Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. March 28. Tuesday, Gedeon, Johanna   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

Milyen bajt jelez a hátfájás?

2013.05.13. | Kincses Maja
A hátfájást előbb vagy utóbb mindenki megtapasztalja, éppen ezért nem árt tisztában lenni a lehetséges okokkal és kezelési javaslatokkal.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

A szerencsésebbek néha, egy-egy rossz mozdulat után érzik csupán a sajgó fájdalmat, mások azonban folyamatosan szenvednek tőle, és komoly, tartós életmódbeli nehézségekkel kénytelenek megküzdeni.

Egy rossz mozdulat – átmeneti hátfájás

A fájdalom sokféleképpen jelentkezhet, a háton kívül kisugározhat a nyakra, a vállakra, sőt még a lábra is. Gyakran csupán egy hirtelen rossz mozdulat okozza az éles fájdalmat, bizonyos esetekben azonban évek alatt alakul ki, például a rossz testtartás következtében. Az előbbi esetben rövid pihenés és a fekvés a legjobb „orvosság”, mert a mozgás – sőt ilyenkor akár a köhögés vagy tüsszentés is – hatalmas fájdalmat okozhat, és lassítja a gyógyulást. Ideális esetben a fájdalom magától megszűnik, de ha három-négy nappal később sem tapasztalható javulás, ajánlatos orvoshoz fordulni.
Amikor nem otthoni baleset következménye a hátfájás, érdemes felmérni, hogy mennyi szerepel a listánkon azon kockázati tényezőkből, amelyek közül többről nem is gondolnánk, hogy közük lehet a mindennapos fájdalomhoz, ugyanakkor bizonyítottan hátfájáshoz vezethetnek. A túlsúly, a dohányzás – bizony, a cigarettázás roncsolhatja a háti szöveteket –, olyan hosszú ideig szedett gyógyszerek, amelyek gyengítik a csontozatot, a stressz – amely növeli az izomfeszültséget – vagy a depresszió, mind-mind hozzájárulhatnak a fájdalmas percekhez. Az ülő vagy helytelen testtartásban végzett munka szintén komoly károkat tehet a hátban.

Vétlen fájdalom

Előfordulhat azonban, hogy a hátfájás a kockázati tényezők minimalizálása ellenére is bekövetkezik. Idősebb korban sajnos nehezen lehet elkerülni a porckorongok kopása, a csontok, szalagok és izmok különböző betegségei miatt. Egyes esetekben veleszületett rendellenesség vagy tumor is okozhatja.
Ha a hátfájás nem rossz mozdulat következménye, az aktív életmód a hiedelmekkel ellentétben igenis fontos szerepet játszik a gyógyulásban. A brit NHS (National Health Service) kifejezetten ajánlja a nem túl megerőltető testmozgást, amelybe a sétán kívül a mindennapos feladatok ellátása is beletartozik. A lényeg, hogy mozduljunk ki a kellemetlen fájdalom ellenére is, ami egyébként fájdalomcsillapító mellett – hideg vagy meleg – borogatással is enyhíthető. A megfelelő alvópozíció kikísérletezése is a segítségünkre lehet, ugyanis ha a hosszú órákon át tartó alvási ciklus alatt kevésbé terheljük a hátat, jobban, könnyebben telik majd a nap. Akik általában az oldalukon alszanak, húzzák fel a térdüket a mellkasukhoz (úgy, hogy kényelmes legyen), és tegyenek egy párnát a lábuk közé. A háton alvók szintén helyezzenek párnát a térdük alá, de a lábuk maradjon nyújtva. Ez a módszer segít abban, hogy a hát megfelelő szögben legyen alvás közben is. A relaxáció szintén sokat segíthet, ugyanis a fájdalom okozta feszültség csak növeli a fájdalmat. Egy brit kutatás szerint azok, akik a kellemetlenségek ellenére nyugodtak maradnak, és pozitívan állnak a helyzethez, sokkal hamarabb felgyógyulnak, és ritkábban szenvednek tartós fájdalomtól.

Amikor mindenképp orvoshoz kell fordulni 

Komolyabb esetekben olyan tüneteket is tapasztalhatunk, amelyekről nem is gondolnánk, hogy közük van a sajgó háthoz. Ha az alábbiak közül egy vagy több is jelentkezik a fájdalommal párhuzamosan, mindenképp orvoshoz kell fordulni: láz, hirtelen súlyvesztés, duzzanat a háton, szűnni nem akaró fájdalom (még fekvő helyzetben is), lábakba és térdekbe sugárzó fájdalom, korábban nem tapasztalt vizelettartási és ürítési panaszok, zsibbadó altest.
Ha visszatérő  fájdalom, mindenképp fel kell keresni egy szakembert, aki a számos lehetőség közül – gyógyszeres kezelés, gyógytorna, akupunktúra stb. – kiválasztja a legjobbat. Gerincműtétre általában akkor kerül csak sor, ha minden más módszer hasztalannak bizonyult.


10 fájdalomcsillapító tipp, ha sajog...
Már mindent kipróbáltál, és még mindig kínoz a hátfájás? Próbáld ki 10 egyszerű, ám annál hatékonyabb tippünket!  tovább Tovább
Szabadulj meg az ízületi...
Az ízületi fájdalom nagyon gyakori, mégsem kell vele együtt élned. Sokféle módszert és praktikát bevethetsz, hogy megelőzd a fájdalom kialakulását!  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

gerinc tippek fájdalom



Tippek a fájdalom ellen

A krumpli kiváló fájdalomcsillapító lehet, a nép gyógyászatban a mai napig használják, szeletekre vágva, pakolásként.

merck_next_tip

További cikkek a fájdalomról

dolo084/aug11

hirdetés


hirdetés