Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. March 26. Sunday, Emánuel   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

Segítség, gurul az unokám!

2012.09.15. | Lám Luca
Amilyen aranyos egy kövér kisbaba, annyira kiábrándító – és saját egészségét veszélyeztető – a kövér kisgyerek. Hogyan fogyaszthatod le?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

Bűbájosak a gömbölyded bébik. A babaháj rajzolta gömbölyded sziluettel nincs is semmi baj, ha a gyermek kétéves korára szépen, fokozatosan nyoma vész. Ám ha megmarad a tekintélyes toka, a végtagokon a zsírpárna, deréktájon pedig a hurkák, és szemed fénye még ekkor is inkább gurul, mint megy, biztosra veheted: túlsúlyos. Egészsége érdekében rendkívül fontos, hogy mihamarabb változtass – illetve nagyszülőként hozzájárulj a változtatáshoz – étkezési szokásain, életmódján!

Két-három pluszkiló mellett önállóan is megreformálhatjátok – szüleivel karöltve, hiszen a nevelésből fakadó családi konfliktusok elkerülése nagyon fontos! – a gyerek táplálkozási szokásait, ám sokkal egyszerűbb, ha szakembertől kértek segítséget, aki szakszerűen határozza meg a gyermek személyre szabott kalóriaszükségletét. Majd ennek ismeretében összeállít egy olyan diétát, amellyel a gyerkőc nem éhezik, mégis biztosított, hogy hetente fél-egy kilót fogyjon.

Nagyon lényeges, hogy a súlyvesztés fokozatos legyen, s a diéta kalóriaértéke ne csökkenjen az alapanyagcseréhez szükséges érték alá, akkor ugyanis – bár először a súlyvesztés gyors és látványos lehet – a szervezet „takarékra” állítja magát, és a későbbiekben normál kalóriabevitel mellett is beindul a jojoeffektus: azaz a gyermek hosszú távon nemhogy fogyna, hanem idővel még kövérebbre hízik.

„Horror” étrend

A tapasztalatok szerint a túlsúlyos gyerekek étrendje rengeteg tésztából, magas zsírtartalmú húsokból, felvágottakból, tejtermékekből áll. Ezek mellett elképesztő mennyiségű édességet nassolnak, kizárólag cukros üdítőket, szörpöket, gyümölcsleveket isznak, főzeléket, zöldséget, gyümölcsöt, ásványvizet pedig egyáltalán nem fogyasztanak. Az egészségtelen táplálkozás mellett gyakran az is problémát okoz, hogy a kicsik felnőtteknek való adagokat gyömöszölnek magukba, mert a szülők, nagyszülők nincsenek tisztában a gyerekadag nagyságával.

Ideális összetétel

A táplálkozástudomány mai álláspontja szerint a napi étrend egy fejlődésben lévő gyermek számára akkor ideális, ha 15-20 százalék fehérjéből, 55 százalék szénhidrátból és 25-30 százalék növényi zsiradékból áll.

Ajánlott „diétás” élelmiszerek

Zöldségek: brokkoli, cukkini, gomba, karalábé, karfiol, káposztafélék, saláták, padlizsán, paradicsom, paraj, hagymafélék, retek, sóska, zeller, uborka, zöldpaprika, spárga, sárgarépa, borsó.
Burgonya hetente csak egyszer-kétszer ajánlott, akkor is vízben főzve, vagy héjában sütve!
Szárazhüvelyes – bab, sárgaborsó, lencse – havonta csak egyszer-kétszer fogyasztható.

Pékáru: barna, rozs-, Graham-, félbarna kenyér, korpás és rozsos kifli, zsemle, Hamlet, Abonett, Korpovit keksz, buláta.

Gabonafélék, tészták: barna rizs, köles, búzakorpa, zabkorpa, zabpehely, búzacsíra, rozsliszt, Graham liszt, kukoricaliszt, durumtészták.

Húsok: alacsony zsírtartalmúak – csirke-, pulykahús –, halak – kivétel a ponty, angolna, olajos halkonzervek.

Zsiradékok: ételkészítéshez növényi olajak és főzőmargarinok, étkezéshez csökkentett energiatartalmú margarinok felhasználása ajánlott.

Tejtermékek: 1,5%-os zsírtartalmú tej, sovány tehéntúró, 8–12%-os tejföl, író, kefir, natúrjoghurt, light gyümölcsjoghurtok, sovány sajtok.

Tojás: hetente maximum 3 ajánlott, akkor is főzve, teflonban sütve.

Gyümölcsök: idénytől függően alma, citrusfélék, kivi, ribizli, egres, szeder, meggy, körte, őszibarack, sárgabarack. A banán, mivel kalóriabomba, mellőzendő!

Italok: szénsavmentes ásványvíz, gyümölcstea, ritkán ásványvízzel hígított, cukormentes, 100%-os gyümölcslevek.

Mintaétrend (1100-1200 kalória, 13–16 éves gyerekeknek)

Hétfő

Reggeli: 2 dl tej, 50 g körözött, 100 g rozskenyér, 1 db zöldpaprika
Tízórai: 1 db zöldalma
Ebéd: 100 g grillezett hal, párolt vegyes zöldség (60 g burgonya, 60 g zöldborsó, 80 g sárgarépa)
Uzsonna: 1 pohár sovány joghurt
Vacsora: 1 db magos zsemle, 10 g margarin, 30 g köménymagos sajt, 1 db paradicsom

Kedd

Reggeli: 2 dl gyümölcstea, lehetőleg csak citrommal ízesítve, 1 db korpás kifli, 40 g körözött – sovány tehéntúróból és kefirből –, 1 db paradicsom
Tízórai: 1 db körte, 2 db Korpovit keksz
Ebéd: karfiolleves – 100 g karfiol, 10 g sárgarépa, 10 g gyökér, 3 g olaj, 5 g paprika, 5 g paradicsom, 100 g párolt pulykamell salátával
Uzsonna: 50 g rozskenyér, 5 g margarin light, 2 dl 100%-os narancslé
Vacsora: paradicsomos tészta – 50 g paradicsompüré, 60 g Burillo tészta, 5g vöröshagyma, 5 g olaj

Szerda

Reggeli: 2 dl tej – 1,5 dl tej, 1 db korpás zsemle, 30 g friss sajt, 1 db zöldpaprika
Tízórai: 1 pohár natúrjoghurt
Ebéd: gombaleves – 50 g gomba, 20 g sárgarépa, 20 g gyökér, 5 g vöröshagyma –, rakott szójás kelkáposzta – 80 g szójagranulátum, 200 g kelkáposzta, 20 g barnarizs, 5 g olaj, 10 g póréhagyma, 30 ml kefir
Uzsonna: gyümölcssaláta – 1 db alma, 1 db őszibarack, 1 db körte
Vacsora: 50 g barna kenyér, vitaminsaláta – 2 db paradicsom, 1 db paprika, 20 g kígyóuborka, 10 g lilahagyma, 30 ml natúr joghurt

Csütörtök

Reggeli: 4-5 evőkanál natúrmüzli,1,5 dl tejben
Tízórai: 1 db alma, 1 szelet Hamlet
Ebéd: kefires zöldbabfőzelék – 200 g zöldbab, 30 ml kefir, 10 g liszt
Uzsonna: 100 g főtt kukorica
Vacsora: meleg szendvics – 1 db magos zsemle, 5 g light margarin, 20 g soványsajt, 1 db paradicsom

A szülők felelőssége

Az esetek túlnyomó részében a szülők, nagyszülők egyáltalán nincsenek tisztában azzal, hogy a gyermek túlsúlya milyen egészségügyi kockázatokkal jár. A táplálkozás milyensége hosszú távon határozza meg az életminőséget! A túlsúly növeli:

  • a magas vérnyomás
  • a cukorbetegség
  • az érrendszeri problémák
  • az ízületi bántalmak kialakulásának esélyét.

Péntek

Reggeli: 2 dl 100%-os gyümölcslé, 100 g barna kenyér, 30 g köményes sajt, 50 g kígyóuborka
Tízórai: 2 dl tej, 1 db magos kifli
Ebéd: meggyleves – 80 g meggy, 30 ml 12%-os tejföl, 5 g liszt, édesítő, citrom, fahéj, szegfűszeg –, gombával töltött paprika – 100 g gomba, 10 g zabpehely –, párolt brokkoli – 200 g
Uzsonna: 2db mandarin, 1 szelet Hamlet
Vacsora: zöldséges rizs – 1 db paprika, 1/2 cukkini, 20 g rizs, 60 g sárgarépa, 40 g gyökér, 3 g olaj, 5 g vöröshagyma

Szombat

Reggeli: 2 dl tej, 1 db magos zsemle, 5 g light margarin, 1 db zöldpaprika
Tízórai: 1 db körte, 2 szelet Korpovit keksz
Ebéd: 100 g burgonya, 200 g spenót, 15 g Tolnai sajttal sűrítve
Uzsonna: 1 pohár gyümölcsjoghurt
Vacsora: 100 g barna kenyér, tojáskrém – 1 db tojás, 20 ml kefir, vöröshagyma, petrezselyem, mustár, bazsalikom, feketebors, só – 1 db zöldpaprika

Vasárnap

Reggeli: almás müzli – 100 g zabpehely, 5 g zabkorpa, 5 g búzacsíra, 2 dl tej, édesítő, citrom, fahéj
Tízórai: 1 pohár kefir
Ebéd: zöldborsófőzelék 1 tükörtojással – 150 g zöldborsó, 3 g olaj, 10 g vöröshagyma –, 50 g párolt barna rizs, 1 tojás
Uzsonna: 1db alma
Vacsora: sós vízben eltett tonhal, 1 magos zsemle, light margarin, paradicsom, paprika.

Fontos!

A nagyszülők felelőssége az unokák egészségét illetően nagyon fontos! Van, hogy a szülők nem veszik észre hibáikat, vagy egyszerűen csak tanácstalanok. Minden észrevételedet jelezd gyermekeidnek, ne tegyél semmit, mielőtt velük megbeszélnéd, hiszen a családi béke legalább olyan fontos!

Mit tehetsz?

Ha szeretnéd tudni, hogy egy nagyszülő mi mindenben segítheti unokája egészséges fejlődését, kattins ide!

Még több info

Ha szeretnél még több gyerekeknek való diétáról olvasni, valamint szívesen megismerkednél lehetséges betegségeikkel és azok megoldásaival, akkor mindenképpen látogass el az InforMed oldalára!


2 gyermekbetegség, ami a nagyszülők...
A beteg gyerek sokszor landol a nagyszülőknél, sőt, ami még kellemetlenebb, sokszor ott betegszik meg. Ez nem mindig veszélytelen.  tovább Tovább
Praktikák nagyszülőknek
Tiszteld lányodat, fiadat, menyedet, vejedet, mert ezzel is az unokádat szolgálod! Nézzük, hogy is van ez a gyakorlatban.  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

fogyókúra testsúly család