Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 27. Tuesday, László   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

5 dolog, amit tudnod kell az alvásról

2008.09.06. | Ötvenentúl.hu
Ólmos fáradtság nap közben, nehéz elalvás éjszaka, hajnali felébredés, úgy érzed, most rögtön el tudnál aludni… Ismerős tünetek?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

Ezek a kialvatlanság kalsszikus tünetei, ami alapján sok ember úgy érzi, hogy talán gyógyszerre lenne szüksége az álmatlanság, az éjszakai fogcsikorgatás, a jet-lag (a repülés miatti alvászavar), a nyugtalanság, a horkolás, az alvajárás vagy egyéb problémái kezelésére.  A valóság azonban más.

Az álmatlanságot például a legáltalánosabb alvászavarnak tartják, holott az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet szerint az embereknek csak 10 százalékát érinti. És az esetek többségében a tünetek mögött más (gyakran mentális) betegségek, netán a kávézás vagy gyógyszerek hatásai állnak.

Íme öt tény, amely segíthet a nyugodtabb pihenésben: 

1. Jobban alszol, mint gondolnád

A legtöbbünk számára az alvászavar csak mítosz. Bár sok ember azt gondolja magáról, hogy túl keveset alszik, a Marylandi Egyetem munkatársai egy idei kutatásban kimutatták, hogy egy átlagos ember napi 8 órát alszik, ami megfelelő mennyiség. Sőt az amerikaiak péládul ma pont annyit alszanak, mint 40 évvel ezelőtt.

2. Ahogy öregszel, egyre kevesebbet alszol

Alvás nélkül meghalunk. Szükségünk van az alvásra, mivel ekkor pihennek és kapnak új erőre biológiai folyamataink, illetve ekkor rendezzük emlékeinket is. Tavaly például az Egészségügyi Vilégszervezet az éjszakai munkát, amely alvási problémákat okozhat, rákkeltőnek nyilvánította. Mégis, ahogy öregszel, egyre kevesebb alvásra van szükséged.

3. Úgy alhatsz, mint egy csecsemő

Több, rövid alvási szakasz éjszakánként egy hosszú helyett – ez a többfázisú alvás. Így alszanak a csecsemők, az idősek és néhány állat is. Az az egészséges, ha éjszaka minél jobban alszol, és napközben is tartasz pihenőt, ha szükséges. EEG vizsgálatokkal mutatták ki, hogy az ember kétfázisú alvó: két fáradtsági “mélypont” van: az egyik éjjel, a másik a nap közepén. Ezért érdemes lenne a munkahelyeken pihenőszobát létesíteni, ahogyan tették azt például a NASA-nál.

4. Az állatoknak változatos alvási szokásai vannak

A lajhár napi 9,6 órát alszik. Az újszülött delfinek és gyilkos bálnák életük teljes első hónapjában nem alszanak. Ez utóbbi azonban az emberek számára igen veszélyes: mi már egy kihagyott éjszaka után is nehezebben koncentrálunk és hozunk döntéseket, ami komoly balestekhez vezethet a vezetésben vagy a különböző ipari gépek kezelésében. 

5. Vannak trükkök, melyek segítik az alvást

A kiadós éjszakai alvás a te számodra is elérhető, ha figyelsz a következőkre:

  • Minden este azonos időben feküdj le!
  • Aludj napi 7 órát!
  • 6 órával a lefekvés előtt már tartózkodj a kávétól, a nehéz, fűszeres ételektől, az alkoholtól és más szerektől, amelyek éberré tesznek.
  • Alakíts ki egy elalvás előtti rutint, ami ellazít lefekvés előtt!
  • Küszöböld ki a zavaró fényeket és zajokat!
  • Ágyban csak alvás és szex! Tehát semmi TV, olvasás vagy evés!
  • Edzz rendszeresen, de ne közvetlenül alvás előtt!

Forrás: Medipress

 


Tuti tippek fáradtság ellen
Hiába a szeretet ünnepe, hiába várod egész évben, a karácsony rengeteg feladatot ró minden háziasszonyra. Hogyan bírkózz meg vele összeomlás nélkül?  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

alvás



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés