Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 24. Saturday, Iván   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

Amit utazás előtt feltétlenül tudnod kell

2012.06.19. | Rezeda László
Mit tegyél, hogy elejét vedd, baj esetén kezelni tudd az ízületek okozta gyötrelmeket? Tippek üdülni indulóknak.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

Utazás előtt nem árt, ha az élmények mellett az esetleges kellemetlenségekre is felkészülsz. Ha útra keléskor ízületi bántalmak gyötörnek, érdemes megkérdezni a háziorvost, hogy egészséged engedi-e, hogy elindulj, valamint tudakozódj afelől is, hogy a felírt gyógyszerek, készítmények mellett mit vigyél még mindenképpen magaddal.
A Minnesotai Rehabilitációs Központ egyik vizsgálata megállapította, hogy a krónikus ízületi fájdalommal küzdő betegek mintegy negyede komoly D-vitamin-hiányban szenved, és mozgásukban is sokkal visszafogottabbak, mint a többi hasonló betegséggel küzdő ember. Nem árt tehát, ha D-vitamint tartalmazó készítményeket is becsomagolsz, és biztos, ami biztos, fájdalomcsillapítót is készíts a poggyászba.
Amennyiben az Európai Unió valamelyik tagállamába vagy Svájc, Norvégia, Liechtenstein, esetleg Izland területére utazol, szerezz be Európai Egészségbiztosítási Kártyát is, segítségével ugyanis a magyar egészségbiztosítás terhére vehetsz igénybe orvosi szolgáltatásokat. A kártya beszerzéséről bővebben tájékozódhatsz az Országos Egészségbiztosítási Pénztár honlapján, az oep.hu oldalon. Mivel az Európai Egészségbiztosítási Kártya nem minden esetben nyújt a magyarországihoz hasonló körű ingyenes szolgáltatást, megfontolandó, hogy utasbiztosítást is köss, amely további szolgáltatásokra jogosít fel. Ha a kártya révén a különböző országokban igénybe vehető orvosi szolgáltatások érdekelnek, az utazás előtt érdemes tudakozódnod az úti célként kiszemelt ország egészségügyi szolgáltatójánál. Ha valóban mindenre fel akarsz készülni, nézz utána úti célod várható időjárásának, ne tervezz olyan időszakra utazást, amikor komoly fronthatások várhatók, hiszen annak hatásai nemcsak ízületeid, hanem egész szervezeted megterhelhetik.

Öröm és fájdalom

A nyári hónapokra tervezzük szabadságaink zömét, gyakori célpontnak számítanak ilyenkor azok a helyek, amelyek mellett természetes víz vagy fürdő található. Egyes gyógy- és termálvizes fürdők például kifejezetten ízületi problémákkal küzdőknek állítanak össze programot, megtalálható köztük az egyéni vagy csoportos gyógytorna, a masszázs, az elektromos és ultrahangkezelés, a fürdőkezelés, a borogatások, a pakolások, az infraszauna vagy akár az akupunktúra is. A fürdők hideg vizes medencéiben lehetőséged van úszásra, ügyelj azonban arra, hogy ne tegyél hirtelen mozdulatokat, és a leúszott hosszok számával se ess túlzásba.

A görcs

Amennyiben tested nem szokott hozzá az intenzívebb mozgáshoz, úszás közben görcs alakulhat ki. A görcs jelentkezhet a combban, a vádliban, a talpban, de előfordulhat akár a tenyérben, a karban, a nyakban és a törzsben, a rekesz- és a bordaközi izomban is. Utóbbi két eset kiváltó oka gyakorta a túlzásba vitt evés és ivás; a hideg víz és a teli has következtében meginduló emésztési folyamat együtt szívritmuszavart okozhat. Ha izomgörcsöd támad, a legfontosabb, hogy ne ess pánikba. A görcs fájdalmas, de csak rövid ideig tartó állapot, és úszás közben is megszüntethető. Miután felvetted a lehető legkényelmesebb pozíciót, fejts ki a görcsben lévő izomra ellentétes irányú feszítő hatást, nyújtást, majd óvatosan masszírozd az adott testrészt, mindeközben lassan akár úszhatsz is a part vagy egy kapaszkodásra alkalmas pont felé, úgy, hogy lábgörcs esetén a karod használod, a kar görcse esetén pedig háton úszol, s közben lábtempózol.

Nem muszáj passzív pihenéssel töltened a nyár szabad heteit. Mind az ízületi bántalmakkal küzdőknek, mindazoknak, akik nem szenvednek ilyen betegségekben, jót tesz az intenzívebb gyaloglás, túrázás vagy kerékpározás, ám ilyenkor sem árt, ha figyelsz pár dologra. Ügyelj arra, hogy megfelelő – kényelmes, a bokát védő, jó béléssel rendelkező, a bokára, gerincre ható terhelést csökkentő – cipőt viselj. Ha szükségét érzed, használj kiegészítőket (pl. fáslit), illetve tartsd szem előtt, hogy a kocogást, gyaloglást ne aszfalton végezd. E mozgások végzése közben az elővigyázatosság ellenére is előfordulhat ficam, rándulás, bokafájás, húzódás, izomláz.

Egyéb veszélyek pihenés közben

A nagy nyári melegben jólesik a pihenés a légkondicionált szobában, azonban tartsd észben, hogy bár a légkondicionáló szűrője alkalmas a különböző szennyeződések és baktériumok kiszűrésére, a megfelelő tisztítás hiánya miatt akár a légiós betegséget is elkaphatod. A legionella tünetei az influenzáéhoz hasonlók, tehát mindenképpen érdemes gyorsan orvoshoz fordulni, ha ilyen tüneteket tapasztalsz; a betegséget antibiotikummal lehet kezelni. A szennyezett szűrőjű légkondicionálóban lévő baktériumok okozhatnak még allergiát, állandó légzési nehézséget, nyálkahártya-irritációt és fejfájást is. Ügyelj még arra is, hogy ne hűtsd a szobát a kinti levegőnél sokkal hidegebbre, illetve ne érintkezz a légkondicionáló levegőjével közvetlenül, mert nátha, homloküreg- és torokgyulladás, fej-, nyak- és vállfájdalmak, továbbá tartós ízületi betegségek alakulhatnak ki.

Adj hatékony választ a már kialakult fájdalomra

Az ízületi betegségek megelőzésének érdekében, illetve ha már ízületi betegséggel küzdesz, a legfontosabb jó tanács talán az, hogy ne túlozd el a különféle testmozgások intenzitását és időtartamát. Ha már fájnak az ízületeid, a legegyszerűbb gyógymód a pihentetés, a jegelés vagy a meleg pakolás. Egyes gyógynövények (pl. a kamillavirágzat) is kifejezetten jót tesznek az ízületi problémákra, mielőtt azonban gyógynövényes kúrába kezdenél, konzultálj orvosoddal, nehogy hatásuk miatt egy időben nem alkalmazható gyógynövényeket próbálj ki. Ha további segítségre szorulsz, használd a vény nélkül is beszerezhető, gyorsan ható nem szteroid gyulladáscsökkentő készítmények valamelyikét. Mind a nem szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszerek, mind pedig a külsőleg alkalmazható zselék, tapaszok egyfelől a központi idegrendszerre hatnak, így mérséklik fájdalmadat, másfelől gyulladáscsökkentő összetevőikkel a tünetek okát is felszámolják. Ne feledd azonban, hogy a külsőleg alkalmazható szerek és a fájdalomcsillapítók csak a túlterhelés okozta egyszerű ízületi fájdalom és a porckopás gyulladással járó fázisában használnak. Ha pár nap múltán sem tapasztalsz javulást, lehetséges, hogy komolyabb a gond, amellyel csak szakember tud érdemben foglalkozni.

Az ízületi fájdalmak három nagy csoportja

  1. Egyszerű ízületi fájdalom: általában túlterhelés váltja ki, nemritkán sugárzó fájdalommal jár.
  2. Porckopás okozta ízületi fájdalom: a mozgásszegény életmód, az elhízás, az egyoldalú terhelés, az ízület előzetes sérülése okozhatja. A fájdalom a hosszabb nyugalmi állapotot követő mozgás elején érezhető, tünetként megjelenhet az ízület megduzzadása, merevsége és deformálódása is.
  3. Gyulladás által kiváltott ízületi fájdalom: hátterében immunológiai, belgyógyászati vagy egyéb megbetegedés is állhat. A fájdalom nyugalmi állapotban jelentkezik, mozgásra csökken, tünetként pedig észlelhető a duzzanat, az ízület vörössége, melegsége is.

Hihetetlen tévhitek a fájdalomról
Az orvostudomány fejlődésével a régi fájdalomcsillapító módszerek kihaltak, gondolhatnánk, pedig van jó pár tévhit, amely makacsul tartja magát.  tovább Tovább
Könnyedén megelőzhető az ízületi...
Kicsi odafigyeléssel könnyedén megelőzheted, hogy a mozgás kellemetlenné és fájdalmassá váljon számodra.  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

fájdalom ízület utazás



Tippek a fájdalom ellen

A krumpli kiváló fájdalomcsillapító lehet, a nép gyógyászatban a mai napig használják, szeletekre vágva, pakolásként.

merck_next_tip

További cikkek a fájdalomról

dolo084/aug11

hirdetés


hirdetés