Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. April 23. Sunday, Béla   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Hosszabbítsd meg az életed 10 évvel!

2015.01.01. | Ferenczy Mária
Az egészséghez néha egy apró hangsúlyváltás is elég: például ha ételeid többségét állati eredetűről növényire cseréled.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

A pusztító, halálos betegségek jelentős részének okai között előkelő helye van az egészségtelen táplálkozásnak. Pedig nem is kell drasztikus változtatást végrehajtanod mindennapi étrendeden ahhoz, hogy megelőzd a legijesztőbb kórokat. A kiegyensúlyozott étkezés alapja a növényi eredetű táplálkozás: ez azonban nem jelenti azt, hogy hátralévő életedben gyökereket és leveleket rágcsálva kellene grillcsirkékről és marhaszeletekről ábrándoznod. A változás lényege nem a megvonásban, hanem a nézőpontváltásban van. Csupán a hangsúlyt kell áthelyezned az állati eredetű tápanyagokról a növényi eredetűekre – de nem feltétlenül száz százalékig. A növényi táplálkozást éltető elmélet szerint nem kell vegetáriánus, vegán vagy hasonló, állati eredetű ételeket mellőző életmódot folytatnod ahhoz, hogy kiegyensúlyozottabb, vékonyabb, boldogabb legyél és védettebb a legsúlyosabb betegségektől. Így bizonyítottan meghosszabbíthatod az életed is - legalábbis ezt állította Pados Gyula címzetes egyetemi docens, a Táplálkozási Fórum elnöke.

Miért jobb minden, ami növényi eredetű?

A gyümölcsökben, gabonafélékben és zöldségekben található zsírok, szénhidrátok és fehérjék egyáltalán nem tartalmaznak koleszterint, így mentesek ennek ismert kóros hatásaitól. Kalóriaértékük alacsony, tehát kevésbé hizlalnak, fogyasztásuk után frissebb, könnyebb maradsz. Magas rosttartalmuk egyensúlyt tart emésztőrendszeredben, és folyamatos harmóniában tartja méregtelenítő rendszered. Tele vannak ásványi anyaggal és vitaminokkal – ezek létfontosságúak a szervezet egészséges működésének fenntartásához.

Hihetetlenül értékes összetevőik közül fontos kiemelni az úgynevezett fito-komponenseket. Ezek a hatóanyagok minden növényi eredetű ételben előfordulnak, és egyszerre határozzák és védik meg az ételek jellegét – ízét és színét. A flavonoidok, polifenolok, karotinoidok megvédik a növény sejtjeit a baktériumoktól, vírusoktól és a penésztől. Vizsgálatok és kísérletek bizonyították, hogy ez a mechanizmus, melyet a fito-komponensek a növényi eredetű táplálékokra irányítanak, az emberi szervezetben is kifejti jótékony, védelmező hatását. Segíti a sejtjeink között folyó kommunikációt, és megvédi őket a lehetséges káros hatásoktól. A fito-komponensek elsősorban az érrendszert erősítik, illetve csökkentik a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát. Megvédenek az epekőtől, a köszvénytől és a székrekedéstől, továbbá megakadályozzák a cukorbetegség kialakulását is.

Telis-tele jótékony vegyületekkel

A gyümölcsök, zöldségfélék, gabonák, magvak, diófélék, babok és minden hüvelyes tele van fito-komponensekkel. Ennek logikus következménye, hogy olyasmi is egészséges lehet, amit nem gondolunk közvetlenül annak. Így a kutatások szerint nyugodtan fogyaszthatsz naponta 1 deci vörösbort is – persze csak a legjobb minőségűt, amelynek biztosan a jótékony vegyületekben gazdag szőlő az eredete. Azzal is csak jót teszel magadnak, ha nassoló kedvedet egy-két kocka étcsokoládéval enyhíted – hiszen a tejcsokoládéval ellentétben ez is növényi eredetű. Jobb, ha magas kakaótartalmú étcsokoládét választasz: ezek a termékek nemcsak finomabbak, hanem egészségesebbek is. Naponta 400 grammnyit kell csupán fogyasztanod a felsorolt zöldségekből és gyümölcsökből ahhoz, hogy a növényi eredetű táplálkozás összes jótékony hatását élvezhesd. A főzéshez használt zsiradék legyen olívaolaj, étolaj vagy margarin, tízórai szendvicsedet töltsd meg annyi zöldséggel, amennyivel csak tudod, ebédhez és vacsorához mindig egyél salátát, az étkezések közé pedig illessz gyümölcsöt vagy olajos magvakat.

Kell a hús is?

Az, hogy étkezéseid során nagy hangsúlyt fektetsz a növényi eredetű tápanyagokra, még nem egyenlő a vegetáriánus életmóddal. A szervezetnek ugyanis nagy szüksége van olyan tápanyagokra, amelyek nem találhatók meg kellő mennyiségben a zöldségekben és a gyümölcsökben. Ilyenek például a növényi fehérjékből hiányzó aminosavak, a vas, a B12-vitamin és a kalcium. Annak érdekében, hogy ezekből a hatóanyagokból is elég legyen a szervezetedben, kisebb mértékben húsokból, tojásból és tejtermékekből is fogyasztanod kell.


Hosszabbítsd meg az életed, ingyen!
Egyes kutatók szerint lehet, hogy a nevetés a legjobb orvosság. Vajon milyen érvek szólnak ez ellen, illetve mellette?  tovább Tovább
Az életről – a halál árnyékában
Randy Pausch rákos daganatokkal a májában, tudván, hogy néhány hónapja van hátra, nem a halálra készülésről beszélt, hanem gyerekkori álmainak...  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

táplálkozás megelőzés



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés