Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 24. Saturday, Iván   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

11 jel, hogy vashiányod van

2013.04.14. | Ferenczy Mária
A vashiánynak rengeteg tünete lehet. Hogyan ismerheted fel, és kerülheted el a hiányállapotot?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

A vas elengedhetetlenül fontos a szervezet egészséges működéséhez, ezért lényeges, hogy táplálkozásod során kellő mennyiséget fogyassz belőle. A vas alkotóeleme a hemoglobinnak, amely a tüdőből érkező oxigén megkötéséért is felel. Ezenkívül a csontvelőbe beépülő vasnak szerepe van a vérképzésben, de az enzimműködésben és az epesavképződésben is.

Honnan tudhatod, hogy elegendő?

Egyrészt onnan, hogy nem tapasztalod a hiányából adódó tüneteket. Másrészt pedig a vérképed értékeiből. A rendszeres (legalább évenkénti), rutinszerű vérvétel azért is nagyon fontos, mert nemcsak akkor van baj, ha kevés a szervezetedben a vas, hanem akkor is, ha túl sok. Ha vérképeden az alábbi értékeket találod, minden rendben van, szervezeted számára éppen az egészséges mennyiségű vasat biztosítod:

  • Csecsemő: 7–18 umol/l (40–100 mg/dl)
  • Gyermek: 8–22 umol/l (8–22 mg/dl)
  • Felnőtt férfi: 12–31 umol/l (65–175 mg/dl)
  • Felnőtt nő: 9–30 umol/l (50–170 mg/dl)
Hol raktározod a vasat?

Az egészséges személy teljes vaskészlete 3-3,1 gramm. A vaskészlet nagy része, mintegy 65-68 százaléka a vörösvérsejtekben, a hemoglobinban, jelentős mennyiség (közel 1 gramm) a vérplazmában, míg egészen kis mennyiség különböző enzimekben található. Nőkben kisebb a vasraktár a menstruációs vérzéskor, a terhességkor, a szüléskor és a szoptatáskor bekövetkező vasvesztés miatt – ezekben az időszakokban vasigényük is jelentősen megnő. A nők javasolt napi bevitele 15 mg, míg a férfiaké 12 mg.

A vashiány tünetei

A vashiány igen szerteágazó tüneteket produkál, melyek közül csak néhány elég közismert ahhoz, hogy a laikus beteg is gyanút fogjon. A legbiztosabb módszer tehát, ha egymással összefüggéstelennek tetsző tünetek esetén vérvételre mész, hiszen vérképedből azonnal kimutatható az esetleges vashiány.

Tünetek:

  1. fáradékonyság
  2. szapora szívverés
  3. sápadtság
  4. étvágytalanság
  5. kedvetlenség
  6. hidegrázás, általános hidegérzet
  7. székrekedés
  8. memóriazavar
  9. a koncentrációkészség romlása
  10. ingerlékenység
  11. migrén

Mit tehetsz, ha kevés a vasad?

A vashiány kezelése mindig a hiány mértékétől függ. Súlyosabb esetben az orvos vasterápiát írhat fel, enyhébb esetben viszont elegendő, ha a táplálkozás révén növeled meg a szervezetedbe jutó mennyiséget. A vasmennyiség növelése megelőzésképpen is kiváló módszer, ha valamilyen betegség, műtét, szülés, szoptatás (és egyéb vashiányt okozó élethelyzetek) idején tudatosan igyekszel a könnyen kialakuló vashiányos állapotot elkerülni. Az alábbi ételek kiemelten sok vasat tartalmaznak:

  • zöld leveles növények (például: spenót, sóska);
  • hüvelyesek;
  • dió, mák, mogyoró;
  • aszalt gyümölcsök;
  • cékla, retek, fekete retek, spárga;
  • barna rizs, szójaliszt;
  • bab, borsó, lencse;
  • vargányagomba.

A legkönnyebben felszívódó és hasznosuló vasat a vörös húsok és a belsőségek tartalmazzák, fogyasztásuk azonban – az általános táplálkozási előírások szerint – csak kis mennyiségben javasolt. Különösen igaz ez a disznó-, a juh- és a bárányhúsra, valamint a májra, és a májat tartalmazó krémekre, pástétomokra. Ezután következnek a különböző teljes kiőrlésű gabona- és zöldségfélék, melyek közül jó néhány kiemelkedően sok vasat tartalmaz, ezek azonban közel sem hasznosulnak olyan jól, mint a vörös húsok vastartalma.


9 jel, hogy azonnal menj vérvételre!
Bizonyos időközönként meg kell nézetni a vérképed. Vannak azonban olyan tünetek, melyek nem tűrnek halasztást.   tovább Tovább
8 érdekes tény a táplálkozásról
A zöldségek és a gyümölcsök egészségesek, a zsíros ételek nem azok. Ezt ma már egy óvodás is fel tudja mondani. Vannak azonban ennél sokkal érdekesebb...  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

tünet táplálkozás megelőzés



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés