Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. March 28. Tuesday, Gedeon, Johanna   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

Egyszerű ficam, komoly következményekkel

2016.01.25. | Ferenczy Mária
Egy óvatlan mozdulat is okozhat veszélyes sérülést. Mit tegyél a kínzó fájdalom ellen?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

Legtöbbször eszedbe sem jut, hogy végtagjaid épsége mindennapi tevékenységeid közben is könnyen veszélybe kerülhet. A gyaloglás, a házimunka vagy a sportolás során elég egy kis figyelmetlenség a sérüléshez. Egyik leggyakoribb fajtája a ficam, melyet nagy eséllyel megelőzhetsz a megfelelő óvintézkedésekkel. Ha mégis bekövetkezett a baleset, ne gondold, hogy magától megszűnnek a panaszaid. Csak a szakszerű kezelés szabadít meg a fájdalomtól.

Megtévedt mozdulat

Végtagjaid mozgékonyságát a csontokat összekötő ízületek biztosítják. Egészen addig, míg egy rendellenes mozdulat vagy túlzott megerőltetés ficamot nem okoz. Amikor a porcok felszíne elcsúszik egymás felől, az ízületi szalagok is megsérülnek. Leggyakrabban a csuklódat, bokádat, válladat és térdedet fenyegeti ez a veszély. Az első tünet az éles fájdalom. Az ezt követő jellegzetes panaszok figyelmeztetnek rá, hogy valószínűleg ficamot szenvedtél el:

  • Ha a bokád vagy térded sérült, nem tudsz lábra állni nagy fájdalom nélkül.
  • Az érintett végtag láthatóan deformálódott.
  • A sérült testrész erősen duzzadt.
  • A bőrfelület kivörösödött.
  • Zsibbadást tapasztalsz az adott végtagban.

A ficam bárkivel előfordulhat, de néhány körülmény jelentősen növeli a kockázatot. Ha gyenge az erőnléted, és nem végzel rendszeres testedzést, az izmaid és ízületeid veszítenek rugalmasságukból, könnyebben bekövetkezik a baleset. Az ellenkező véglet is veszélyes lehet azonban: a túlzásba vitt sport vagy megerőltető fizikai munka hatására is megsérülhetsz. Ugyancsak fokozza a ficam esélyét, ha sportolás előtt nem melegítesz be alaposan. Ilyenkor tested nem készül fel a mozgásra, és a merev ízületek veszélybe kerülnek.

Hűtőszekrénytől a sebészetig

Ha sérülést szenvedtél, és a tüneteid alapján ficamra gyanakszol, próbáld mozdulatlanul tartani az érintett testrészt. Néhány jégkockát ráhelyezve enyhítheted a fájdalmat, de ne hűtsd hosszasan az érintett felületet. Minél előbb érd el az orvosi rendelőt!
Kezelőorvosod óvatos mozdulatokkal ellenőrzi az állapotodat, és rendszerint röntgenvizsgálattal győződik meg róla, hogy valóban ficamot okozott-e a baleset. Ha a gyanú igazolódik, kötés vagy sín segítségével biztosít védelmet a gyógyulásig. Komolyabb esetben műtéti úton állítják helyre az elmozdult ízületet, és kezelik az esetleges szakadásokat.
Lényeges, hogy a teljes gyógyulásig minél kevesebb kellemetlenséget élj át. Ehhez kiváló segítséget nyújtanak a fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentő készítmények, amelyeket egyszerűen beszerezhetsz a gyógyszertárból. Legjobb, ha mindig tartasz otthoni házi patikádban is belőlük.
Miután a rögzítés lekerült a sérült végtagról, fokozatosan kell visszaszoknod a mozgáshoz. A célzott gyógytorna felgyorsítja a regenerálódást. Ezután különös figyelmet kell fordítanod a megelőzésre, mert a már sérülést szenvedett végtagon könnyebben kialakulhat ismételt ficam.

Egy lépéssel a ficam előtt

A sérülések sokkal ritkábban fenyegetnek, ha megfelelő állapotban tartod a testedet. Ez azonban csak akkor igaz, ha ismered a ficamot megelőző lépéseket.
A bokád akkor kerülhet veszélybe, ha egyenetlen talajon, nem megfelelő futócipőben tréningezel. A térded a váratlan, forduló mozdulatoknál sérülhet. Labdajáték vagy súlyzós edzés alatt a csuklódat érheti ficam, a korcsolyázáskor és síeléskor átélt esések miatt bármelyik ízületed elmozdulhat. Ha szeretnéd fokozni a biztonságodat, ne takarékoskodj a korszerű sportfelszereléssel. Emellett érdemes beszerezned a csuklódat, térdedet és bokádat védő bandázst, melynek párnázott felülete szilárdan tartja és védi az ízületeidet az edzések során.
Házimunka közben is legyél körültekintő! Óvatosan lépj a földre, ha létráról vagy székről ereszkedsz vissza a talajra. Papucsod talpa legyen csúszásgátló felületű, és még jobb, ha erősebb tartást biztosító házicipőt viselsz. Ne lépj nedves padlóra, és ne válassz könnyen megcsúszó rongyszőnyegeket.
Az sem mindegy, mi kerül a tányérodra! A vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag étrend erősíti az ízületeket, és javítja a mozgáskoordinációt.


Az enyhe fájdalomtól az...
A fájdalom figyelmeztetés: arra int, hogy valami „meghibásodás”, kisebb-nagyobb zavar támadt a szervezetünk működésében.  tovább Tovább
Súlyos problémává válhat az egyszerű...
A ficam egyszerű sérülés – gondolhatod. Ha könnyen veszed, hosszas, néha maradandó bajokat okozó probléma lehet belőle.  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

fájdalom ficam sérülés



Tippek a fájdalom ellen

A krumpli kiváló fájdalomcsillapító lehet, a nép gyógyászatban a mai napig használják, szeletekre vágva, pakolásként.

merck_next_tip

További cikkek a fájdalomról

dolo084/aug11

hirdetés


hirdetés