Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. August 20. Sunday, István, Vajk   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

Lenyűgöző élmény - és még egészséges is!

2011.07.22. | Berényi Mariann
Egy meglepő kutatási eredmény szerint honfitársainknak már csaknem fele kerékpározik!
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

Az egy évvel ezelőtti adatok szerint a teljes 15 év feletti magyar lakosság 49 százaléka használt kerékpárt közlekedésre vagy túrázásra. Közlekedési eszközként a magyar lakosság 47 százaléka használt kerékpárt országos szinten. Ugyanez az arány Budapesten 18 százalék volt. A budapesti lakosságon belül a 15–29 éves korosztályban volt a legnagyobb a kerékpárral közlekedők aránya: negyedük bringával hidalja át a kisebb-nagyobb távolságokat – derült ki a Magyar Kerékpárosklub országos reprezentatív felméréséből. Úgyhogy rajta, ötvenen túliak, hozzuk be a lemaradásunkat!

Az értelmiség szamara

A kutatás nemcsak arra terjedt ki, hogy hányan tolják elő bringájukat időnként, hanem azt is vizsgálták, kik azok, akik szívesen élnek ezzel a lehetőséggel. A fővárosban a legnagyobb arányban a felsőfokú végzettségűek közlekedtek kerékpárral, s az iskolai végzettség szintjének csökkenésével a kerékpáros közlekedési kedv is megfogyatkozott. A vizsgált időszakban a kerékpárt közlekedési eszközként 38 százalék használta mindennap, míg a magyar lakosság 12 százaléka túrázott kerékpárral, Budapesten ugyanez az arány 16 százalék volt.

Tekerj át a klimaxon!

−  A kutatók szerint a kerékpározás a lehető legjobb és legegyszerűbb módja a súlygyarapodás megelőzésének, s ennek legtöbb előnyét a túlsúlyos emberek érzik. – A bostoni Brigham and Women's kórház és a Harvard School of Public Health kutatóinak eredményei szerint napi néhány perc kerékpározás segítheti a testsúly szinten tartását.
Raina Mekary harvardi csapatának vizsgálatában 18 414 klimax előtti, egészséges nő vett részt. A megkérdezettek 16 év alatt átlagosan 9,3 kilogramm súlyfölösleget szedtek fel. Azok a nők, akik 1989-ben még nem kerékpároztak, de 2005-ben már nyeregbe ültek, 25 százalékkal kevesebb eséllyel szedtek fel súlyfölösleget, mint azok, akik 1989-ben napi 15 percet kerékpároztak, de az idő múlásával felhagytak ezzel a tevékenységgel.
Ezzel a testedzési formával elsősorban a túlsúlyos nőknél jelentkezhetnek látványos eredmények. A túlsúlyos vagy elhízott nőknél heti 2-3 óra kerékpározással megelőzhető, hogy további súlyfölösleget szedjenek fel. A korlátozott időben végezhető edzőtermi órák helyett a kerékpározás a mindennapi életben tetszés szerinti időben választható, ráadásul ezzel a sporttal az autóban, utazással töltött idő is csökkenthető.

Kerékpáron nyaralás közben

A számok arra vallanak, hogy egyre többen indulnak útnak szabadságuk alatt is kerékpárral. A kerékpáros turizmus egyik kiemelt célpontja a Balaton. Igaz, egy hónappal ezelőtt az a hír járta be az országot, hogy a Balatont megkerülő kerékpárút állapota leromlott: − Lehetetlen állapotok uralkodnak ma a balatoni kerékpárúton, Szepezdnél például van egy 100 m-es szakasz, ahol a fák gyökerei járhatatlanná tették az utat – mondta Németh Zsolt, a Balatoni Kerékpáros Turisztikai Szövetség elnöke.
Az ijesztő körülmények ellenére úgy tűnik, a kerékpáros turizmus virágzik a Balatonon, évi 20 százalékkal nő a kerékpárral érkező vendégek száma. Te is tartozz közéjük, hiszen a kellemetlenségek ellenére felejthetetlen élmény pontról pontra felfedezni ezt a vidéket.

Hasznos tippek kerékpározás előtt

  1. Ne a kiránduláson derüljön ki, hogy nem vagy jó formában! Mielőtt azonnal kerékpárra pattannál, még otthon teszteld fizikai képességeidet.
  2. A túra előtt járj rendszeresen kerékpárral, hogy ne kelljen izomláztól szenvedned az első napokban.
  3. A túra útvonalát tervezd meg előre, és időben foglald le a szállásokat!
  4. A kerékpárkölcsönzővel is állapodj meg az indulás időpontjáról, és arról, milyen kerékpárra lesz szükséged. Arról is beszéljetek, hogy a bicikli meghibásodása esetén hogyan tudnak a segítségedre sietni.

A Balatonon túl

Természetesen nem csak a Balaton környékét érdemes kerékpárral bejárni. A Balaton mellett körbetekerhető a Velencei-tó, a Tisza-tó, mi több, a Fertő-tó is. Ez utóbbit körülölelő útvonal részben Ausztrián vezet keresztül. Itt megtapasztalhatod, mi minden jár egy biciklistának: rendszeres pihenőhely, esőbeálló és persze színes kulturális ajánlat.

A budapestiek egyik kedvenc célpontja Szentendre és a Duna-kanyar. A kis barokk városka minden nyáron gazdag programkínálattal vár, és a kényelmes kerékpárúton akkor is hazatalálsz, ha a vacsora mellé néhány pohár bort is megkóstolsz. Ha komolyabb túrára vágysz, akkor Szentendréről tekerj fel Pilisszentlászlóra: a kemény emelkedő után élvezetes gurulásban lehet részed a Visegrádra vezető szerpentinen, visszafelé pedig a Duna-kanyar dombjai mellett, sík terepen érhetsz haza.

Ha távolabb szeretnél nyaralni, nyugodt szívvel ajánljuk az Őrség útvonalait. Igaz, kevés a bicikliút, de a gyér forgalmú közutakon nyugodtan izzadhatsz az emelkedőkön és száguldozhatsz a lejtőkön. A számtalan kínálkozó lehetőség közül az Őrségi Nemzeti Park túraútvonalait ajánljuk.

Jó utat!

Olvasd el kerékpáros tippjeinket!

Próbáld ki a tandemet!
Budapest bicikliútjait itt tudod áttekinteni.
Aktuális kerékpárutak
Hasznos tanácsok saját szervezésű túrákhoz.


Tekerjünk együtt!
Szeretnél kerékpározni, de egyedül nem mersz elindulni? Úgy érzed, nem vagy elég jó formában? Kerekedjetek fel párosan, tandemmel! Mi is kipróbáltuk.  tovább Tovább
Hány kalóriát égethetsz el, ha...
A bicikli nemcsak közlekedésre jó, hanem bevett fogyókúrás eszköz is. Melyik biciklitípussal érheted el a legjobb eredményt?   tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

kerékpár nyaralás tandem Balaton



Tippek a fájdalom ellen

A krumpli kiváló fájdalomcsillapító lehet, a nép gyógyászatban a mai napig használják, szeletekre vágva, pakolásként.

merck_next_tip

További cikkek a fájdalomról

dolo084/aug11

hirdetés


hirdetés