Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. March 28. Tuesday, Gedeon, Johanna   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Mit tehetsz a köszvényed ellen?

2009.12.20. | Lám Panni
A köszvény sokaknak okoz szenvedést. Fogadd meg tanácsainkat, előzd meg, vagy éppen enyhítsd fájdalmaid!
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

Ha a szervezet a táplálékkal bevitt fehérjét nem képes megfelelően szétbontani és felhasználni, akkor az elégtelen égés során a húgysavtartalom megnő, és folyamatosan magas szinten marad. Normálisan a húgysav oldott állapotban van a vérben, és a vizelettel ürül. Probléma három esetben adódhat: ha a szervezet túl sok húgysavat termel, vagy nehezen tudja üríteni; illetve ha egyes ízületekben olyan körülmények alakulnak ki, amelyek kedveznek a kicsapódásának.

Az ebből eredő ízületi gyulladás egyik formája a köszvény. Általában rohamszerűen, éjszaka jelentkezik: az ízületek megduzzadásával, érintésre heves, égető fájdalommal, nyomásérzékenységgel, bőrpírral jár.
A köszvény kialakulásában szerepet játszhat az öröklődés; az életmód – például intenzív alkoholfogyasztás vagy a túlsúly –; egyes betegségek, mint a cukorbetegség, a magas vérzsírszint vagy az érelmeszesedés, amelyekkel a köszvény együtt jelentkezhet; illetve egyes gyógyszerek, például az aszpirin, amely fokozza a húgysavtermelődést.

Mit tehetsz, hogy megelőzd?

A köszvény férfiakra jellemző, nőknél általában a menopauza előtt vagy során jelentkezik. Az elkerülés esélyeit növelheted, ha igyekszel ideális testsúlyodat tartani, korlátozod az állati fehérjék és az alkohol bevitelét, melyek a húgysavtermelődést fokozzák, és minimum napi 2 liter folyadékot, lehetőség szerint vizet megiszol, ami serkenti a veseműködést, és elősegíti a húgysav ürítését.

Hogyan enyhítheted a fájdalmakat?

A régi jelszó: „Vatta és idő” még ma is fennáll. A meleg fürdő, a vastag és puha zokni, vagy a vattaborítás valóban csökkentheti a fájdalmat. Bár az életmódváltás nem gyógyítja a köszvényt, a tünetek enyhítésében fontos szerepet játszik.

Igyál sokat!

Amellett, hogy a folyadékbevitel a húgysav ürítésére van jó hatással, a nátrium-klorid vagy a jódtartalmú ásványvizek pozitívan befolyásolják a szervezet fehérjelebontását, ezáltal kevesebb albumin, abból pedig kevesebb húgysav marad vissza.

Mozogj!

A semmilyen és a kíméletes mozgás között széles árok húzódik. Ha nem jut időd arra, hogy vízi aerobicra vagy Pilates-órákra járj, és nincs kedved fitt-labdán gyakorolni, amelyek mind az ízületkímélő nyújtást segítik elő, az alábbi gyakorlatokat otthon is elvégezheted.
Felsőtest:

  • Ujjgyakorlat: alkarod tedd fel az asztalra úgy, hogy a középső ujjad az alkar folytatása legyen! Terpeszd szét és zárd össze az ujjaidat úgy, hogy a középső ujj mozdulatlan maradjon!
  • Könyök: a könyök mozgatása nagyon fontos, hiszen az önellátást (evés, mosdás) ez teszi lehetővé. Ülj egyenes háttal, és engedd le a karod magad mellé! Hajlítsd be a könyöködet úgy, hogy a hüvelykujjad felfelé mutasson! Fontos! Ha nagyon fáj, ne erőltesd! A hajlítást mindig a test felé, ne felfordított tenyérrel végezd!
  • Váll: a fájdalmas időszakban oldalra kitámasztva lehet pihentetni, ezzel megelőzhető az ízületi tok zsugorodása, amely a mozgást korlátozza. A gyakorlatokat széken ülve végezd! Karok a test mellett, lazán lógatva. Könyökhajlítással érintsd meg a vállad, majd nyújtsd a karod egyenesen felfelé! Tedd a kezed a tarkódra, és húzd hátra a könyököd! Fontos! Ügyelj arra, hogy a fejed ne hajtsd előre, és a vállad ne húzd hátra! Karok a test mellett, emeld fel, majd engedd le a két vállad!
  • A fájdalmas oldal megnyújtása: oldalt ülve az asztal mellett csúsztasd előre a karod, kapaszkodj meg az ujjaiddal, és dőlj jól előre! Tedd a kezed oldalra az asztalra, nyújtsd minél messzebb, és dőlj rá! Támaszd meg az alkarod az asztal mellett ülve, és dőlj előre! Fogd meg a széked szélét, és dőlj az egyik, majd a másik oldalra!

Lábak:

  • Fontos! Ne végezz lábgyakorlatokat állva, mert ez megterheli a porcokat!
  • Feküdj hanyatt, talpad a földön! Nyújtsd ki a térded, hogy lábszárad a comboddal egy vonalba emelkedjen!
  • Feküdj oldalra egymáson fekvő, nyújtott lábbal! Felül levő térded húzd a hasadhoz, majd próbáld meg a másik mögé letenni!
  • Feküdj hasra nyújtott lábakkal, és felváltva hajlítgasd a térdeid!
  • Ülj egy székre, sarkad támaszd meg egy zsámolyon úgy, hogy térded enyhén hajlított legyen, majd nyújtsd ki a térded!
  • Széken ülve támaszd teljes talpad a padlóra! Próbáld meg a lábujjaid terpeszteni és zárni!. Sarkad maradjon a földön, és emelgesd a lábujjaid, majd ujjaid maradjanak a talajon, és emeld a sarkad!
  • Ha nagyon fáj, pihentesd a lábad úgy, hogy a lábszárad alsó harmada és a sarkad alá egy-egy törülközőt négyzet alakban behajtogatsz, ezáltal térded saját súlyánál fogva nyúlik, és csökken az ízület zsugorodása.

Ügyelj a helyes táplálkozásra!

  • Figyeld az egyes termékek purintartalmát, hogy véred húgysavtartalma a normális szinten maradjon!
  • A tej, a tejtermékek, a sajt, a túró, a saláták és a gyümölcsök purintartalma elenyésző. Alacsony purintartalommal rendelkezik a fehér kenyér, a burgonya, a paradicsom, a főzőtök, a karalábé, a sárgarépa, a retek és a cékla.
  • Jelentős a sertés-, a marha-, a baromfihús, a tengeri és az édesvízi halak, a bab, a borsó és a lencse purintartalma, ezeket mértékkel fogyaszd. Különösen figyelj az állati fehérje- és zsiradékbevitelre. Természetesen fogyaszthatsz húst, de válaszd az egészségesebb elkészítési módokat és a fehér húsú baromfit vagy halat.
  • Tartózkodj a máj, a vese, az olajos halak, a húskivonatok (pástétomok, kocsonya) és az alkohol fogyasztásától!

Mit kell tenned változó korban?
A nők számára a változókor évei nagyon fontosak az életben. Olyan időszak ez, amikor sok minden megváltozik. Ugyanakkor egy esély is, hogy az életed új irányba...  tovább Tovább
6 bevált módszer stressz ellen
Egy kicsit túlterhelted magad az utóbbi időben? Szeretnéd megtalálni vagy megtartani lelki egyensúlyod? Íme 6 egyszerű tipp, hogy megszabadulj a feszültségtől.  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

betegség kezelés megelőzés táplálkozás



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés