Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 27. Tuesday, László   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Miért fontos sok vizet inni?

2008.12.25. | Lám Luca
Az emberi szervezet nagy százalékban tartalmaz vizet, melyből a nap során sokat veszít. Nagyon fontos, hogy pótoljuk, de miért és hogyan?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

Egy újszülött szervezete 75 százalékban tartalmaz vizet. Ez a mennyiség felnőttkorra 60, majd idős korra 50 százalékra csökken. Elsőre talán meglepő, hogy mennyi vizet tartalmaz testünk, de a folyadéknak nagyon összetett és fontos szerepe van a szervezet egészséges és kiegyensúlyozott működése szempontjából.

A víz élettani szerepe

  • A víz mennyisége lehetővé teszi a vérkeringést.
  • Fontos szerepet játszik a vér összetételében.
  • Részt vesz a tápanyagok és az oxigén szállításában.
  • Hozzájárul a salakanyagok és a gázok oldásához.
  • Befolyásolja a testhőmérsékletet.
  • Alakítja a sav–bázis egyensúlyt.

Hol van a testben ennyi víz?

A víz nagy része a szervezeten belül a sejtekben található, a sejten kívüli mennyiség pedig a nyálkahártyában, a különböző testváladékokban – például a nyálban, az emésztőnedvekben, a vizeletben, a könnyben vagy az izzadságban – és a vérben.

Hogyan veszíthetsz belőle?

Vizet veszítesz emésztéskor és a vizelet távozásakor. Nyáron, amikor mindenki izzad, rengeteg folyadék és ásványi só, vitamin távozik testedből. Ha eleget iszol, folyadékháztartásod egyensúlyban marad. Az azonban mindenben meglátszik, ha nem iszol tudatosan eleget. Könnyebben elfáradsz, esetleg szédülsz, émelyegsz, fokozódhat a savtermelésed, nem tudsz kellőképpen koncentrálni, romolhat a munkabírásod, sőt még az is előfordulhat, hogy ingerültebb leszel, vagy rosszul alszol.

Mennyit és mit?

Éppen ezért jó volna, ha naponta meginnál legalább két liter, lehetőleg szénsavmentes ásványvizet. Az elveszített ásványi anyagokat, nyomelemeket és vitaminokat főleg a táplálkozásból kell kinyerned, ezért a megfelelő folyadékpótlás mellett a változatos étrend is különösen fontos.
Ha diétázol, sportolsz, esetleg valamilyen állandó betegségben szenvedsz, a folyadékigényed is megváltozik. Ilyenkor általában többet kell innod, de legjobb, ha konzultálsz az orvosoddal, és kikéred tanácsát.

Természetesen nem csak vízzel pótolhatod a napközben elveszített folyadékot. A levesek, a gyümölcslevek, a cukormentes, leginkább otthon elkészített üdítőitalok és a lédús gyümölcsök is remek folyadékforrás lehetnek. Nyáron az ember kevésbé kívánja a forró levest, így ez helyettesíthető gyümölcsturmixokkal, cukormentes limonádéval vagy jégkásával is.

Cukorbetegek figyelem!
A cukorbetegség egyik tünete lehet az állandó, ok nélküli szomjúságérzet. Ennek oka az, hogy a magas vércukorszint mellett jelentős mennyiségű cukor távozik a szervezetből, amely nagy mennyiségű vizet visz magával. Éppen ezért, ha cukorbeteg vagy, figyelned kell arra, hogy az átlagos 1,5-2 liter helyett több vizet igyál. A szomjúságérzet jelezheti azt is, hogy a gyógyszerek, amelyeket szedsz, hatástalanok, vagy nem jól állították be az inzulinodat.

2 frissítő tea a kánikulában
Hiába a nyári szabadság, a kánikulák miatt az ember nyár végére sokszor teljesen kimerül. Frissítsd fel magad!  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

folyadék



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés