Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 24. Saturday, Iván   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Lerántjuk a leplet az ásványvizekről!

2009.07.14. | T. Puskás Ildikó
Itt a nyár… mindenki pet palackkal jár… – a kérdés már csak az, hogy egészséges-e az, amit a vizes palackok rejtenek?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

Az elmúlt öt évben megduplázódott az ásványvízfogyasztás, s nem csak hazánkban. A táplálkozástudományi szakemberek egy része a forgalomnövekedés mögött az egészségtudatos magatartás elterjedését („egészségünk védelmében igyunk meg napi legalább 2-3 liter folyadékot!”) véli felismerni, míg másik hányada kifejezetten egészségkárosítónak tartja a rendszeres ásványvízfogyasztást.

Az ellenzők érvei

Neves nyugati egészségügyi és környezetvédelmi szakfolyóiratokban egyre-másra jelennek meg olyan cikkek, amelyek szerzői azt jósolják: a mostani ásványvíz-fogyasztási divat beláthatatlan következményekkel és rengeteg kiadással járhat már az elkövetkező néhány évben is mind a társadalom, mind az egyén számára.

A rendszeres ásványvízfogyasztók egészségéért aggódók azt állítják: a hosszan tartó tárolás következményeként – a műanyag palackokból kioldódó, emberre veszélyes phtalát vegyületek és a hűtés nélküli, helytelen tárolás hatására (folyamatosan 10 ºC-on kellene a raktárakban, a szállítás közben és a boltokban tartani ezeket az innivalókat) elszaporodó mikroorganizmusok jelenléte miatt – az ásványvizek kifejezetten egészségtelen innivalónak minősülnek.
A legfőbb érv a rendszeres ásványvízfogyasztással szemben: az emberi szervezet egy idő után képtelen megbirkózni mindazon szervetlen anyagokkal (többek között a kalcium, a magnézium), amelyek ezekben az innivalókban találhatók.

Manapság már az orvosok, dietetikusok is egyre gyakrabban beszélnek arról, hogy a szerves és szervetlen ásványi anyagok különféleképpen viselkednek a szervezetben. Szerves kötésű ásványi anyagokhoz kizárólag a táplálékainkból – zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonamagvak, tej, tejtermék, húsfélék fogyasztásával – juthatunk. A palackos vizekben található ásványi anyagok szervetlenek („élettelenek”), amelyeket testünk „vegykonyhája” csak nehezen, vagy egyáltalán nem tud feldolgozni.
A rendszeres ásványvizet fogyasztók folyamatosan megterhelik a szervezetüket mesterséges sókkal, amelyek ballasztanyagként lerakódnak a méregtelenítő szerveikben, és különféle betegségeket – vese- és epekőképződést, érelmeszesedést, ízületi problémákat – okoznak.

Ne légy márkahű!

A felsorolt érvek ismeretében még izgalmasabb a kérdés: léteznek-e olyan egészségügyi problémák, betegségek, amelyek mellett nem javallott, sőt kifejezetten tilos – bizonyos összetételű – ásványvizek fogyasztása. A jelenleg forgalomban lévő vizek címkéiről hiányoznak például az olyan típusú figyelmeztetések, mint: „fogyasztása – kalcium-/nátriumtartalma miatt – vesebántalmakban szenvedőknek nem ajánlott”, vagy „gyomorpanaszok vagy pajzsmirigy-működési zavarok esetén a termék fogyasztása nem javasolt”. Az ásványvizeket rendszeresen fogyasztók ezen érvek ismeretében dönthetnék el, mit vásároljanak, igyanak.

Akár az ásványvízfogyasztást javaslóknak, akár az ellenzőknek hiszel, a mértékletességre vonatkozó tanácsot mindenképpen érdemes megfogadnod (még akkor is, ha semmilyen krónikus betegségedről nem tudsz).
Ennek az intelemnek a szellemében, szervezeted vízháztartását ne kizárólag palackozott ásványvizekkel, hanem – amelyik településen egészséges az ivóvíz, ott csapvízzel – frissen préselt gyümölcslevekkel, különféle teákkal, könnyű nyári levesekkel tartsd karban! Ne mindig csak egy bizonyos márkát vásárolj. Légy körültekintő a vásárláskor, nézd meg a palackos víz összetevőit, szavatossági idejét, tárolási körülményeit.

Tudtad?

A fokozott ásványtartalommal egyenes arányban növekszik a víz oldóképessége, a műanyag kiszerelés és a hosszú tárolás miatt az ásványvizek egyharmadában olyan vegyi anyagok halmozódhatnak fel, amelyek irritálhatják az idegrendszert és a húgyutakat, allergiát vagy akár tüdőgyulladást is okozhatnak.

Nem árt vásárláskor alaposan tanulmányozni az ásványvizek címkéjét. Az egyik legnépszerűbb, szénsavval dúsított ásványvíznek például magas a fluortartalma. Ha a gyerekek ezt isszák – és közben fluortablettát is kapnak –, mérséklődhet a pajzsmirigyműködésük, lelassulhat az anyagcseréjük, tönkremehetnek a fogaik, törékennyé válhatnak a csontjaik. A felnőtteknek – bár több fluorbevitelt is elvisel a szervezetük – sem ajánlott a napi határértéket (1 liter vízben ½ százalék fluor) átlépni. A változás korában sok nő gyakran a kalcium pótlása, a csontritkulás kivédése céljából iszik több és magasabb kalciumtartalmú ásványvizet. Nem árt az óvatosság, mert előfordulhat, hogy többet ártsz magadnak, mint gondolnád.

A gyógyásványvizek (a gyógyvízkutak vizeinek) fogyasztása elsődleges vízpótlóként kifejezetten ellenjavallott, csak kúraszerűen és csak napi egy-két pohárral szabad meginni belőlük.


A 4 legjobb vízhajtó koktél
Vízhajtó koktéljainkkal nem csak alakodat formálhatod, hanem a meleg okozta lábdagadást is enyhítheted!  tovább Tovább
A vízzel könnyű sokat spórolni!
Tudod, hány liter vizet használsz el naponta? És arról van elképzelésed, hogy ebből mennyit engedsz ki fölöslegesen?   tovább Tovább
A 4 legjobb vízisport - a hatékony...
A vízben végzett mozgás sok szempontból előnyösebb, mint a szárazföldi. Nézzük, melyek a legújabb trendek, és miért hatékonyak?  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

folyadék nyár megelőzés



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés