Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 27. Tuesday, László   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

12 súlyos tévhit a másnaposságról

2009.02.27. | Ötvenentúl.hu
Ugyan ki ne öntött volna már fel a garatra? Ha akkor mulatságos is, a másnap igen kínzó lehet! Mit érdemes tudnod róla?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

Szinte mindenki lőtt már túl a célon, legalábbis ami az alkoholivást illeti – ha máskor nem is, de felelőtlen tinédzserkorában biztosan. Nem szégyen bevallani: lerészegedni, de legalábbis a szalonspiccnél többet inni sokszor nem nehéz, egyes italok csak úgy itatják magukat. Az ilyen helyzetek olykor mulatságosak, olykor tanulságosak, a másnap viszont leginkább csak emlékezetes és rémisztő. Mi a teendő az InforMed szerint, ha kínoz a macskajaj, és milyen tévhiteket oszlass el azonnal a másnapossággal kapcsolatban?

1. Tévhit: a másnaposság nem nagy baj

A másnaposság a szervezet válasza arra, hogy túl sok alkohollal mérgezték. A masszív ivás károsítja az idegrendszert, megzavarja az agyi hírvivő molekulákat, így fejfájást, szédülést és hányingert okoz. Emellett a fokozott vizelet-elválasztás következtében gyakran ki is száradunk. Az egyensúlyvesztés másnapi ára a hasogató fejfájás, a fáradtság, a száraz száj, az émelygő gyomor – és a gyenge immunrendszer is.

2. Tévhit: a másnaposság független a nemektől

Ugyanannyi alkohol elfogyasztása után nőknél nagyobb hatás tapasztalható, mint férfiaknál. Erre van tudományos magyarázat is: a férfiak szervezetében több a víz, ebben jobban eloszlik az elfogyasztott alkohol. Nőknél az alkohol nagyobb arányban marad a vérben.

3. Tévhit: csak a tömény italok okoznak másnaposságot

A röviditalok valóban könnyebben okoznak másnaposságot, de a többi alkohol is megfizetteti a maga árát. Néhány pohárka már fejfájáshoz és más tünetek kialakulásához vezethet. Víz vagy nem alkoholos ital párhuzamos fogyasztásával megelőzheted a kiszáradást, és csökkentheted az elfogyasztott alkohol mennyiségét is.

4. Tévhit: a bor kíméletes

A vörösborokban tannin van, ez az arra hajlamosaknak fejfájást okoz. A malátatermékek, például a whisky is súlyosabb másnapossághoz vezethet. Ha félsz a másnapi hatástól, válaszd a sört, vagy valamilyen tiszta folyadékot: a vodkát vagy a gint.

5. Tévhit: a diétás koktélok biztonságosak

A diétás koktélok segítenek fogyni, de nem segítenek megelőzni a másnaposságot. Egyes kutatások viszont arra utalnak, hogy a gyümölcsök, gyümölcslevek és a cukros folyadékok enyhíthetik a tüneteket.

6. Tévhit: sörre bor bármikor

Az elfogyasztott alkohol mennyisége számít, nem a sorrend. A sorrend csak azt befolyásolja, hogy milyen gyorsan rúgsz be.

7. Tévhit: tészta elalvás előtt

Ez két szempontból is rossz. Egyrészt a már részegen elfogyasztott étel nem szívja fel az alkoholt, ahhoz még az ivás előtt kell enni. Másrészt, bár bármilyen étel lelassítja az alkohol felszívódását, nem a tészta, hanem a zsír a legjobb. Válassz inkább egy pizzát vagy egy sültet az első martini előtt, ez talán segít. Lefekvés előtt már csak vizet érdemes fogyasztani, az talán kivédi a kiszáradást.

8. Tévhit: fájdalomcsillapító lefekvés előtt

A fájdalomcsillapítók hamar kifejtik hatásukat, vagyis reggel már nem segítenek. Jobb ötlet akkor bevenni őket, amikor felébredsz. Ne válassz acetaminofen-tartalmú készítményt! Az alkohol megzavarja a lebontását, ami akár májgyulladáshoz és végleges májkárosodáshoz is vezethet.

9. Tévhit: az alkoholtól jól lehet aludni

Az alkohol valójában megzavarja az alvást. Egy esti pohárka talán segít gyorsabban elaludni, de rontja az alvás minőségét: kevesebb ideig tartanak az egyébként nagyon fontos REM-fázisok, és hamarabb felébredsz. A másnaposság inkább hajnalban támad, kellemetlen, ha ilyenkor nem tudsz visszaaludni.

10. Tévhit: a reggeli sör segít

A több alkohol csak elnyújtja a másnaposságot. A legrosszabb tünetekre akkor számíthatsz, amikor nullára csökken a véralkoholszinted. A reggeli sör csak arra jó, hogy délután jelentkezzenek a tünetek. Ha pedig úgy tűnik, hogy a reggeli ital nélkül már nem megy a nap, beszélj egy addiktológussal.

11. Tévhit: a kávé segít

A kávé tovább fokozza a kiszáradást, és ronthatja a másnaposság tüneteit. Inkább fogyassz vizet és energiaitalokat, hogy pótold az elveszített vizet és sókat! Ez akkor különösen fontos, ha a panaszokat hányás is kíséri.

12. Tévhit: a gyógynövénytartalmú készítmények segítenek

Az eddigi átfogó vizsgálatok alapján ezek nem egyértelműen hatékonyak. Az egyetlen gyógyszer az idő.

+ 1. Nem tévhit: alkoholmérgezés

Az alkoholmérgezés életveszélyes állapot lehet. A többszöri hányás vagy a másnapi aluszékonyság hívja rá fel a figyelmet. Hajlamosak vagyunk ezeket a jeleket az előző éjszakai buli számlájára írni, de nem árt, ha tudod: sokk és súlyos kiszáradás is kialakulhat.


8 érdekes tény az alkoholról
Az alkohol öl, butít és nyomorba dönt – tartja a mondás. Ugyanakkor az alkohol finom, jó búfelejtő, és nagyon szeretjük. Mit lehet még tudni róla?  tovább Tovább
Egy alkoholista igaz története
Rengeteg középkorú, sikeres nő küzd alkoholproblémával. Miért nyúlnak az alkoholhoz, és hogyan tehetik le? Egyikük elmeséli.  tovább Tovább
Mi az alkoholizmus?
Hogyan lehet ráismerni az alkoholbetegségre? Mihez kezdj, ha nem tudod, hová fordulj?  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

folyadék alkohol tünet



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés