Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 27. Tuesday, László   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Hogyan étkezz, ha cukorbeteg vagy?

2008.08.26. | Kőrössy Ágnes
A cukorbetegség megfelelő életmóddal, étrenddel, és ha szükséges, kezeléssel jól karban tartható. Csak fegyelmezettség kell hozzá.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

A cukorbetegséggel igen elterjedt betegségről van szó, ugyanakkor kevesen gondolják magukat veszélyeztetettnek. Lássuk, mikor kell ellenőrzésre menned?
Fokozott kockázatnak számít a túlsúly (27 feletti testtömeg index), elsősorban a hasi típusú elhízás. Ezenkívül intő jel a magas vérnyomás és a magas vérzsírszint (koleszterin) is. Férfiaknál okozhat a cukorbetegség vagy annak előállapota potenciaproblémákat, a nők pedig a menopauza beálltakor veszélyeztettetek különösen, hiszen az ösztrogén hormon védő hatása megszűnik. Ilyen esetekben mindenképpen javasolt a cukorszint-mérés, az éhgyomri és a terheléses típusú is! A házi, kis készülékek eredményei tájékoztató jellegűek. Ha az éhgyomori vércukor 5,7 mmol/l, az étkezés után másfél órával mért érték 7,8 mmol/l fölötti, okvetlenül fordulj orvoshoz.

Diéta - ami mindenkinek ajánlott

Ha diagnosztizálták a betegséget, akkor az orvos írja elő, hogy milyen kezelésre van szükséged, például kell-e gyógyszereket szedned, illetve inzulin injekcióra van-e szükséged.
De ezek önmagukban nem elegendőek, mindenképpen tudatos és igen fegyelmezett táplálkozási szokás kialakítása szükséges.
A cél kettős: egyrészt a kilók ellen kell küzdeni, másrészt a szénhidrátok bevitelének mennyiségére és minőségére kell ügyelni. Ez az új étrend kezdetben fokozottabb odafigyelést igényel, de valójában nem nagyon különleges. A családod nyugodtan együtt falatozhat veled, hiszen ami neked kezelés, az nekik megelőzés! Kivételt csak a cukor, méz, szőlőcukor, és az ezeket tartalmazó termékek jelentenek, mert ezeket tilos fogyasztanod.

A kalóriák csökkentésére azért kell figyelni, mert a nagy súlyfelesleg miatt rosszabb hatékonysággal dolgozik az inzulin a szervezetben, míg ha fogyni kezdesz, akkor az egyensúly is kezd visszaállni. Vagyis jól megtervezett fogyókúrába kell kezdened, csak így érhetsz el tartós eredményt.
Ez azt is jelenti, hogy egyrészt nem elegendő a sokszor leírt és elmondott szénhidrátbevitelt felügyelni, hanem olyan étrendet kell összeállítani, amely egyben fogyaszt is. Másrészt nem szabad egyszerűen fogyózni, hiszen a cukorbetegség speciális diétát igényel.

Mire kell ügyelned?

A különféle tápanyagtáblázatok alapján, amelyek mutatják a nyersanyagok energia- és szénhidrátmennyiségét - esetleg dietetikus segítségével - összeállítható a megfelelő étrend. Emellett az úgynevezett glikémiás index táblázatot is érdemes böngészned – ebből derül ki, hogy mely anyagok milyen mértékben emelik étkezés után a vércukorszinted.
Általában nők számára naponta 140-180 g szénhidrát bevitele javasolt, és 1200-1600 kilokalóriát fogyaszthatnak. A férfiaknak legfeljebb 180-200 g szénhidrát, 1500-2000 kcal bevitele ajánlott. Ezt kell elosztani 5-6 étkezésre – de, cukorbetegség esetén egy alma elfogyasztása is étkezésnek számít, nem csupán a hatfogásos vacsora!

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az inzulinérzékenység napszakonként más, ehhez is alkalmazkodni kell: a legbőségesebb étkezés az ebéd legyen (50-60 g), utána következik a vacsora (40-45 g), és a „legszegényesebb” a reggeli (30-35 g). A tízórai, az uzsonna és az utóvacsora csak 10-20 g szénhidrátot tartalmazzon!

Mérleg, táblázat, napló

Az új étrendre való átálláshoz kell egy jó mérleg, egy tápanyagtáblázat és az étrendi napló, csak ezekkel lehet az előírásokat betartani. Ne felejtsd el beszámolni például az üdítő, vagy más, napközben fogyasztott élelmiszerek szénhidrát és kalória mennyiségét sem.

Ennél is komolyabb veszély, hogy hamar enyhül a szigor. A gondosan lemért szeletnyi kenyér három hónap múlva már kicsit vastagabb. Ezért a mérleget nem ajánlatos eltenni, időnként nem árt ellenőrizni a mennyiséget!

 


A bazsalikom gyógyhatásai - 2 könnyű...
A bazsalikomot ezer közül föl lehet ismerni jellegzetes íze és illata miatt. De nem csak főzéshez használhatod!  tovább Tovább
Serkenti az emésztést és reuma ellen...
Túl a karácsonyi nagy evéseken, de még a karcsú megjelenést igénylő szilveszteri buli előtt? Nem probléma!  tovább Tovább
Mire jó az olívaolaj?
Hazánkban az olívaolaj kultúrája még gyerekcipőben jár, így sokan nincsenek tisztában az olaj hatásaival. Melyiket vedd meg, és miért? Cikkünkben erre...  tovább Tovább
Miért egészséges a dinnye? -...
Itt az augusztus, itt a dinnyeszezon – árulják az útszélen, az élelmiszerboltokban meg a piacokon. Miért érdemes megvenned?  tovább Tovább
Valóban egészségesek a főzelékek?
Gyerekkorodban álandóan főzeléket kellett enned? Most pedig te eteted vele gyerekeidet? De vajon tényleg olyan egészséges?  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace




Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés