Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 24. Saturday, Iván   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Ütött a belső órád

2010.10.29. | Galgóczi Dóra
Mindennapi tevékenységeid megfelelő időzítésével növelheted energiaszintedet, és a betegségeket is nagyobb eséllyel elkerülheted. Kövesd a kínai szervóra mutatóját!
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

Az ősi kínai orvoslás már 4000 évvel ezelőtt felismerte, hogy egyes szerveink meghatározott időpontban érik el teljesítőképességük csúcspontját. Érdemes ehhez igazítanod a táplálkozás, a testmozgás, a munka és a pihenés időszakait, így gondoskodsz szervezeted egyenletes energiaellátásáról. Tapasztalod, mennyivel hatékonyabban végzed el a feladataidat, és harmonikussá válik testi-lelki közérzeted is. Néhány apró változtatás még nem borítja fel eddig kialakított életviteledet, és amint meggyőződsz az eredményről, ragaszkodni fogsz az új napirendhez.

Mikor ülj asztalhoz?

Az állandó nassolás éppolyan megterhelő a szervezetednek, mint az egész napi koplalás után éjfél felé elfogyasztott vacsora. A kínai szervóra ez emésztő- és kiválasztó szervek működését követve megmutatja, milyen időpontokban juthatsz a legtöbb tápanyaghoz az élelmiszerekből, és hogyan érdemes ütemezned a megfelelő fogásokat.

Reggel 7 és 9 óra között legaktívabb a gyomor munkája, mindenképp ekkorra időzítsd a reggelit! Ha kihagyod, a vészesen csökkenő vércukorszint megalapozza a később feleslegesen fogyasztott kalóriákat. A friss gyümölccsel kiegészített müzlik és gabonakásák hatására hosszú órákra biztosítod a magas energiaszintet.

A vékonybél délután 13 és 15 óra között éri el energetikai csúcspontját, ekkorra már fejezd be az ebédet, hogy az emésztés és felszívódás zavartalan legyen. Figyelj az alapos rágásra, és állj fel az asztaltól, ha úgy érzed, egy keveset még tudnál enni. Így egészséges lesz az emésztésed, és megelőzöd a délután rád törő fáradtságot.

15 és 17 óra közt a húgyhólyag kezd erőteljesen dolgozni, gondoskodj a bőséges folyadékbevitelről ásványvíz, gyógy- és gyümölcstea formájában! Ezt követően veséid veszik át a főszerepet, késő délután különösen kerüld az adalékanyagokat tartalmazó élelmiszereket. A könnyű vacsorára este 7 óra előtt kerüljön sor, mert ezt követően rohamosan zuhan a gyomor energiaszintje. A késői vacsora nemcsak kilóidat szaporítja, de gátat vet a nyugodt alvásnak, és a félig emésztetlen táplálékrészecskék méreganyaggá alakulnak.

Edzett percek

Megfigyelted, hogy időnként meglepő kitartással végzed a testmozgást, máskor egy rövid séta is nehezedre esik? Nem véletlen, hiszen a fizikai aktivitáshoz szükséges energia nem egyformán termelődik a nap folyamán.
Ha délelőtt van alkalmad a könnyű sportra, 11 óra tájban tedd! A szíved és tüdőd teljesítőképessége ekkor éri el csúcspontját, tehát sokkal később fogsz elfáradni, pulzusszámod nem emelkedik túlzottan. Testhőmérsékleted is egyenletesebb ilyenkor, elkerülöd a nagymértékű felhevülést, és télen is jobban alkalmazkodsz a hideghez, ha a szabadtéri edzést választod.

Ha délután tudsz sort keríteni az aktív percekre, várj legalább 16 óráig! Ekkorra befejeződött az emésztés ciklusa, ismét tettre kész leszel. Immunrendszered is hatékonyan dolgozik, a sporttal pedig hozzájárulsz a vírusok ellen felvett küzdelemhez. A késő esti, megerőltető sport azonban kibillenti az egyensúlyt, hiszen még órákig magas szinten tartja az egyébként természetesen csökkenő anyagcserét és vérkeringést. Ilyenkor legfeljebb a lazító jógagyakorlatokra keríts sort.

A munka és pihenés órái

Jelentősen csökkentheted a szellemi és fizikai munkára szánt időt, ha kihasználod az időzítésben rejlő energiatöbbletet. Az idegrendszered délelőtt 10 és 11 óra között a legkiegyensúlyozottabb, ekkor tudsz igazán összpontosítani a feladatokra. Ha ezt az időt tanulásra fordítod, észreveheted, mennyivel hatékonyabb a memóriád. Fokozódik az agy vérellátása, gyorsabban átlátod a döntést igénylő kérdéseket. A szellemi frissesség újabb magaslatán, 16 óra körül ismételd át a délelőtt tanultakat, vagy rendszerezd az elvégzett munkát. Így hosszú távon őrizheted meg az eredményt.

Fizikai tevékenységekre, a házimunka elvégzésére és a kertészkedésre 11 óra a legalkalmasabb, ez a keringési rendszer aktív időszaka, mely 18 órakor újra lendületet kap.

A pihenőidőt akkor fordíthatod valódi regenerálódásra, ha 21 és 23 óra közt aludni térsz. Ekkorra lelassul az összes szerv működése, csökken a teljesítőképesség, és az aktív időszak helyébe a tápanyagok beépülését irányító folyamat lép. Hajnali 1 és 3 óra közt a máj méregtelenítő munkája kap főszerepet, 4 órától reggelig a kiválasztó szervek dolgoznak. Érdemes megszoknod a korai ébredést, 5-6 óra tájban felélénkül az anyagcsere, szervezeted készen áll a tevékeny nap megkezdésére. Ha elmulasztod ezt az időszakot, estig tartó fáradtsággal számolhatsz. Ám bátran engedd meg magadnak a rövid délutáni pihenőt, mert ilyenkor lassul a vérkeringés és az anyagcsere.

A kínai gyógymód kulcsa a zavartalan energiaáramlás, a szervórát követő napirenddel ezt folyamatosan fenntarthatod.


Profi tippek a hétköznapi...
Hogyan veszíti el az étel a lehető legkevesebb vitamint? Milyen ötletekkel könnyíted meg a saját dolgod?  tovább Tovább
Észre sem veszed őket, pedig...
Kicsi, de befolyásos „csapat”. Meghatározzák az anyagcsere-folyamatokat, és hatnak az agyműködésedre.  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

idő étkezés pihenés



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés