Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2016. September 30. Friday, Jeromos   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

Mit tegyél, ha reumás vagy?

2012.11.27. | Ferenczy Mária
Ébredtél már úgy, hogy merevnek érezted a derekad? Vagy mintha tűket szurkálnának a térdedbe, könyöködbe? Ha igen, valószínűleg reumás panaszaid vannak.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

Így ismered fel

A reuma egyik legjellemzőbb tünete a merevségérzet, amely elsősorban reggel, felkelés után jelentkezik, de súlyosabb esetben akár egész napos is lehet.

A reuma a mozgásrendszer fájdalmával, gyulladásával és funkciózavarával jár együtt. Ez a betegség főleg a csontok közti ízületeidet károsíthatja, és súlyos esetben a normális testmozgást is akadályozza.

Ha az alábbi három csoport valamelyikében magadra ismersz, ideje, hogy szakorvoshoz fordulj, mert az időben megkezdett kezelés jótékonyan befolyásolhatja az esetleges krónikus elváltozás későbbi szakaszait.

A krónikus gyulladással járó ízületi megbetegedések leggyakoribb formája lassanként teljesedik ki. Általában mandulagyulladás vagy egyéb bakteriális fertőzés utóbetegségeként alakul ki. Megelőzhető célzott antibiotikus kezeléssel, és a gyógyulást követő hatodik héten elvégzett laborkontrollal.

A degeneratív ízületi kopások már egészen fiatal korban is jelentkezhetnek. Eleinte a fizikai terhelés jelentős csökkentése, az átmeneti gyógyszeres kezelés és a fizikoterápia megoldja a panaszokat, de számos esetben már az egyre kisebb megerőltetés is visszatérő fájdalmat okozhat.

A lágyrész-reumatizmus a túlfeszített életmód velejárója. Leggyakrabban a lapocka két oldalán és az ágyéki szakaszon, a gerinc melletti izomkötegekben jelenik meg, fájdalmas izomcsomókat hozva létre. Sok pihenéssel, nyugalommal azonban már pár hét alatt is javulást érhetünk el.

Lehetséges kiváltó okok

Különböző fertőzések, immunrendszerrel kapcsolatos betegségek, illetve a nem megfelelő étrend is hajlamosít a reumára. A túl sok hús és más állati eredetű táplálék ugyanis túlsavasodáshoz vezethet. A túlsavasodás növeli a hajlamot a gyulladásokra, és kivonja a porcokból, az ízületi tokokból, az izmokból és a szalagokból a lúgos ásványi sókat. Az állati fehérje, a hús egyik bomlásterméke lerakódik az ízületek közé, illetve a porcokban. Ez okozza a reumatikus betegségekkel együtt járó gyulladásokat és fájdalmakat. A magas fehérjetartalmú étrend minden reumatikus betegséget fokozottan erősít.

Örök igazság, hogy jobb megelőzni, mint utólag kezelni

Kerüld a huzatos, szeles, nyirkos helyeket. A reumatológiai panaszok kiváltásában a falak nedvessége is szerepet játszhat, mert a szoba levegőjét nyirkossá teszi, ami pedig fokozza a hűléses ártalom lehetőségét. A ruha átnedvesedése is „reumás fájdalmat” válthat ki. Tapasztalatok szerint a hidegre, lehűlésre a láb a legérzékenyebb, de a hideg többi testrészt is károsan befolyásolja. Csapadékos időszakban nagyon fontos, hogy megfelelő lábbelit viselj, ha pedig átnedvesedett, mielőbb cseréld szárazra.

A mozgás biztosítja a csontok megfelelő mésztartalmának kialakulását, az ízületi porc épségének megmaradását, az izmok erejének és rugalmasságának megtartását. Kezdd a napodat 10-15 perces reggeli tornával. Ha lehet, járj úszni, de a szabadidődet mindenképpen a szabadban, mozgással, sétával, kocogással töltsd. Ez minden életkorban fontos, de a gerincpanaszok kialakulása szempontjából a középkorú emberek a legveszélyeztetettebbek.

Ha már megtörtént a baj

Sajnos az esetek többségében a hagyományos gyógyszeres kezelés – legalábbis átmenetileg – elengedhetetlen. Az előrehaladott, komoly deformitással járó állapotot visszafordítani nem lehet, de még ilyenkor is feltétlenül érdemes kipróbálni az alább felsorolt módszereket, hiszen a folyamat előrehaladásának üteme és súlyossága mérsékelhető.

Fürdők

Otthonra fenyő- és - vérbőséget okozó - illóolajos (mentol-, eukaliptusz-, kámfor-, rozmaring-) fürdőket ajánlunk. Nagyon jó fájdalom- és gyulladáscsökkentő a holt-tengeri sós fürdő is. A gyógyvizek közül a kénes és az izotópos vizek a leghatásosabbak.

Iszappakolás

Huminsavtartalmának köszönheti gyulladáscsökkentő hatását, az agyag segít megszüntetni a duzzanatot, gyorsítja az ízületi folyadék felszívódását, és enyhíti a fájdalmat.

Elektroterápia

A rövidhullám, a lágylézerterápia, az ultrahang és a magnetoterápia javítja az ízületek vérkeringését, és felgyorsítja a gyulladásos sejtek és a gyulladást kiváltó anyagok elszállítását.

Masszázs

Az akut gyulladásos időszakban legfeljebb csak nyirokmasszázst, vagy az egész szervezet vegetatív és immunfunkcióit erősítő reflex- és kötőszöveti masszázst ajánljuk. Krónikus időszakban, kopásos ízületi elváltozások és anyagcsere-betegségek gyógyításakor pedig a rendszeres teljes testmasszázst célszerű alkalmazni. Javítja az ízületek és az izmok keringését, gondoskodik az izmok erejének megtartásáról.

Mozgásterápia

A reumás megbetegedések kezelésében elengedhetetlen, hiszen javítja az ízületek és izmok tápláltságát, gondoskodik a megfelelő ütemű salakanyag-elszállításról, és stabilizálja az ízületeket. Legalkalmasabb az egyénre szabott gyógytorna, de kitűnő a csoportos jóga és tánc, a séta, a biciklizés és az ízületeket tehermentesítő víz alatti torna is.


Reumára, kopásra
A hévízi gyógyfürdő és gyógyiszap évtizedek óta remek ellenszere a különböző mozgásszervi panaszoknak. Hogyan hatnak a kezelések? Kiknek ajánlottak?  tovább Tovább
Többé nem tudtam kiegyenesedni!
Csak akkor értettem meg, hogy valójában miért is nevezik sok vidéken a lumbágót boszorkánylövésnek, amikor engem is eltalált.   tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

tippek reuma tünet



Tippek a fájdalom ellen

A krumpli kiváló fájdalomcsillapító lehet, a nép gyógyászatban a mai napig használják, szeletekre vágva, pakolásként.

merck_next_tip

További cikkek a fájdalomról

dolo084/aug11

hirdetés


hirdetés