Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. February 21. Tuesday, Elonóra   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

Megrándult a hátam. Mit tegyek?

2016.04.25. | Galgóczi Dóra
Enyhe fájdalomtól a kínzó tünetekig fokozódhat a hát megrándulása. Korai kezeléssel gyorsítható a gyógyulás.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

A hát az egyik legérzékenyebb testrész. A gerincoszlopot körülvevő izmok egész testünk mozgatásában részt vesznek. Ha sérülés éri őket, pihentetésük sem könnyű, hiszen szinte minden mozdulatunkban részt vesznek. A hát nemcsak sportolás közben, de a hétköznapi tevékenységek végzésekor is sérülhet. A rándulás kevésbé súlyos baleset, mint a törések, ficamok, szakadások. Ezzel együtt igen fájdalmas, és ha időben nem történik meg a kezelése, később súlyosabb panaszokat okozhat.

Rugalmassági határon túl

A csontok, izmok és ízületek mellett a mozgásban fontos szerepet játszanak a szalagok, melyek az ízületek stabilitásáról gondoskodnak. A hátizmok és ízületek sokféle mozgásba bekapcsolódnak, így bármilyen megerőltetés vagy baleset hatással van a hát szalagjaira is. Amikor a terhelés túlzottan erős, a szalagok már nem tudnak alkalmazkodni, kellő mértékben megnyúlni. Rándulás akkor jön létre, ha a csigolyák körüli ízületi szalagok túlfeszülnek. Ez rendszerint egyszeri, hirtelen esemény hatására jön létre: sportoláskor egy túl intenzív mozdulat során, vagy bármikor, ha a hátat hirtelen erőhatás éri. Előfordulhat egy nehéz tárgy megemelésekor, fizikai munka vagy akár takarítás közben is.
Attól függően, mennyire erős trauma érte a hátízület szalagját, a tünetek is különböző mértékűek. Enyhébb esetben a fájdalom kisebb, és képesek vagyunk mozgatni a karokat, vállakat. Ha komolyabb a sérülés, akkor minden mozgás éles fájdalommal jár. Ilyenkor a szalagok melletti ízületek szövetei is károsodnak. Különösen erős ránduláskor a fájdalom alig elviselhető, a mozgás szinte lehetetlenné válik. A sérülés feletti területen duzzanat, elszíneződés is kialakulhat. A rándulás mértékét röntgennel lehet kimutatni. Fontos az orvosi vizsgálat, csak így lehet meggyőződni róla, hogy nem történt-e teljes szalagszakadás.

Kezelés kívül-belül

A gyógyulás ideje függ a rándulás mértékétől, rendszerint néhány hét kell a szalagok regenerálódásához. Minél több oldalról és minél hamarabb kezdődik a kezelés, annál gyorsabb és teljesebb lesz a felépülés. Legnagyobb hiba, ha nem veszünk tudomást a rándulásról, és ugyanúgy folytatjuk az edzést vagy a mindennapi fizikai tevékenységeket, mintha mi sem történt volna.
Lényeges a pihentetés és a sérült testtáj hűtése. Ezt megtehetjük törölközőbe csavart jégkockákkal, vagy fagyasztóba helyezett, vízzel töltött gumikesztyűvel. A hűtést nem szabad túlzásba vinni, naponta kétszer-háromszor 15 perc elegendő.
A fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő krémek nem csak tüneti kezelést nyújtanak: amellett, hogy elviselhetővé teszik a panaszokat, hatóanyagaik segítségével az ízület és a szalagok épsége könnyebben helyreáll. Naponta több alkalommal is használhatók, a tünetek megszűnéséig. Így hamarabb megkezdődhet az óvatos gyógytorna, mely fontos bevezető, mielőtt visszatérnénk a megszokott mozgásformákhoz, terheléshez.
Erőteljesebb rándulás esetén lökéshullám-terápiára is sor kerülhet, ez segít helyreállítani a szalagot ért mikrosérüléseket. Hatékony kiegészítő megoldás a fizikoterápia és a homeopátiás készítmények közül az Arnica és a Rhus Toxicodendron.

Jobb, ha meg sem történik

Néhány egyszerű, hatékony módszerrel a hátrándulás nagy eséllyel elkerülhető. A sérülés sokkal ritkábban fordul elő, ha az izmok, ízületek és szalagok erősek, rugalmasak. A fejlettebb izomzat könnyebben alkalmazkodik a váratlan behatásokhoz is. Ilyenkor egy hirtelen mozdulat nem jelent akkora terhet a szalagok számára. A szalagok egészséges állapotukban anélkül képesek megnyúlni, hogy túlhúzódnának és sérülnének.
Ennek érdekében többféle testmozgástípust érdemes kombinálni. Az erősítő edzés nemcsak edzőteremben, de otthon, akár súlyzóként használt ásványvizes palackokkal is megoldható. Minden izomcsoport kerüljön sorra, a hátizmoknak leginkább a fej fölé emelt súlyok, a hason fekvő helyzetből felhomorítások használnak. A nyújtógyakorlatok, a jóga, a könnyű gimnasztika hatására az egész test rugalmassága fokozódik. Kezdetben érdemes csoportos tréningen vagy DVD segítségével elsajátítani a gyakorlatokat, majd otthon is rendszeresen elvégezni.
Edzések, fizikai munka közben kerüljük a hirtelen mozdulatokat! Nehéz tárgy megemelésekor kapcsolódjanak be a combizmok, a felegyenesedés lassan történjen. Így a szalagok csak mérsékelten nyúlnak meg, és kisebb teher éri őket, mint a váratlan, nagy megerőltetéskor.


Milyen bajt jelez a hátfájás?
A hátfájást előbb vagy utóbb mindenki megtapasztalja, éppen ezért nem árt tisztában lenni a lehetséges okokkal és kezelési javaslatokkal.  tovább Tovább
20 perces gyakorlatsor hátfájás ellen
A gerinc környéki fájdalom többnyire nem kivédhetetlen sorscsapás, a megfelelő gyakorlatokkal enyhíthető.  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

fájdalom tippek hátfájás



Tippek a fájdalom ellen

A krumpli kiváló fájdalomcsillapító lehet, a nép gyógyászatban a mai napig használják, szeletekre vágva, pakolásként.

merck_next_tip

További cikkek a fájdalomról

dolo084/aug11

hirdetés


hirdetés