Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 27. Tuesday, László   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Most akkor káros a sok só, vagy sem?

2012.10.14. | Ferenczy Mária
Az elmúlt években gyakran hallottunk a sófogyasztás ártalmairól. Arról viszont kevésbé szólt a fáma, hogy mi történik, ha nem eszel elég sót?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

Miközben már régóta általában a nagymértékű konyhasófogyasztást okolják a magas vérnyomás kialakulásáért, egyes tudósok nem annyira biztosak ebben. – Az emberi test folyadékegyensúlya és a tápanyagok felszívódása függ a sótól, amely fenntartja az erek falában az ozmotikus nyomást – magyarázza Stephan Bischoff, a németországi Hohenheim Egyetem táplálkozástudományi professzora.

A só segítségével jutnak be a sejtekbe a tápanyagok – és jutnak ki a felesleges anyagok. Emellett a só fontos szerepet játszik az idegi impulzusok továbbításában, az izommozgásban és a csontsűrűségben is. – A só hatására vízvisszatartás is történik a szervezetben – teszi hozzá Bischoff, vagyis a sóhiány kiszáradáshoz vezethet.

Mennyi só egészséges?

Egy felnőttnek naponta 1,4 gramm sóra van szüksége a szervezet normális sóvesztésének kompenzálására. Az izzadás és a hasmenés fokozza a sóigényt. Az izzadás 0,8–1,3 gramm sót tartalmaz literenként.

Általánosságban egy ember sóbevitele jóval meghaladja a minimális napi szükségletet. A sózott hústermékek, például a kolbász és a szalámi (ez utóbbiból 100 gramm 3,1 gramm sót tartalmaz), még csak nem is az egyedüli forrásai ennek. A legsósabb élelmiszerek közé tartoznak egyes sajtok is. A feldolgozott élelmiszerek, kiváltképp a konzervek, szintén nagy sótartalmúak.

Mennyi só egészségtelen?

Erre nehéz válaszolni. A bonni székhelyű Német Táplálkozási Társaság (DGE) standardja szerint a kamaszok és felnőttek számára 6–10 gramm ajánlott. – E mennyiség túllépése egyes esetekben rossz hatással lehet az egészségre – közölte Antje Gahl, a DGE szóvivője. Az óvatos megfogalmazás azt a tényt tükrözi, hogy a sóbevitelt ma már nem hozzák automatikusan összefüggésbe a vérnyomással vagy a hipertenzióval, ugyanakkor egészségkárosító hatását sem cáfolják meg egyértelmű módon.

Eddig nem készült olyan megbízható vizsgálat, amely bizonyítaná, hogy az átlagos sóbevitel az egészséges lakosságban hozzájárul a magas vérnyomás kialakulásához. A magas vérnyomásnak számos oka lehet, és csökkentésére is sok mód áll rendelkezésre, amelyek közül a sóbevitel mérséklése az egyik legkevésbé hatékony.

Ha nem a só elhagyásával, akkor hogyan?

Kattints korábbi cikkünkre, és nézd meg, milyen módszerek állnak rendelkezésedre ahhoz, hogy esetleges magas vérnyomásod természetes módon csökkenthesd!

A 4-5 kilós súlygyarapodás például már kétszer-háromszor akkora hatással van a vérnyomásra, mint amennyit azzal nyerhetünk, hogy a sófogyasztást csökkentjük. Nincsenek kialakult ajánlások a kellő mértékű sófogyasztásra. Miközben Walter Zidek professzor, a berlini Charite Egyetemi Kórház Nefrológiai Klinikájának igazgatója szerint az alacsony sótartalmú étrend nem árthat, más szakértők óvakodnak a szigorúan alacsony sótartalmú diétától.

Sóhiánytól allergia?

Nem bizonyított, hogy allergiát kizárólag a gyomorsavhiány válthat ki, de az tény, hogy az allergiások szervezete általában kifejezetten kevés gyomorsavat termel. De mi köze ennek a sóhoz? A konyhasónak szerepe van a gyomorsavképződésben. Ha nem termelsz elég gyomorsavat, nem tudod lebontani az elfogyasztott fehérjéket, ennek következtében pedig az emésztetlen fehérje a véredbe kerül. Immunrendszered ekkor azonnal akcióba lép, és fehérjemegkötő antitesteket kezd termelni. Csakhogy ezekkel allergiáért felelős anyagok szabadulnak fel – amilyen a hisztamin is.

Mindezen – hol egyöntetű véleményt formáló, hol ellentmondásos – kutatási és megfigyelési eredmények ellenére a táplálkozástudósok egy dologban egyetértenek: a friss élelmiszerekben gazdag és feldolgozottakban szegény étrend a legbiztonságosabb.


2 felejthetetlen, vérnyomáscsökkentő...
Ha már unod a szokásos vérnyomáscsökkentő menüket, akkor próbáld ki 2 ínycsiklandó receptünket. Irány a konyha!  tovább Tovább
Egész évben tartó allergia
Óriási tévedés, hogy csak tavasztól őszig szenvedhetünk allergiától. Vannak esetek, amikor az egész év allergiaszezonnak számít. Hogyan kezelheted?  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

allergia tünet megelőzés táplálkozás



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés