukrot, alkoholt. Ornish javasolja, hogy naponta minimum 30 perc mozgással egészíts ki a diétád, továbbá tanulj meg valamilyen stresszkezelő technikát: jógát vagy meditációt.

A diéta és a glikémiás index

Ez az étrend eredetileg cukorbetegek számára készült, ám ma már köztudott, hogy az egészségesen fogyni vágyóknak is hatékony támpontokat nyújt. Azoknak az ételeknek magas a glikémiás indexe, amelyek hatására a vércukorszint hamar megemelkedik. Minél kisebb ez az úgynevezett GI-érték, annál kevesebb glükóz jut el a vérbe, amelynek lebontásához kevesebb inzulin kell, tehát annál kevesebb zsírt raktároz el a szervezet. Kísérletek szerint azoknak, akik nagyobb mértékben fogyasztottak alacsony glikémiás indexű ételeket, jobb volt a közérzetük, alacsonyabb a koleszterinszintjük, és szervezetük hatékonyabban bontotta le a zsírt. A fogyás a kísérlet szerint azoknál volt a legnagyobb, akik nagyon alacsony glikémiás indexű, de magas fehérje- és szénhidráttartalmú ételeken éltek. A GI-index alapján összeállított diéta nemcsak fogyaszt, de az étvágyat is csökkenti – tehát hosszú távon is hatékony.

A diéták örök versenyben állnak egymással. Orvosi kísérletek is bebizonyították, hogy az alacsony szénhidrátbevitelen alapuló diétát követő túlsúlyos nők 3-6 hónap alatt többet fogytak, mint más, a kalória- vagy a zsírbevitelt csökkentő diéták alkalmazói. Az Atkins-diéta örök nyertes a fogyás terén – ám hosszú távon jobb, ha az egészséges kúrákat választod.


Diéta a mellrák ellen
A táplálkozás alapvetően befolyásolja az egészségi állapotot. Ahogy ronthatod egészséged, ugyanúgy javíthatsz is rajta, ha tudatosan választod meg, mit mivel eszel.  tovább Tovább
Életet menthet a mediterrán étrend!
A gyümölcsökben és zöldségekben gazdag mediterrán étrend szigorú betartása védelmet nyújthat a rák, a szívbetegségek és más...  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

fogyókúra diéta



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Gyógynövénytár
Képgaléria
Mosolyalbum
Nagyiklub
Tudtad?


hirdetés


hirdetés

hirdetés