Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 24. Saturday, Iván   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Méregtelenítés erőfeszítés nélkül

2010.04.08. | Lám Luca
A szauna izzaszt, tehát méregtelenít, forró, tehát átmelegít, illatos, tehát tisztítja a légutakat... Mi mindenre jó még ezeken kívül?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

A szauna több ezer éves múltra tekint vissza, kultúrája jóval bonyolultabb és szebb annál, mint amit mi itt, hazánkban ismerünk és gyakorlunk. Nem merül ki abban, hogy sport után beülsz tíz percre – a szaunák feltalálói egész rituálét kötöttek hozzá. Az északi népek körülbelül 2000 éve ismerik a szaunát, bár az első írásos emlékek csak ezer évre nyúlnak vissza. Akkor még mosakodásra használták, de felismerve a helyiség tisztaságát, betegeket is helyeztek el, illetve szüléseket is vezettek le benne. Később egyes mezőgazdasági tevékenységek is helyet kaptak a kis kabinban, mint amilyen például a hússzárítás.

Általában, ha – külön jelző nélkül – szaunáról beszélünk, a finn szaunára gondolunk, hiszen ez a legelterjedtebb kabin a világon. A finnek a mai napig programként kezelik a szaunázást, nem is meglepő, hogy ötmilliós országukban minden második emberre jut egy szauna. Egy részük magánházakban található, de úton-útfélen nyilvános szaunákra bukkanhatsz, ha Finnországban jársz.

A szauna fogalma

A szauna egy jól elkülönített kis faház, melyet alaposan felfűtenek. Az emberek kikapcsolódás céljából, izzadni járnak oda. A kabinban elhelyezett forró kövekre illóolajokat öntve nyugtató és tisztító hatása fokozható, de sokan a mai napig mosakodásra is használják. Észak-Európában a legelterjedtebb, de különböző fajtái mára már a világ összes pontján megtalálhatók.

Szaunázási szokások

A finnek egész évben használják a szaunákat. Külön program, hogy elmennek kirándulni, horgásznak és szaunáznak. Üzleti megbeszéléseket is tartanak a forró házakban, ami az ügyfél számára külön megtiszteltetés. Mi inkább csak kikapcsolódás céljából szaunázunk, a legtöbben nem rendszeresen, sőt nem is túl szakszerűen. Pedig ha úgy használnád a szaunát, ahogyan kell, rengeteg – vagy legalábbis lényegesen több – előnyét és jótékony hatását élvezhetnéd.

Hogyan szaunázz?

Először is, ha nyilvános helyen szaunázol – tehát nem a saját lakásodban – mindig vigyél magaddal szaunatörölközőt, amelyre ráülhetsz. Ez különösen azokban a szaunákban kiemelkedően fontos, amelyekbe meztelenül mész be. A meleg levegő ugyanis kedvez a baktériumoknak.

A papucs használata legalább ilyen fontos, de ha tudsz arról, hogy lábgombád van, egyáltalán be se menj.

Szánj elegendő időt a szaunázásra. Egy nyugodt és hatékony szaunázás legalább 3-4 fordulóból áll, és körülbelül másfél órát vesz igénybe. Mi, magyarok hajlamosak vagyunk ezt rohamléptekben megtenni – ez nemcsak az élvezetből vesz el, de nem is egészséges.

Legelőször zuhanyozz le, hogy minden szennyeződéstől megszabadulj.

Ezután törölközz meg, a vizes bőrfelület akadályozhat az izzadásban.

Az ajánlott hőmérséklet: 70-90 °C körül van, de vannak, akik akár a 130 °C-os meleget is élvezik.

A jobb szaunákban több szinten helyezkednek el a padok. Az alacsonyabb padokon alacsonyabb a hőmérséklet, míg legfelül nagyon meleg lehet. Így némiképp válogathatsz a hőmérsékleten. A hőérzetet azzal is növelheted, hogy a kövekre vizet locsolsz. Így a levegő melegebbnek hat, miközben a hőmérő ugyanannyit mutat.

Ha már túl meleg van, és nem bírod tovább, menj ki a szaunából, és hűtsd le magad. A megfelelő hőmérsékletet és gőztartalmat azzal is le tudod ellenőrizni, hogy az egészséges szervezetű ember nagyjából 10-15 percet bír így bent maradni.

A lehűtés hideg zuhannyal, vagy hidegvizű medencébe mártózással történik. Az edzettebbek ülhetnek jégkádba is rögtön szauna után.

Végül pihenj le legalább egy negyedórára. Egyrészt szükség van időre, hogy bőröd megszáradjon, másrészt pedig megerőltető a szervezetednek, ha azonnal visszamész.

Ha végeztél az összes körrel, moss hajat, és fürödj meg alaposan. A meleg ruházatra pedig különösen figyelj, mert ilyenkor sokkal könnyebben megfázhatsz.

Milyen hatása van a szaunának?

  • Edzi a szívet, és javítja a vérkeringést.
  • Igénybe veszi és ezáltal erősíti az immunrendszert.
  • Az izzadással méreganyagok távoznak a szervezetből, tehát tisztít.
  • Csökkenti az izomlázat, és puhává varázsolja a bőrt.
Figyelem!

Amennyiben gyulladás van a szervezetedben, terhes vagy, illetve szív- és érrendszeri panaszokkal küzdesz, mindenképpen konzultálj orvosoddal, hogy mehetsz-e szaunába.


Hogyan méregteleníthetsz?
Szennyezett levegő, génkezelt élelmiszerek, káros kozmetikumok és sorolhatnánk. Ennyi méreganyaggal nem bír el szervezetünk!  tovább Tovább
Izzaszt, fogyaszt, méregtelenít
Tudtad, hogy létezik egy olyan sport, amely kíméletesen erőlteti izmaidat, változatos, hihetetlenül jó zsírégető, és még a lelki békédet is megadja?  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

tippek méregtelenítés megelőzés szív- és érrendszer fogyókúra



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés