Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 27. Tuesday, László   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

5 tipp, hogy valóban kipihend magad a nyaralás alatt

2010.07.08. | Lám Luca
A nyaralás a legtöbbünk számára aktív pihenést jelent. De mi a teendő, ha ez sehogy sem akar összejönni?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

Ismét itt a nyár, és többségünk számára a nyaralás az aktív pihenésről, új élményekről szól, persze a szép környezet, szikrázó napsütés mellett ugyanolyan fontos lehet az is, hogy ne kelljen reggel vekkerre ébrednünk, és esetleg ebéd után is szunyókálhassunk egy jót. Sokan vagyunk azonban ilyenkor is csalódottak, hiszen hiába szűnik meg a nyaralás idejére a stressz, a munkahelyi hajtás: elvileg megtehetnénk, mégsem tudjuk tökéletesen kialudni magunkat. A rossz alvás lehet pusztán átmeneti probléma is, hiszen nyaraláskor új, szokatlan környezetbe kerülünk, és előfordul, hogy ezért nem alszunk jól. Ha az alvással gondjaid vannak és ez a problémád nem a nyaralás közben jelentkezett először, illetve hosszabb ideje áll fenn, a háttérben nagy valószínűséggel alvásprobléma rejtőzik, melyet kezelned kell.

Ha felborul a belső idő

Az igazi kikapcsolódást sokak számára az utazás jelenti. Ha távoli országba utazol, és számos időzónát átrepülsz, alaposan megzavarodhat a belső órád. A probléma sok esetben pár nap alatt magától rendeződik: megszokod az új környezetet, belső órádat a nappalok és éjszakák váltakozása átállítja a helyi időszámításra, és élvezheted a nyaralást.
Nyáron a hosszú nappalok miatt előfordulhat, hogy este sokáig fennmaradsz, hiszen a szabadságodon megteheted, hogy másnap reggel tovább alszol, vagy akár egész délelőttöket lustálkodsz az ágyban. Ez a „lazulás” azonban könnyen elállíthatja belső órádat, és alvászavarhoz is vezethet.

Ha rosszul alszol, nappal fáradt, ingerült vagy, nehezebben koncentrálsz, így könnyen elronthatod a régen várt nyaralást is. A jó alvás elsősorban nem a mennyiségtől függ, sokkal inkább a minőségtől. Nem ritka, hogy 8-10 órás alvás után sem érzed magad kipihentnek, frissnek, ilyenkor mindenképpen a végére kell járnod, miért is nem alszol jól.

Mi okozza?

A kialvatlanság mögött ugyanis állhatnak szervi problémák, melyek az alvászavart okozzák, de az alvászavar önmagában is lehet betegség. Különösen fontos, hogy egy bizonyos kor után fokozottabban figyelj az alvás minőségére. 55 éves kor felett minden negyedik embernél a „belső óra” elállítódása a rossz alvás oka. Ahhoz, hogy „alvásmutatóid” a pontos időt jelezzék szervezeted számára, már nem elég az egy-két hét pihenés, kikapcsolódás. A problémával szakemberhez, első körben háziorvoshoz kell fordulni, aki a kivizsgálást követően a legjobb megoldást tudja nyújtani a rossz alvók számára. Törekedj olyan megoldásra, amelynek segítségével nemcsak jól alszol, hanem kipihenten is ébredsz, és friss, energikus lehetsz.

Érdekes

A legtöbben az elalvást úgy képzelik el, mint egy fokozatosan bekövetkező állapotot, folyamatot. Pedig az elalvás olyan, mint egy villanykapcsoló. Az álmatlanságban és a narkolepsziában szenvedők „villanykapcsolója” elromlott, valahol a két állapot között léteznek, nem is egészen ébren, de nem is alvásban élik az életüket.

Ki mennyit alszik?

A lajhár akár tíz órát is alszik naponta. Az újszülött delfinek ezzel szemben akár egy hónapot is kibírnak alvás nélkül. Az embernek már egynapi nem alvás is komoly koncentrációs problémákat okoz, ami súlyosan rossz döntésekhez, sőt gyakran balesetekhez vezethet.

PAT

A rossz alvás manapság a 10 leggyakoribb orvosi panasz egyike, önmagában is lehet betegség. Ennek ellenére a betegek csupán 12 százaléka fordul orvoshoz, mert a problémát nem veszi komolyan. A Pihent Agyúak Társasága (PAT) szemléletváltást sürget az alvással kapcsolatos gondolkodásban. Céljuk, hogy a tartós kialvatlanságtól szenvedők forduljanak orvoshoz, mielőtt problémájuknak súlyosabb egészségügyi, társadalmi, családi és szociális következményei lesznek.

A tuti tippek

  1. A szabadidődet igyekezz úgy beosztani, hogy mindenre legyen egy kis időd! Jöhetnek az élmények, a passzív pihenés, az aktív kikapcsolódás, a különleges ételek, kis sport és természetesen a jó alvás.
  2. A nyaralás alatt is egyél rendszeresen, és délután vagy kora este feltétlenül sportolj, mozogj egy kicsit. Úszkálhatsz a strandon, a medencében, este sétálhatsz egy kiadósat. A kellemes étkezések, a mozgás és a pihentető alvás együtt a jó közérzet összetevői!
  3. A délután elfogyasztott kávé, tea zavarhatja az éjszakai alvást! Bármennyire jólesik is egy jeges tea sok jéggel este a parton, gondolj arra, hogy ezzel a másnapi frissességedet kockáztatod!
  4. Próbálj meg reggel lehetőleg mindig ugyanabban az időpontban felkelni, és éjszakázás után se maradj egész délelőtt ágyban. Lehet, hogy kicsit kialvatlan leszel, de annál jobban alszol majd a következő éjszaka. Azért egy órát még megengedhetsz magadnak, ennyivel kelhetsz ilyenkor később a megszokottnál – ez még nem zavarja meg a belső órád működését.
  5. Nem tilos a délutáni alvás! Sőt kifejezetten kellemes és hasznos lehet, ha valóban dél után, „sziesztaidőben” történik. Ha azonban éjszaka forgolódsz az ágyban, érdemesebb ezt a délutáni alvást is kihagyni. Ezenfelül vannak olyan napszakok, amikor a szunyókálás mindig kerülendő, mert inkább összezavarja, mint segíti a napi ritmusunkat és a belső óránkat – ilyenek például a késő délelőtti és késő délutáni (a vacsora előtti) órák.

5 döbbenetes tévhit az alvásról
Életünk egyharmadát alvással töltjük, alvás nélkül nem működik jól az agyunk, mégsem vagyunk tisztában bizonyos alapvető tényekkel.  tovább Tovább
A leggyakoribb alvászavarok
Álmatlanul forgolódsz? Sokszor felébredsz? Esetleg állandó álmosságtól szenvedsz? Az alvászavar igen gyakori probléma, ismerkedj meg vele közelebbről!  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

nyár utazás tipp alvás



Fórum
Kiemelt témáink
Nagyiklub
Mosolyalbum
Interjú
Képgaléria


hirdetés


hirdetés