Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. January 18. Wednesday, Piroska   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

Hova fordulj, ha fáj a hátad?

2014.02.17. | T. Puskás Ildikó
Egyes egészségstatisztikai adatok szerint a hátfájás minden negyedik ember számára okoz átmeneti vagy hosszan tartó életviteli nehézségeket.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

A hátfájás – bár gyakran a testnek egy adott, jól körülhatárolható pontján jelentkező kellemetlen vagy bántó érzés – valójában nem jelent minden esetben „betegséget”.
A hátba kisugárzó fájdalom nagyon gyakran a fizikai értelemben rosszul megtervezett ergonómiai környezetből (pl. a rossz munkahelyi ülőalkalmatosság, az íróasztal magassága, monitor beállítása), a manuális munka monotonitása miatt kialakult kényszertartásból, a rossz mozdulatokból, a húzódásokból, illetve a napi pszichés feszültségekből ered.
Időskorban a gyakori hátfájást a gerinc degeneratív elváltozásai (többek között a csigolyák közötti kisízületeknek, a kisízületek tokjainak, a csigolyák zárólemezeinek, a porckorong külső védőrétegének, felszínének károsodása, kopása) idézik elő. A hátat érintő fájdalom kialakulhat jelentős túlsúly miatt is, és ugyancsak az időseknél csontritkulással kombinálódhatnak a gerincproblémák, amelyek együtt erősen hajlamosítanak a hátfájásra.
A gerincoszlop a plusz súlyterhelés, illetve a csontállomány leépülése miatt nem elég erős arra, hogy a testet „normális helyzetben” megtartsa. Az izmokra egyre nagyobb teher hárul, amire azok feszüléssel, majd fájdalommal „válaszolnak”.
A krónikus hátfájdalmaknak egyébként más okaik is lehetnek. Nem ritka, hogy a gerinc veleszületett vagy szerzett betegsége (pl. gerincferdülés, porckorongsérv) jár gyakori hátfájással, de a nőknél például a nagyméretű kebel súlya is állandósíthatja ezt a kellemetlen érzést, illetve egy hosszan fennálló ortopédiai probléma, a harántsüllyedés is hátfájást okozhat.

…amikor sokszor

A hát fájdalma azonban sokszor nem váz- és izomproblémákra, alkati sajátosságokra, nem helytelen életmódszokásokra, munkahelyi ártalmakra, hanem valamilyen akut vagy krónikus betegségre származtatható vissza, vagyis nem mindegyik hátfájás váz- és izomrendszeri eredetű. A hirtelen fellépő háttáji fájdalom jelezhet – többek között például – tüdő- és mellhártyagyulladást, vesegyulladást, epekövességet, gyomorfekélyt. Súlyosabb esetben ennek a testtájnak a fájdalma például daganatos áttétek meglétére utal, de olyan betegségek is okozhatják, mint például a Bechterew-kór.
Amennyiben belgyógyászati betegséget kísérő tünet, a kiváltó „ok” kezelése után a hátfájdalom is megszűnik.

…amikor szinte mindig

A nem belgyógyászati eredetű hátfájdalom, amely a gerincoszlop csontjainak, porcainak, tartószalagjainak, izmainak, a csigolyák közül kilépő idegdúcoknak sérülésére, „elhasználódására”, így működési zavaraira származtatható vissza, általában egyre gyakrabban jelentkezik. Olyan súlyossá válhat, hogy a hátfájós ember akár munka- és mozgásképtelen lesz. Mivel a fájdalom fizikai aktivitásra egyre erőteljesebben lép fel, a beteg mind jobban kíméli magát, mind kevesebbet mozog, igyekszik a számára legkevésbé fájdalmas testhelyzetet „felvenni” (ami kényszertartáshoz vezethet), ezáltal maga járul hozzá a további váz- és izomzati deformitások kialakulásához, így a fájdalom idültté válásához.

Ha a pirula, tapasz, kenőcs nem hat…

Szemben a hosszan tartó, idült hátfájással, az akut, illetve csak néha-néha jelentkező hátfájdalmat nagyon gyakran egyszerű izomfájdalom váltja ki.
Az ilyen típusú hátfás is kellemetlen, sőt akár olyan erejű is lehet, hogy – átmenetileg – megnehezíti a hétköznapi munkavégzést, és az életkedvünket, hangulatunkat is befolyásolhatja; ám – az esetek többségében – a fájdalomcsillapító alkalmazásával rövid időn belül sikerül a bántó érzéstől megszabadulni.
Amennyiben az öngyógyító módszerek mégsem segítenek, legjobb, ha minél előbb a háziorvoshoz, illetve szakorvos(ok)hoz fordulunk, aki(k) különféle (többek között labor-, röntgen-, műszeres) vizsgálatokkal jutnak el a hátfájdalom okainak kiderítéséig.
A reumatológus által felállított diagnózis ismeretében és útmutatásai alapján alkalmazott terápia (az alapbetegség kezelése, fájdalomcsillapító gyógyszerek szedése, külsőleg használandó készítmények alkalmazása stb.) sikeresen véget vethet a hátfájási „karriernek”. Az ún. kiegészítő gyógymódok – a gyógytorna, balneo- vagy fiziko- és manuálterpáia, az otthon/munkahelyen is elvégezhető hátizom-erősítő gyakorlatok, a relaxálási technikák (jóga, meditáció stb.) valamelyikének elsajátítása – nagymértékben hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a későbbiekben meg lehessen előzni a hátfájás visszatérését.

9 tanács, amit érdemes megfogadnod

1. Ügyelj arra, hogy ülés közben a felsőtested egyenes legyen, a két lábad pedig könnyedén terpesztve a padlón támaszkodjon.

2. Óvatosan emelj, ami azt jelenti, hogy mielőtt valamit meg/felemelsz, behajlítod a térdedet, az alhasi izmaidat megfeszíted, és a megemelendő tárgyat közel tartod a testedhez.

3. A gerinc helyes terhelése sokat segíthet a hátfájás elkerülésében. A válltáskádat ne mindig a tested jobb vagy bal oldalán hordd, bevásárláskor inkább hátizsákot vagy kerekes bevásárlókocsit használj kosár, szatyor helyett.

4. A „nem használt”, túlkímélt izmok megrövidülnek, elernyednek, fokozatosan elsorvadnak, és nem töltik be eredeti – gerincoszlopot stabilizáló – funkciójukat. Ennek a leépülési folyamatnak a megelőzésében segíthetnek a napi rendszerességgel végzett gerinc-, has- és hátizom-erősítő gyakorlatok. Ezek tehermentesítik és erősítik a hátgerincet, amely nemcsak a test tengelyeként szolgál, hanem a gerincvelőt is védi a sérülésektől.

5. A gyenge hátizomzat rossz testtartáshoz vezet, amely nemcsak a hátfájás, hanem egyéb betegségek kialakulásában is nagy szerepet játszik. Fontos azonban, hogy csak óvatosan fokozd a hátizmaid „edzését”. A személyre szabott gyakorlatok elsajátításához kérd gyógytornász vagy személyi edző segítségét. Soha ne feszítsd túl a húrt, azaz ne a fájdalomhatárig végezd a gyakorlatokat.

6. Tanulj meg lazítani. Az ülő munka és a belső, lelki feszültségek is az izmok elmerevedéséhez, folyamatos megfeszüléséhez, így hátfájáshoz vezethetnek. Munka közben legalább kétóránként végezz nyújtógyakorlatokat, otthon vegyél lazítófürdőt, relaxálj, enged el magad!

7. Az izomfeszülés okozta hátfájástól könnyebben megszabadulsz, ha a hátad fájó részét melegen tartod. Egy állott vízzel átitatott kendőre/kéztörlőre helyezz rá ágymelegítőt (vagy egy forró vízzel megtöltött műanyag palackot). A meleg borogatással pihenj 10-15 percig. A meleg így behatol a test szöveteibe, az izomzat vérellátása javul, és enyhül a feszültség, így a hátfájásod is.

8. Ha módod van rá, kérj az uszodában, gyógyfürdőben svéd, azaz orvosi masszázst. A masszírozás javítja az izomzat vérkeringését, nyugtatja az idegrendszert, és ezzel oldja a feszültséget.

9. Tartsd kontroll alatt a testsúlyodat, ugyanis minden fölösleges kilogramm megterhelést ró a gerincoszlopra és a hátizmokra, emiatt hátfájóssá válhatsz.

Tudtad?

  • A fitneszlabda kíméletes ülőalkalmatosságként és tornaszerként is szolgál, mert tehermentesíti a gerincet, és erősíti a hát izmait.
  • A hátúszás kifejezetten jót tesz. Ha nem szeretsz vagy nem tudsz háton úszni, próbálj meg mellmagasságú meleg vízben előre-hátra járkálni. Ez megmozgatja, edzi a gerincedet megtámasztó izmokat.
  • A napi rendszeres, legalább félórás gyaloglás (lehetőleg emelkedő és lejtős talajon) a legjobb és legkíméletesebb mozgásforma.

Többé nem tudtam kiegyenesedni
Csak akkor értettem meg, hogy valójában miért is nevezik sok vidéken a lumbágót boszorkánylövésnek, amikor engem is eltalált.   tovább Tovább
20 perces gyakorlatsor hátfájás ellen
A gerinc környéki fájdalom többnyire nem kivédhetetlen sorscsapás, a megfelelő gyakorlatokkal enyhíthető.  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hátfájás megelőzés tippek



Tippek a fájdalom ellen

A krumpli kiváló fájdalomcsillapító lehet, a nép gyógyászatban a mai napig használják, szeletekre vágva, pakolásként.

merck_next_tip

További cikkek a fájdalomról

dolo084/aug11

hirdetés


hirdetés