Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 24. Saturday, Iván   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

4 kétségtelen jel, hogy vitaminhiányban szenvedsz

2010.11.30. | Galgóczi Dóra
A létfontosságú vitaminok hiányára jellegzetes tünetek hívják fel a figyelmet. Vedd komolyan, mielőtt súlyosabb formát öltenek!
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

A megfelelő kalóriabevitel még nem biztosíték arra, hogy szervezeted megkap minden nélkülözhetetlen tápanyagot. Lehet, hogy testsúlyod megfelelő, vagy akár magasabb az ideálisnál, mégis minőségi éhezésben szenvedhetsz. Ilyenkor étrended nem tartalmazza a szervezeted egészséges működéséhez nélkülözhetetlen vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket. Ez könnyen előfordulhat, ha gyakran fogyasztasz félkész ételeket, és tányérodon nem szerepel elegendő nyers, friss zöldség és gyümölcs. Kétségtelen, hogy kényelmesebb megoldás a gyorsan elkészíthető étel, ám ez hosszabb távon komolyan veszélyezteti egészségedet. Érdemes odafigyelned, hogy a vitaminok mennyisége a sütés, főzés, de a tárolás hatására is csökken. Milyen jelekre figyelj, hogy elkerüld vitaminraktáraid vészes kiürülését?

1. Visszatérő fertőzések

Előre tartasz az ősz végétől, mert ilyenkor rendszeresen utolér a megfázás, az influenza? Pedig egészséges immunrendszer esetén ez az időszak sem jelenthet fokozott veszélyt.

Ellenálló-képességed legfőbb védőpajzsa a C-vitamin. Ebből a tápanyagból alakulhat ki leghamarabb a hiány, hiszen szervezeted nem képes önmaga előállítani. Ilyenkor minden óvintézkedés ellenére védtelen leszel a kórokozókkal szemben. Vesd be azokat a táplálékokat, amelyek valóságos raktárai a C-vitaminnak! A citrusféléket és a káposztát bizonyára nem kell bemutatni, de hozzájuk képest a csipkebogyó akár tízszer többet tartalmazhat ebből a vitaminból. Fontos, hogy teakészítéskor ne forrald a csipkebogyót, hanem áztasd langyos vízben 10-12 órán keresztül. A nyári, bogyós gyümölcsöket fagyasztott formában ilyenkor is érdemes megvásárolnod, hiszen a fekete ribizli tíz dekagrammonként 200 mg C-vitamint rejt.

A gondosan tervezett étrend mellett a táplálékkiegészítő vitaminkészítmények is segítségedre lehetnek, ha biztos védelmet szeretnél a fertőzések ellen. Különösen hasznos, ha nemrég estél át betegségen, műtéten. Ilyenkor legjobb megoldás a fokozatos felszívódást biztosító táplálékkiegészít, hiszen így egész nap folyamatosan ellátod szervezeted a védőbástyát jelentő C-vitaminnal (például a hosszan tartó Cetebe C-vitamin + cink étrend-kiegészítő kapszula).

2. Krónikus fáradékonyság

Ha elegendő alvás ellenére is kimerültséget érzel, de a háziorvosi vizsgálat nem állapított meg betegséget a háttérben, nagy eséllyel gondolhatsz vitaminhiányra. Ilyenkor rendszerint többféle vitamin és ásványi anyag bevitelét kell növelned.

Energiaszinted fenntartásához nélkülözhetetlen a B12-vitamin. Legfontosabb forrásai a vörös húsok, arra azonban figyelj, hogy a zsírszegény fajtákból válogass! A tojás és a tejtermékek is gazdagon tartalmazzák, de ha kevesebb állati eredetű élelmiszert fogyasztanál, sörélesztőből vagy bioboltokban kapható algafélékből is pótolhatod a hiányt.

A folsavról se feledkezz meg, látványosan növeli energiaszintedet! A tél igazi kincse a cékla, valóságos folsavbomba, de a spenót, a kelbimbó és a mogyoró is kitűnő választás.

Gondolj a sokoldalú ásványi anyagra, a cinkre is! Hiányában könnyen utolér a levertség. Gyakran szerepeljenek étrendedben teljes kiőrlésű gabonafélék, olajos magvak.

3. Fogínyproblémák

A vérző, gyulladt fogíny nemcsak a táplálkozást és a fogmosást teszi rendkívül fájdalmassá, de vészjelzést jelent a vitaminhiányra! Első lépésben ilyenkor is a C-vitamin jusson eszedbe! Ha nem fogyasztasz elegendő mennyiséget, apró repedések keletkeznek az érfalon, így a legkisebb érintésre is kialakulhat az ínyvérzés. Ha komolyabb a hiány, a fogíny sorvadásnak indul, és ez a tünet már fogsorod épségét is veszélyezteti. A C-vitaminban dús étrend mellett érdemes táplálékkiegészítővel végzett kúrát is alkalmaznod. Akár napi 500-1000 mg mennyiségre is szükséged lehet, hogy megszüntesd a panaszokat. Mivel vízben oldódó vitaminról van szó, felesleges aggódnod a túladagolás miatt, hiszen a felhasználatlan mennyiség kiürül. Sőt, az emelt adag sem lesz pazarlás, ha hosszan tartó hatású, fokozatosan felszívódó C-vitamint használsz. A vitamin felszívódását és hatását fokozzák a flavonoidok, a színanyagban gazdag növények.

Fogyassz bőségesen vörös szőlőt, áfonyát, bodzalekvárt, aszalt sárgabarackot!

4. Álmatlanság

Mielőtt altatóra gondolnál, nézz az árulkodó tünet mögé! A B-vitamin-csoport hiánya gyakran okoz alvászavart. Legfontosabb a B1-vitamin és a B3-, vagyis a niacin pótlása, melyek az idegrendszer egészséges működésének karmesterei. Jellegzetes téli táplálékok a szárazhüvelyesek, ne feledkezz meg róluk idén sem, hiszen rengeteg B-vitamint tartalmaznak. A fehér kenyér helyett válaszd a teljes kiőrlésű lisztből készült fajtát, mivel a korparész rejti a legtöbb tápanyagot.

A nyugtalanság, az alvásproblémák és az éjszakai izomgörcsök kiváló ellenszere a kalcium és a magnézium. A tejtermékek mellett a szezámmag, a diófélék, a sötétzöld levelű zöldségek is kiváló forrásai mindkét ásványi anyagnak. Ha C-vitaminnal kombinálod, ez a hármasfogat fokozza egymás hatását. Emellett lényeges, hogy ne fogyassz finomított cukrot, mely valóságos kalciumrabló. Cukrozott édesség helyett válaszd az aszalt gyümölcsöket, melyekkel további értékes tápanyagokhoz jutsz.
A változatos, kevésbé feldolgozott táplálékok fogyasztása és szükség esetén a kiegészítőkkel folytatott kúra hozzásegíthet, hogy ritkábban fordulj gyógyszerekhez, és elűzd a vitaminhiány kellemetlen tüneteit.


Így késleltetheted a bőr...
Egészségtelen táplálkozás, légszennyezés, stressz: bőrünket naponta számtalan negatív belső és külső hatás éri.  tovább Tovább
3 pofonegyszerű stresszkezelő...
A stressz a munkával járó mellékhatás, amit ha kiiktatni nem tudsz is az életedből, legalább kezelheted.  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace




Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés