Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 27. Tuesday, László   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Mit tehetsz a konyhában a férfiasságodért?

2014.06.17. | T. Puskás Ildikó
A legkorszerűbb gyógyszerek sem érnek semmit, ha a terápiához nem kapcsolódik életvitelbeli változás.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

A jóindulatú prosztatamegnagyobbodásban (BPH) érintetteknél – étkezési alapelvként – az urológusok az étrendbeli tudatosságra is felhívják pácienseik figyelmét.

Úgy egyél, hogy egészséges legyél!

Ez azt jelenti, hogy a dülmirigy okozta panaszokkal együtt élni kényteleneknek – amennyiben meg akarják előzni az életkori elváltozás okozta tünetek súlyosbodását – mindennapi étkezéseikkor tartózkodniuk kell a telített zsírsavat tartalmazó étkek (például vörös húsok, füstölt hentesáruk, nehéz, magyaros ételek) fogyasztásától. Az úgynevezett vörös húsok például stimulálják a tesztoszterontermelést, amely miatt a férfi nemi hormon a prosztatában dihydrotestosteronná alakul át, s ez felgyorsítja a prosztata sejtjeinek szaporodását, így a dülmirigy növekedését.
A kutatók azt is kiderítették, hogy a magas zsírtartalmú ételek, vagyis a telített zsírsavak befolyással vannak a vérzsírszintre, az erek (így a prosztatában található véredények) állapotára is, vagyis súlyosbítják a prosztataelváltozás tüneteit (például erekciós zavarokat idéznek elő).
A jóindulatú prosztatamegnagyobbodásban érintetteknek kerülniük kell a fűszeres, csípős ételek, a vízhajtó hatású (ilyen a kávé), valamint az alkoholtartalmú italok (különösen a sör és a tömény szeszek) fogyasztását is, mert ezek „provokálják” a vizelési ingert, a vizeletürítést.

Tudtad?

  • A magas rosttartalmú zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával megelőzhetjük a székrekedés kialakulását, amely zavar hozzájárul a dülmirigy irritálódásához, a tünetek súlyosbodásához, az állapotromláshoz.
  • A nyers zöldségekből készült salátát szórjuk meg búzacsírával; ez a gabonaszármazék segít a prosztatagyulladás megelőzésében.
  • Az avokádóban, a kesudióban és a fekete köményben nagy mennyiségben megtalálható beta sitosterol a prosztatamegbetegedések szövődményeinek gyógyításában is, megelőzésében is jelentős szerepet játszik.
  • Azon táplálékkiegészítők, amelyek C-, E- és D-vitamint, cinket, rezet és szelént is tartalmaznak, jótékony hatással vannak a dülmirigyre.
  • A prosztatamegnagyobbodás megelőzésére, illetve a folyamat lassítására, a kellemetlen tünetek enyhítésére, a rosszindulatú elváltozás „kivédésére” ma már számos gyógynövényalapú, vény nélkül kapható szerből választhatnak a korosodó férfiak. Alkalmazásukkal kapcsolatban azonban mindig fontos, hogy kikérjék a szakorvos tanácsát.

Mi legyen az étlapodon?

A BPH-soknak figyelnünk kell az elfogyasztott ételek mennyiségére és minőségére (vitamin- és ásványianyag-tartalmára) is.
Nem eléggé köztudott, hogy a túlsúlyosság miatt a jóindulatú prosztatamegnagyobbodással együtt élni kénytelen férfiak hajlamosabbak a fertőzésekre, mint normális testsúlyú társaik.
A minőségi táplálkozás a BPH-soknál kiemelten fontos. Ez nem drága alapanyagokat jelent, hanem minél kíméletesebb konyhatechnikai eljárások (például zöldségek párolása) alkalmazását, mert az agyonfőzött élelmiszer-nyersanyagok sokat veszítenek tápértékükből, így a vitamintartalmukból is.
Ugyancsak a BPH-s betegek körében végzett vizsgálat mutatott rá többek között arra is, hogy ennek a korral járó folyamatnak a súlyosbodásában jelentős szerepe van az immunrendszer állapotának, ami viszont függ a szervezet vitaminellátottságától. Amennyiben a szervezet önvédelmi képessége nem megfelelő, a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás húgyúti fertőzésekkel, akut vagy krónikus gyulladásokkal, majd súlyos szervi károsodásokkal (többek között veseműködési zavarokkal) járhat.
A legújabb, BPH-val kapcsolatos kutatások arra hívták fel a 40 év feletti férfiak figyelmét, hogy a dülmirigy egészségének megőrzésében, illetve az elváltozásával járó tünetek „karbantarthatóságában” nagyon fontos szerepe van a megfelelő mennyiségű cink jelenlétének. A BPH-sok szervezetében – általában – kevés cinket találtak.
Ezért is érdemes a heti étrendet úgy megtervezni, hogy magas cinktartalmú ételek – tojás, lencse, napraforgómag, tökmag, tenger gyümölcsei, illetve zabpehely – is szerepeljenek benne.

Gondold meg és igyál!

Megfelelő mennyiségű folyadék bevitelére ugyancsak fokozott figyelmet kell fordítaniuk a jóindulatú prosztataelváltozásban érintetteknek. A vizeletürítési, főleg vizelet-visszatartási zavarral küszködők körében gyakori az alulhidratáltság, mert a kevés folyadék fogyasztásával próbálnak elébe menni a hirtelen támadó vizelési ingernek, esetleg az inkontinenciának. Márpedig ezzel épp az ellenkezőjét érik el… Mivel a szervezetnek sok folyadékra van szüksége ahhoz, hogy egészségesen működhessen, ennek elvonása – több más egészségkárosító következmény mellett – krónikus székrekedéshez vezethet. Az erőlködés, a hasi préselés a hólyagot is, a dülmirigyet is károsíthatja.
A szakorvosok azt javasolják, hogy vizeletürítési problémáinknak inkább a vizelési szokásaink megváltoztatásával menjünk elébe, tehát soha ne hagyjuk teljesen megtelni a húgyhólyagot, mert az a fokozott megterhelés hatására kitágul, és izomzata meggyengül, így nem tud ellenállni a vizelet nyomásának.
Tehát ne a folyadékbevitelt korlátozzuk. Sőt! Naponta legalább hatszor-nyolcszor igyunk meg egy-egy pohár/csésze vizet, gyümölcslevet, gyógyteát. A gyógynövények használata egyébként ma újra reneszánszát éli; mind a betegségek megelőzésében, mind tüneteik enyhítésében, így a gyógynövényi forrázatok, főzetek (csalán-, ginzeng-, hibiszkusz-, kisvirágú füzike tea) a prosztatamegnagyobbodás kiegészítő kezelésében is szerepet kapnak.

A prosztatád (is) megköszöni…

  • A rendszeres mozgás is sokat segíthet a BPH tüneteinek enyhítésében. Válassz olyan mozgásformát, amelyikben örömöd leled, és amit a testi kondíciód megenged (úszás, kocogás, futás, gyaloglás stb.).
  • Ha van rá lehetőséged, vegyél részt férfiak számára indított intimtorna-tanfolyamon. Szakértő gyógytornász segítségével olyan gyakorlatokat tanulhatsz meg, amelyek – többek között – javítják a dülmirigy állapotát is.
  • Amennyiben ülőmunkát végzel, válassz kemény ülőkéjű széket, óránként állj fel, és járkálj néhány percig.
  • Hetente kétszer vegyél váltófürdőt. Cseppents a meleg vízbe 2-3 csepp kamillaeszenciát, és 10-15 percig ebben ülőfürdőzz. Ezt követően zuhanyozd le az alhasi testrészed hideg vízzel. A tusolás ne tartson tovább 1-2 percnél.

10 érdekes tény a prosztatáról
Kicsi, szinte észrevétlen, de annál fontosabb férfiszerv a prosztata. Talán nem is gondoltad, mennyi meglepetést rejt.  tovább Tovább
50 felett minden második férfi...
A prosztata megnagyobbodása önmagában nem betegség, viszont odafigyelés és kezelés hiányában azzá válhat – figyelj magadra!  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

gyümölcs férfi egészséges zöldség prosztatamegnagyobbo



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés