Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2014. július 23. szerda, Lenke   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Mi az a makrobiotikus étrend?

2009.02.20. | Ács Borbála
A makrobiotikus étrendet hollywoodi sztárok is követik. De valóban annyira hatékony, mint állítják?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

Hallottál már a makrobiotikus étrendről? John Travolta, Demi Moore, Madonna és még számos ötvenen túli sztár állítólag ettől sugárzóan fiatalos, és szemtelenül egészséges. Ennek a ma divatos, ám egészen ősi alapokon nyugvó diétának a célja az, hogy ne csak táplálkozásodat, de egész életedet lendületbe hozza. A legkülönlegesebb benne az, hogy te magad vagy az első szempont, amit figyelembe vesz. Érdekes ellentét figyelhető meg azonban az étrend kitalálójának és a dietetikusok szakmai véleménye között.

Egyensúly mindenben

Sem távol-keletinek, sem kínai vallásúnak, vagy a földtől egészen elrugaszkodottnak nem kell lennünk ahhoz, hogy beismerjük: az élet minden területén egy dolog a fontos - az egyensúly. Tested és lelked minden pillanatban harmóniát keres: a munkádban, a kapcsolataidban, az önmagaddal való viszonyodban ugyanúgy, mint a színekben, a hőmérsékletekben vagy az ízekben.

Erre az alapvető emberi vágyra épül a taoizmus filozófiája: jin és jang egyensúlya. Ez a két őserő mindennek az alapja: a természetüktől fogva egymással ellentétes dolgokat jelenti, melyek ugyanakkor a tökéletes harmóniát alkotják. A világban mindennek van ellentétpárja. Jó és gonosz, férfi és nő, erős és gyenge mindig egyensúlyban kell hogy létezzen.

A makrobiotika elmélete

George Oshawa, a makrobiotikus táplálkozás elméletének 20. századi japán kidolgozója szerint ez az étrend megelőzi, illetve gyógyítja a legtöbb betegséget. Mivel tiltja a húst, a tejtermékeket és a kenyeret, és ezek ellenében a szemes gabonaféléket, a zöldségeket, gyümölcsöket és a halételeket részesíti előnyben, majdnem minden, amit a diéta keretében fogyasztasz, bio eredetű és növényi alapú – ezzel megelőzheted a legtöbb daganatos betegséget és még sok más bajt is.

Ahhoz, hogy benned, valamint közted és a természet között harmónia legyen, a táplálkozásodat is a jin és jang szolgálatába kell állítanod. Az ételeknek és tápanyagoknak, ugyanúgy létezik ellentétpárjuk, mint a világ más elemeinek. Ilyen például az ételek nátrium- és káliumtartalma, azaz savas és lúgos jellege. A jin például a hideg, a sós, és az alkohol, a jang: a meleg és az édes, illetve az állati eredetű tápanyagok. A két véglet között található ételek pedig a gyümölcsök és a zöldségek.

A jin és a jang jellegű ételeknek állandó egyensúlyban kell lenniük a táplálkozásban. Így aztán kerülni kell a végleteket, a túl hideg vagy túl meleg ételeket, illetve a nehezen emészthető fogásokat.

Az egyensúly elvét szerencsére általában természetes étvágyunk is követi, így könnyű betartani a külső körülmények és az étkezés harmóniáját is. Eszerint jobb, ha a hideg, téli időben sós, meleg, tartalmas, míg a nyári forróságban könnyű, friss, hideg ételeket fogyasztasz – ahogy ezt kedvünk és vágyaink is diktálják.

És ez még nem minden! Az elmélet alaposabb gyakorlói az ételek színeinek, ízeinek harmóniáját is egyeztetni tudják egymással úgy, hogy közben egyéniségükkel is összhangban legyen.

Hogyan épül fel a makrobiotikus étrend?

  • Teljes értékű gabonafélékből kell felépítened ételeid felét. Ilyen a rizs, a köles, az árpa, a zab, a búza és a kukorica. Ezeket főként durván őrölve kell fogyasztani, de ha ügyes vagy, isteni édességeket és kekszeket készíthetsz ezekből az alapanyagokból is.
  • Az étrend 20-30 százalékában friss biozöldségeket kell enned. Általában párolva vagy hidegen sajtolt olajokban elkészítve fogyaszthatod el őket. Fontos, hogy főként az évszaknak megfelelő zöldségek közül válassz.
  • Fogásaid 5-10 százalékát a babféléknek kell kitenniük, illetve a tengeri algáknak, amelyek hihetetlenül gazdagok ásványi anyagokban.
  • A tengeri gyümölcsök, például a kagyló, a rák és a csiga kifejezetten ajánlottak ebben a diétában.
  • Hetente párszor megengedett az aszalt gyümölcs, a fehér húsú hal és a méz vagy a barna cukor is.

Mire kell figyelned?

A diéta során fontos, hogy ne fogyassz semmit, amiben vegyi anyag vagy színezék lehet. Kerüld a gyorsételeket, az üdítőket, a cukrot és az alkoholt, a koffein- és teintartalmú italokat.

Mit mond a dietetikus?

Hartmann Gabriella, dietetikus szakértőnk az alábbiakat mondta a makrobiotikus étrenddel kapcsolatban:

- Azért nem szoktuk javasolni, mert a dietetikai szakmai ajánlás szerint a fehérjebevitel fele állati - fele növényi fehérjéből kell , hogy álljon. Ennek a kitételnek ez az étrend nem felel meg. Tápanyaghiányos, fehérjehiányos, minimális energiabevitellel jár, így dietetikai szempontból hosszú távon nem javasolt - legalábbis fél évnél tovább semmiképpen sem. Meg kell azonban említeni, hogy a természetgyógyászok daganatos betegségek és tiszítókúrák esetében kifejezetten ajánlják az étrend követését. 


Étrendi javaslatok cukorbetegeknek
Sokan esnek abba a tévhitbe, hogy ha már egyszer vércukorcsökkentő gyógyszert vagy inzulint kapnak, meg is feledkezhetnek a diétás ajánlásokról.  tovább Tovább
Lúgosító étrend a hétvégére
Ha tested már nem képes semlegesítésére, a savak elraktározódnak a kötőszövetekben, ízületekben izmokban. Kövesd hétvégi étrendünket, és...  tovább Tovább
Életet menthet a mediterrán étrend!
A gyümölcsökben és zöldségekben gazdag mediterrán étrend szigorú betartása védelmet nyújthat a rák, a szívbetegségek és más...  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

megelőzés folyadék Lehet élni fájdalom nélkül! (x) Könnyű, megbízható útitárs! Mi az? (x) Tena Lady – kérj ingyenes termékmintát! (x) táplálkozás Alvászavar? Tudj meg róla többet! (x) vitamin immunrendszer



Csak röviden
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés