tvenentl.hu

Így tegyél újévi fogadalmat!

2017.01.10. | Galgóczi Dóra
Január eleje a változások ideje. Lelkesedésed hatalmas, de mit tegyél, hogy ne kudarc legyen a vége?

A sokáig halogatott döntéseiddel az új év kezdetén biztosan szembenézel. Nemcsak a naptáradat cseréled ki, de életmódodban, viselkedésedben, körülményeidben is szeretnél új útra lépni. Igaz, hogy ezt az év során bármikor megtehetnéd, de nagyobb lendületet adhat a dátumhoz kötött változás. Sokan úgy tapasztalják, az idő múlásával fokozatosan csökken a kitartás, a cél halványodik. Ha te is magadra ismersz, érdemes néhány új ötlettel sikeresebbé tenned a fogadalmakat.

Járj a saját utadon!

Válassz új étrendet, keress másik munkahelyet, öltözz a legújabb divat szerint – egyre több információ ér, melyek közt nehéz eligazodni. Ha nem vagy biztos a döntésed helyességében, felesleges ezt célként kitűznöd magad elé. Természetesen hasznos, ha több tanácsot meghallgatsz és tájékozódsz. Ezután azonban kérdezd meg magadtól: valóban ez lenne jó a te számodra is? Ami a barátnődet boldoggá teszi, a rokonodnak beválik, egyáltalán nem jelenti azt, hogy téged is örömmel töltene el. Gondold át az elmúlt év napjait, mikor érezted magad felszabadultnak, és mikor voltál tartósan feszült. Majd nézz a tükörbe, mivel vagy megelégedve, és mi okoz csalódást. Nemcsak a megjelenéseddel, de a viselkedéseddel is érdemes szembenézned. Próbáld elképzelni, ha újévi fogadalmad létrejönne, milyen új érzések támadnának benned. Csak akkor válaszd a változást, ha valóban örömmel tölt el az eredmény. Lehet, hogy idegennek éreznéd megújult életmódodat, kinézetedet – ekkor több kárt, mint hasznot jelent a váltás, és az sem vigasztal, hogy ezzel megfelelnél mások elvárásának.
Az Elme Statisztikája nevű amerikai csoport felmérése szerint az idei év kezdetén legtöbben egészségesebb testsúlyt és étrendet szeretnének elérni. Ezután az önmegvalósító törekvések következnek, majd a jobb anyagi helyzetre törekvés, a dohányzás elhagyása és a családdal töltött több idő a cél. Bátran szakíthatsz a gyakori mintákkal, saját vágyaidat követve. Sőt az sem baj, ha nem teszel fogadalmat, hiszen nem kötelező.

Kisebb lépések, biztosabb eredmény

A fogadkozások sikertelenségének legfőbb oka, hogy a megvalósulás szinte elérhetetlen távolságra látszik lenni. Jelentős súlyfeleslegtől szabadulni, krónikus betegségből gyógyulni, zárkózott személyiségből nyitottá válni hosszú időt vesz igénybe. Közben olyan hatások érnek, amelyek eltéríthetnek céljaidtól. Ennek megakadályozására tekints folyamatként a változásra, és oszd fel kisebb szakaszokra. A heti vagy havi részeredményekre koncentrálj, és minden szakasz végén jutalmazd meg magad egy-egy aprósággal. Naplóban vagy falinaptáron előre is bejelölheted a kisebb célokat, így könnyebb lesz számon tartanod a sikereket. Akkor se keseredj el, ha egyszer-egyszer letérsz az útról. A túlzott tökéletességre törekvés helyett fogadd el: hibáztál, most megengeded magadnak, holnap már nem!

A résztávokhoz ne csak a kisebb célokat írd fel, hanem az elérésükhöz szükséges eszközöket is. Így sokkal nagyobb biztonságban érzed majd magad, kevésbé veszel el a teendők között. Ha több barátot szeretnél, eleinte beszélgetést kezdeményezhetsz a szomszédokkal, majd beiratkozhatsz egy tornaklubba, később vendégséget szervezhetsz az otthonodban. Az életmódváltást is fokozatosan kezdd, hetente elegendő egy-egy korábbi szokásodon változtatni.

Közösen könnyebb

Minden úton egyszerűbb haladni, ha érzed, nem vagy egyedül. Kétféle módon is érdemes támogatást keresned. Egyik módszer, hogy találd meg azokat a társakat, akiknek hasonló céljaik vannak. Megoszthatjátok tapasztalataitokat, a sikerek és kudarcok okát. Új ötletekkel gazdagodhatsz, és te is hozzájárulhatsz a többiek sikeréhez. Az internetes közösségi oldalakon és fórumokon számtalan csoport létezik, kiválaszthatod a számodra rokonszenves társaságokat. Érdemes személyes találkozókat is szerveznetek, ez sokkal hatékonyabb lehet, mint a virtuális beszélgetések. Motivációd, kitartásod megsokszorozódik, ha a reggeli testedzést barátokkal, családtagokkal együtt végzed. Ha egy-egy kellemetlen szokásodtól szabadulnál, szintén találhatsz partnereket. Ám ha jobban szeretnéd egyedül járni az utadat, egy-egy regény vagy film szereplője is fokozhatja lelkesedésedet.

A támogatás másik fajtája, ha olyan emberekkel is megosztod fogadalmadat, akik nem lesznek résztvevői. Ezzel együtt ők is segíthetnek: biztatással, együttérzéssel és tettekkel is. Hiába próbálnál néhány kilótól megszabadulni, ha párod továbbra is édes süteményekkel kényeztet, és megnehezíti kitartásodat. Ha családod, barátaid nem értenek egyet a fogadalmad céljával, beszéld meg velük, hogy neked ez miért fontos. Meggyőzés helyett mindössze annyit mondj, hogy számítasz a megértésükre. Így hosszabb távon is elkerülheted a konfliktusokat.

Végül egy apró, ám hatékony ötlet: fogadalom helyett inkább fogalmazz megengedőbben: elhatározás. Ez rugalmasabb szemléletet biztosít, és csökkenti a kezdeti feszültséget.