Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 28. Wednesday, Irén, Levente   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

Íngyulladás ellen hatékonyan

2016.06.20. | Galgóczi Dóra
Erős fájdalommal, a mozgás korlátozásával is együtt jár az íngyulladás. A gyógyulás kulcsa az időben megkezdett, célzott terápia.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

Amikor a mozgásrendszer egészségére gondolunk, többnyire a csontok, izmok és ízületek jutnak eszünkbe. Pedig az inak is legalább olyan nagy részben felelősek az erőnlét megtartásáért, a fizikai aktivitás megőrzéséért. Sérülésük gyakran előfordul nemcsak a sporttevékenységek, de a mindennapi mozgás közben is. Több testrészt is érinthet az íngyulladás, kínzó fájdalommal kísérve. Fontos a megelőzés és a kialakult probléma minél korábbi kezelése, hogy elkerüljük az operációig vezető állapotot.

Gyulladás tetőtől talpig

A csontokat az izmokkal összekötő ínak sérülése számos testrésznél előfordulhat. A váll területén, a karok forgató izomzatánál kialakult íngyulladást úszóvállnak, teniszvállnak is nevezik, azzal együtt, hogy nem csak sportolás során alakulhat ki. A teniszkönyök jellemzően az alkar és a könyök találkozási pontján jelenik meg, és gyakori a csípőt, térdet érintő gyulladás is. Utóbbi főként az ugrásokkal, hirtelen fordulásokkal együtt járó mozgásformákban jelentkezhet. Az Achilles-ín gyulladása pedig a hátsó lábhajlító izmoknál, a sarkak területét érinti.
Míg az izmok, csontok sérülése rendszerint egyszeri, hirtelen baleset következménye, addig az íngyulladás tartós, ismétlődő terhelés miatt jön létre. Ezért sokáig rejtve maradhat a probléma, amíg az enyhébb tünetek át nem fordulnak elviselhetetlen fájdalomba. A hosszas, egyoldalú mozgások során az ínakat mikrosérülések érik, melyek fokozódva gyulladásos folyamattá alakulnak. A környező ízületek is begyulladhatnak. A jellegzetes tünetek:

  • az érintett ínak területének erős fájdalma;
  • a végtagokba kisugárzó fájdalom;
  • az érintett testrész duzzanata, vörössége;
  • mozgatás hatására fokozódó tünetek;
  • a végtagokban csökkent mozgáskészség;
  • alvászavarok az erőteljes tünetek miatt.

A megelőzés és a korai kezelés elejét veszi, hogy az íngyulladás tartós életminőség-romlással járjon együtt.

Meggondolt mozdulatok

Minden életkorban előfordulhat az íngyulladás, ám a 40 év felettieket fokozottan veszélyezteti. Ilyenkor az ínak már veszítenek teherbíró képességükből – különösen akkor, ha korábban mozgásszegény életet éltünk. A teljes test rugalmassága csökken, a regenerációs idő lassul. Ezért különösen fontos néhány óvintézkedés a sportolás és a mindennapi tevékenységek során is.
A rendszeres testedzés, különösen a reggeli torna segít megőrizni az inak, ízületek egészségét. Mindenfajta sportolás előtt lényeges a bemelegítés, majd az edzés utáni nyújtás. A megfelelő öltözet, cipő, esetleg könyök- és térdvédő segíti a megfelelő pozíciót az ínak védelmében.
Mivel az íngyulladás fő oka az egyoldalú, hosszan tartó mozgás, ezért váltogassuk gyakran a tevékenységeket. Házimunka során iktassunk be rövid szüneteket, ne csak a domináns karunkat használjuk, hanem olykor a másikat is. A látszólag nem megerőltető, ám tartós, egyforma terhelést igénylő számítógépes gépelés, vagy főzéskor a hosszas nyersanyag-darabolás sem tesz jót az ínak állapotának. A gyulladás megelőzhető, ha legalább félóránként más irányban is megmozgatjuk végtagjainkat. Ha munka vagy sportolás közben fájdalom lép fel, mindenképp iktassunk be rövid pihenőt. Az erőltetés ez esetben nem az önbecsülést növeli, hanem a gyulladások kockázatát.

Megoldás az első percektől

Az íngyulladás gyógyulásában fontos tényező az idő. Már az enyhébb tünetek fellépésekor érdemes megkezdeni a kezelést, így elkerülhető az erősebb fájdalom és az esetleges sebészi beavatkozás.
A gyulladáscsökkentő gyógyszerek többsége recept nélkül is beszerezhető. Hatóanyag szempontjából is több fajtájuk kapható, érdemes a háziorvos vagy gyógyszertári asszisztens véleményét is kérni a választáskor. Rendszerint rövid idő alatt csökkentik a fájdalmat, mérséklik a sérült ín környékének duzzanatát, érzékenységét. Segítségükkel megelőzhető, hogy később kiterjedtebb gyulladás alakuljon ki.
Kiegészítő kezelésként a homeopátiás szerek közül hatékonyak az Arnica montana nevű golyócskák, főként a tünetek kezdetén alkalmazva. Ha a fájdalom pihenésre csökken, a Bryonia a megfelelő szer, és ha a csonthártyára is kiterjednek a panaszok, a Ruta segíthet. Kombinált készítmények is rendelkezésre állnak. Nagyobb homeopátiás gyógyszertárakban segítenek a megfelelő potencia kiválasztásában és az adagolás módjában.
A teljes gyógyulásig fontos, hogy a sérült testrészt időnként pihentessük, jegeljük. A lúgosító, gyulladáscsökkentő étrend a megelőzésben és a kezelésben is hatékony: sok nyers zöldségből, gyümölcsből, hidegen sajtolt növényi olajokból állítsuk össze táplálékunk túlnyomó részét.


Az ízületi gyulladás jelei
Minden mozdulatoddal dolgoztatod őket, mégsem tudsz róluk szinte semmit. Kivéve, ha begyulladnak, mert az nagyon fáj. Az ízületek.  tovább Tovább
Fájó ízületekkel a hidegben
A hideg idő szó szerint minden porcikánkra hatással van, így az ízületeinkre is.  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

gyógyítás íngyulladás fájdalom



Tippek a fájdalom ellen

A krumpli kiváló fájdalomcsillapító lehet, a nép gyógyászatban a mai napig használják, szeletekre vágva, pakolásként.

merck_next_tip

További cikkek a fájdalomról

dolo084/aug11

hirdetés


hirdetés