Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. March 26. Sunday, Emánuel   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

A derékfájás 3 alapvető oka

2013.04.30. | Ötvenentúl.hu
Testünk egyik legjobban igénybe vett része a gerinc. Sokan meg is tapasztaljuk ennek fájdalmas következményeit.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

Akinek fájós a dereka, ismeri azt az érzést, amikor megmozdulni is nehéz. Mindannyiunknak fájt már életében a dereka, kinek csak egyszer-kétszer, másnak rendszeresen. A fájdalom lehet tompa, lehet éles. Olykor csak nyugtalanító, kellemetlen érzés, máskor teljesen megbénít, harcképtelenné tesz. Kialakulhat fokozatosan, vagy akár villámcsapásként hasíthat az emberbe.

Deréknak a bordák alsó széle és a csípőlapát közti részt nevezzük. Minden, a környéken lévő szerv bántalma derékfájásban nyilvánulhat meg. Alapvetően háromféle kiváltó ok lehet: a hasi szervek megbetegedése, a gerinc melletti izomzat görcse, illetve a gerincoszlop betegsége. Nézzük ezeket részletesebben!

1. Hasi eredetű fájdalom

A hasi betegségeknél gyakori, hogy a fájdalom kisugárzik valahova, olykor az érintett szerv környékén nem is érzünk fájdalmat. Az amúgy is hátul, a gerincoszlop mellett található vesék köves betegsége vagy gyulladása például könnyen deréktáji fájdalomban nyilvánulhat meg. Erre a gyakori problémára bizony érdemes gondolnod, nehogy vesemedence-gyulladásodat hetekig tornásztasd, mintha lumbágós panaszról lenne szó. Epebetegség, epekő, de akár székrekedés is okozhat tompa háti fájdalmat.

2. Izomfájdalom és életmód

A gerincoszlop feladata kettős. Rendkívül finom szerkezete a csigolyák közti kis ízületek miatt nagy kiterjedésű mozgást tesz lehetővé, miközben igen nagy terhelésnek van kitéve. Amint a gépészetben is a statikai és dinamikai feladatot egyaránt ellátó alkatrészek a legkényesebbek, a gerincoszlop is az emberi szervezet egyik legsérülékenyebb része. A helyzetet tovább nehezíti, hogy a csigolyák közti réseken át lépnek ki a törzs és a végtagok működését szabályozó idegkötegek.

A gerinc tehát eleve kényes terület, de korunk életmódja külön terheket ró rá. Először is, a fejlett országok átlagemberének nem elég erős a háti izomzata. Szervezetünk vad életre van kitalálva, a törzsfejlődés során évmilliókon keresztül fizikai munkával kellett megszereznünk a táplálékot, megkeresnünk az alvóhelyet. Mindez ma már hiányzik az életünkből, az izomtömeg kialakulása szempontjából oly fontos tizenéves korban például sokszor csak az iskolai tornaóra biztosít némi mozgást. A legtöbb ember életében csupán annyi a fizikai terhelés, hogy nehéz tárgyakat emelnek, cipelnek, ami szintén nem növeli a csigolyák élettartamát. A gerinc melletti izomzat kondíciója szempontjából leginkább az aerob típusú, dinamikus sportoknak van egyértelműen kedvező hatásuk. Ezeket kell beépítenünk az életünkbe minél nagyobb mennyiségben, hogy a gerincoszlopot tehermentesítsük.

Másodszor is, az ülő életmód rendkívül káros hatással van a gerincünkre. Természetellenes, a főemlősöknél ritkán látható testtartás az, hogy a derék a combokkal derékszöget zár be. Márpedig elsősorban a szellemi munkát végző emberek napjukat nagyobbrészt ebben a testhelyzetben töltik, fokozott terhet róva a gerinc alsó, ágyéki (lumbális) szakaszára. Megoldást jelentene a térdelőszék, ahol az említett szög 130 fok körül van, vagy a törökülésben végzett munka, ezek azonban konvencionális okból nem terjedtek el.

A harmadik súlyosbító körülmény az elhízás. Amellett, hogy fokozott terhelést jelent a gerinc alsó szakaszán, az aszimmetrikus eloszlás (elöl több teher van, mint hátul) miatt még tovább fokozódik az igénybevétel.

A negyedik, kevésbé közismert probléma matracaink, párnáink puhasága. Éjszaka sokkal többet mozgolódunk, mint gondolnánk, és szükségünk van arra, hogy minden új helyzetben stabilan feküdjünk. A puha, süppedős fekhely éppen ezt a stabilitást nehezíti meg, tagjaink kényszertartást vesznek fel, ami nappali fájdalomban nyilvánul meg.

3. A gerinc betegségei

A derékfájás különösebb gerincbetegség nélkül is kialakulhat, hiszen már fiatalkorban is gyakori. Ennek ellenére itt szólnunk kell a gerinc kopásos betegségeiről, amelyek többnyire időskorban alakulnak ki. A korral a csigolyák közti porckorongok ellaposodnak, ami a térbeli viszonyok megváltozása miatt mozgáskorlátozottságban, állandó ízületi fájdalomban nyilvánulhat meg. A környéki izomzat kényszertartása átmenetileg javítja, hosszú távon rontja a helyzetet. A csökkent terhelhetőség, az állandósuló tompa fájdalom miatt az érintett terület tornáztatása egyre nehezebbé válik. A gyakran egyidejűleg előforduló csontritkulás miatt maguk a csigolyák is kophatnak, kérgük elvékonyodik. Ha a csigolya közti rések túlságosan beszűkülnek, a kilépő idegek nyomásnak lehetnek kitéve, ez lábba sugárzó zsibbadást, fájdalmat, súlyosabb esetben izomgyengeséget okozhat.

Becsípődés és porckorongsérv

A derékfájást a köznyelv gyakran „idegbecsípődés” kifejezéssel illeti, pedig a gerincvelőből kilépő idegek igazából ritkán sérülnek. Leginkább porckorongsérv okozhat ilyen bajt, ezen betegség lényege, hogy a csigolyák közti porckorongok deformálódnak, kilógó részük a kilépő ideget nyomja. Ennek következében alsó végtagi gyengeség, zsibbadás, fájdalom alakulhat ki. Fontos, hogy önmagában a lábba sugárzó fájdalom még nem jelent komoly bajt, csak ha működészavar is észlelhető.

Mit lehet tenni?

A fentiekből is következik, hogy a legnagyobb szerepe a megelőzésnek van. A gerinc melletti, úgynevezett axiális izomzat erősítése futással, úszással, biciklizéssel, evezéssel vagy éppen rendszeres, szakszerű tornával rendkívül fontos. Fordíts gondot munkahelyed, hálószobád ergonomikus berendezésére: figyelj az íróasztal megfelelő magasságára, arra, hogy széktámlád jól támassza az ágyéki gerincet, használj kemény matracot, kispárnát. Nehéz tárgyat egyenes derékkal, guggolásból felállva emelj, különösen a csavaró derékmozdulatokat kerüld. Ha fáj a derekad, fontos, hogy pihentesd. A gyógyszerek közül a szokványos fájdalomcsillapítók, izomlazítók jöhetnek szóba. Súlyosabb esetben lidokaininjekció, infúziós kezelés is felmerülhet, ezt természetesen orvos végzi.

Bizonyos tornagyakorlatok nagy segítséget jelenthetnek. Ha kialakult a lumbágó, az első napon még feküdnöd kell, később fokozatosan próbáld bemozgatni a medencédet.

  • Első gyakorlat: kemény padlón hanyatt feküdve a medencét a talajon ide-oda billentjük. Térdünket kissé húzzuk fel. Eleinte a comb izmait használjuk, később a terhelést fokozatosan a medence izomzatára tesszük át.
  • Második gyakorlat: hason fekve lábunkat emelgetjük hajlított, majd nyújtott térddel.
  • Harmadik gyakorlat: Ugyancsak kemény padlón ülésből a gerincünket lassan görgetve lefekszünk, majd visszaülünk. Eleinte karunkkal támasztunk, a terhelést fokozatosan, az esetleges fájdalom függvényében tesszük át a hátunkra.

Derékfájás esetén amúgy is a kemény fekhely javasolt, van, aki a padlón ágyaz meg magának, más matrac nélkül fekszik ágyba. A hirtelen hőhatások kerülendők: jellegzetes csapda, hogy egy jóleső meleg zuhanyból kilépve a hőmérséklet-különbség miatt reflexes görcs alakul ki, a korábbinál is nagyobb fájdalmat okozva.


4 tipp a gerincsérv elkerülésére
A gerinc nem csupán tartóoszlop, de idegekkel behálózott, szuperérzékeny csatorna is. Ha sérül, annak súlyos következményei lehetnek.  tovább Tovább
Mit egyél, hogy megelőzd a...
A csontritkulás egyre többeket érint, különösen a nőket. Még mindig nem késő, hogy tegyél ellene. Hogyan?  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

derékfájás életmód életminőség gerinc gerinckímélő



Tippek a fájdalom ellen

A krumpli kiváló fájdalomcsillapító lehet, a nép gyógyászatban a mai napig használják, szeletekre vágva, pakolásként.

merck_next_tip

További cikkek a fájdalomról

dolo084/aug11

hirdetés


hirdetés