tvenentl.hu

Mit tehetsz a köszvényed ellen?

2009.12.20. | Lám Panni
A köszvény sokaknak okoz szenvedést. Fogadd meg tanácsainkat, előzd meg, vagy éppen enyhítsd fájdalmaid!

Ha a szervezet a táplálékkal bevitt fehérjét nem képes megfelelően szétbontani és felhasználni, akkor az elégtelen égés során a húgysavtartalom megnő, és folyamatosan magas szinten marad. Normálisan a húgysav oldott állapotban van a vérben, és a vizelettel ürül. Probléma három esetben adódhat: ha a szervezet túl sok húgysavat termel, vagy nehezen tudja üríteni; illetve ha egyes ízületekben olyan körülmények alakulnak ki, amelyek kedveznek a kicsapódásának.

Az ebből eredő ízületi gyulladás egyik formája a köszvény. Általában rohamszerűen, éjszaka jelentkezik: az ízületek megduzzadásával, érintésre heves, égető fájdalommal, nyomásérzékenységgel, bőrpírral jár.
A köszvény kialakulásában szerepet játszhat az öröklődés; az életmód – például intenzív alkoholfogyasztás vagy a túlsúly –; egyes betegségek, mint a cukorbetegség, a magas vérzsírszint vagy az érelmeszesedés, amelyekkel a köszvény együtt jelentkezhet; illetve egyes gyógyszerek, például az aszpirin, amely fokozza a húgysavtermelődést.

Mit tehetsz, hogy megelőzd?

A köszvény férfiakra jellemző, nőknél általában a menopauza előtt vagy során jelentkezik. Az elkerülés esélyeit növelheted, ha igyekszel ideális testsúlyodat tartani, korlátozod az állati fehérjék és az alkohol bevitelét, melyek a húgysavtermelődést fokozzák, és minimum napi 2 liter folyadékot, lehetőség szerint vizet megiszol, ami serkenti a veseműködést, és elősegíti a húgysav ürítését.

Hogyan enyhítheted a fájdalmakat?

A régi jelszó: „Vatta és idő” még ma is fennáll. A meleg fürdő, a vastag és puha zokni, vagy a vattaborítás valóban csökkentheti a fájdalmat. Bár az életmódváltás nem gyógyítja a köszvényt, a tünetek enyhítésében fontos szerepet játszik.

Igyál sokat!

Amellett, hogy a folyadékbevitel a húgysav ürítésére van jó hatással, a nátrium-klorid vagy a jódtartalmú ásványvizek pozitívan befolyásolják a szervezet fehérjelebontását, ezáltal kevesebb albumin, abból pedig kevesebb húgysav marad vissza.

Mozogj!

A semmilyen és a kíméletes mozgás között széles árok húzódik. Ha nem jut időd arra, hogy vízi aerobicra vagy Pilates-órákra járj, és nincs kedved fitt-labdán gyakorolni, amelyek mind az ízületkímélő nyújtást segítik elő, az alábbi gyakorlatokat otthon is elvégezheted.
Felsőtest:

Lábak:

Ügyelj a helyes táplálkozásra!