Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2014. április 19. szombat, Emma   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

A piramis összedől - a paleolit táplálkozásról

2010.08.31. | T. Puskás Ildikó
A szakemberek évtizedek óta állítják: az úgynevezett táplálkozási piramis figyelembevétele az egészséges táplálkozás alapja.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

A képzeletbeli háromszög tetején a kis mennyiségben ajánlott élelmiszerek, az édességek, a finomított, fehér cukor és a különféle, elsősorban állati eredetű zsiradékok találhatók.

A piramis második „kamrájába” a különféle húsfélék, az ez alatt húzódóba a tejtermékek, majd a gyümölcsök és zöldségek, a piramis aljára pedig a szervezetünk számára legfontosabb – a napi energiaszükségletünket leginkább fedező – élelmiszercsoportba tartozó ételek (teljes kiőrlésű gabonafélékből készült kenyér-, péksütemény-, tészta- és gabonafélék, burgonya, rizs, hüvelyesek) kerültek.

Az utóbbi években ez alatt az „építmény” alatt mintha kissé megmozdult volna a „talaj”. Egyre újabb és újabb táplálkozási reformötletekkel állnak elő olyan laikusok, természetgyógyászok, sőt egyes dietetikusok is, akik a civilizált társadalmakban élők egészségi állapotának romlását egyértelműen a helytelen (minőségű, mennyiségű) táplálkozással hozzák összefüggésbe.

Reform vagy deform?

A reformtáplálkozás híveinek táborához sokféle okból csatlakozhatunk. Kit az egészsége megőrzésének vágya, kit a gyógyulásba vetett hit, kit a testsúlya karbantartásának vagy a testsúlyfeleslegétől való megszabadulásának vágya tesz egy-egy reformtáplálkozási irányzat elkötelezett hívévé.

Tudtad, hogy

  • a kínaiak és a japánok fő tápláléka a rizs és más gabonafélék; hüvelyeseket (pl. szója) is nagy mennyiségben fogyasztanak, és sokkal tovább élnek, mint a sok húst fogyasztó magyarok;
  • ősi táplálékunk a köles volt? Ez az egyetlen gabona, amely főzve, sütve is lúgosít! Sok gluténérzékeny számára mindennapi alaptáplálék a köles, a hajdina, a rizs vagy zab. A hüvelyesek többsége főzve, sütve is lúgosít, vagy semleges kémhatású, azaz nem savasítja a szervezetet;
  • a laikusok előtt eddig még nem, vagy nem eléggé ismert táplálkozási probléma a „mit, mivel, mikor?” – azaz a helyes ételtársítás és a helyes étkezési sorrend;
  • míg a kőkorszakban egy étkezési alkalommal csak egyféle élelmet fogyasztottak, manapság a gabonaféléket gyakran fogyasztjuk együtt magas keményítőtartalmú ételekkel (köretnek rizs és sült krumpli), a hüvelyeseket gabonafélékkel (bableves galuskával, metélttel, lencsefőzelék pirított zsemlekockával stb.)?

Mostanában a különféle egészségmegóvó étrendek, diéták (Atkins-, Pritikin-, vércsoportdiéta, Candidadiéta, testkontroll, Scarsdale-diéta, grépfrútdiéta, választódiéta) mellé felzárkózott egy meglehetősen meghökkentő, a kőkorszakba visszanyúló táplálkozási alapelvekre épülő, az eddig ismert táplálkozási piramist a talpáról a fejére állító étrendi irányzat.

Vissza az őstermészethez?

Ez az egyre nagyobb körben terjedő, új táplálkozási trend a paleodiéta, amely a kőkorszakban élő ember étrendjét tekinti mintának. Lényege: visszatérés a kőkorszaki (elő)ember étkezési szokásaihoz, élelmi alapanyagaihoz.

A paleoétrend, illetve -diéta arra a meggyőződésre épül, hogy a gabonafélék, a nagy szénhidráttartalmú ételek, a hüvelyesek és a tejtermékek, miként a különféle tartósított és adalékanyaggal készült, valamilyen élelmiszer-termelési folyamaton átesett étel ekfogyasztása vezet el egy sor civilizációs egészségi problémához (az ízületi bántalmaktól, az autoimmun-betegségeken át, a keringési vagy akár daganatos megbetegedésekig). Követői nem használnak sót és cukrot az ételek ízesítéséhez.

E sajátos étrendnél a piramis alapját, vagyis az egészség megőrzése szempontjából legfontosabbnak ítélt tápanyagokat a húsból készült ételek, az állati eredetű zsírok, a gyümölcsök, zöldségek, csonthéjasok, valamint a tojás fogyasztása alkotja.

A paleolit étrend zöldségei:

articsóka, spárga, cékla, mindenfajta paprika, brokkoli, kelbimbó, káposzta, karalábé, mindenféle saláta, gomba, karfiol, kelkáposzta, uborka, pitypang, padlizsán, zöldhagyma, hagymák, petrezselyem, tökfélék, retek, sárgarépa, petrezselyem, porcsin, alga, spenót, paradicsom, vízitorma, kínai kel.

Az egyáltalán nem ajánlott, azaz egészségre ártalmasnak ítélt élelmiszerek, élelmi alapanyagok között ott találjuk a gabonákat, a belőlük készült pékárukat, tésztaféléket, kásákat, a hüvelyeseket és a cukor minden változatát (a barna-, a nád-, a szőlőcukrot), a tejet és a legtöbb tejterméket (tej, túró, egyes sajtfélék) is. 

A paleolit táplálkozás során nem ajánlott ételek:

Hüvelyesek: babfélék, csicseriborsó, lencse, borsók, amerikai mogyoró, szója és szójakészítmények.

Keményítőtartalmú zöldségek: burgonyafélék, keményítőtartalmú gyökerek, édesburgonya, csicsóka.

Gabonafélék: árpa, kukorica, köles, zab, rozs, búza, rizs, vadrizs, hajdina.

A paleolit étkezési trend hívei arra a – tudományosan még nem bizonyított – „tényre” hivatkoznak, hogy a kőkorszaki emberek éppen az étrendjüknek, étkezési alapanyagaiknak köszönhetően nem ismertek egy sor, ma népbetegségnek számító nyavalyát, szervi megbetegedést. Nem szenvedtek csontritkulásban, nem kínozta őket ízületi és reumatikus fájdalom, de a mai, ipari társadalmakban élőket megtizedelő metabolikus szindrómát (olyan rizikótényezőket jelentő állapotot, amelyre elhízás, magas vérnyomás, magas vércukorszint és kóros vérzsírösszetétel jellemző, amelyeknek együttes jelenléte növeli a kardiovaszkuláris betegségek és a diabétesz kialakulásának esélyét), az autoimmun-betegségeket (sokízületi bántalmak, szklerózis multiplex stb.), allergiát vagy éppen daganatos betegségeket sem ismerték.

A „paleohitűek” szerint ennek legfőbb oka az, hogy a kőkorszaki emberek emésztőrendszere, fogazata, sőt genetikai „állománya” (genom) is arra az étrendre predesztinálta őket, amelyet a maga természetes formájában maguk körül találtak.

Ebből a felismerésből született meg a manapság terjedőben lévő paleotikus diéta alapvetése: csak azok az ételek egészségesek, amelyek a lehető legkevesebb „beavatkozáson” (őrlés, finomítás, tartósítás) esnek át, tehát minél természetesebb formában fogyaszthatók, és így könnyen emészthetők, vagyis nem terhelik meg a szervezetet különféle – pangó – salak-, illetve mérgező anyagokkal.

E táplálkozási trend meglehetősen szűkre szabja az ajánlott/fogyaszthatónak ítélt élelmiszerek körét.

Csatározások a piramis körül

Nem véletlen, hogy egyre hangosabban hallatják hangjukat az új trend követőinek egészségéért aggódók is.

Már a hivatkozási alapot is hibásnak tartják. Mint mondják, a kőkorszaki embereknél már a harmadik iksz betöltése is valóságos csodának számított, s az sem ismeretes, hogy valójában milyen betegségek rövidítették meg az akkor élők élettartamát. A húsalapú étrend nyújtotta az energiafedezetet az akkori, rengeteg mozgással, fizikai erőkifejtéssel járó vadászó, gyűjtögető életmódhoz. Ezzel szemben a 20–21. század embere ezzel a húsok, állati zsírok által termelt energiafelesleggel képtelen megbirkózni. A magas állati eredetű fehérjebevitel egyébként – köztudottan – megannyi betegség (magas koleszterinszint, köszvény, az elhízással járó magas vérnyomás stb.) kialakulásában játszhat szerepet.

A gabonafogyasztás tiltásával kapcsolatos ellenérvek között az egyik, hogy a gabonák, illetve a belőlük készült ételek nem hagyhatók ki a táplálkozásból, hiszen igen fontos rostforrások, azaz – a gyümölcsök, zöldségek, olajos magvak fogyasztása mellett – hozzájárulnak a szervezet tisztulásához, méregtelenítéséhez. 

A tej és tejtermékek mellőzésének az ellentáborba tartozó dietetikusok szerint ugyancsak káros következményei lehetnek, hiszen ezen élelmi alapanyagok, illetve a tejből készült termékek kalciumtartalma például nagymértékben hozzájárul a csontrendszer egészségéhez, épségének megőrzéséhez. Ráadásul a paleotikus étrend szigorú betartása, illetve már akár néhány hetes paleodiéta is – egyoldalúsága miatt – a hiánybetegségek kialakulásának veszélyével fenyeget, így egy sor egészségügyi problémához, sőt betegséghez is vezethet.

Annak eldöntésében, hogy a rengeteg táplálkozási trend, reformétrend közül melyiket is válasszuk, talán segít Ellen G. White amerikai írónő gondolata: – Mindazok, akik értik az egészség törvényeit, és követik elveit, őrizkednek a végletektől mind az élvezetekben, mind a korlátozásokban.


Összeszedtük a világ legjobb...
Miért élnek tovább a japánok, mint mi? Miért nem depressziósak az eszkimók, ha itt több a napfény? És miért nem cukorbetegek más népek?  tovább Tovább
A nagy étrend-dilemma: melyik...
Töretlen egészség és életerő – ezt ígérik a különböző táplálkozási elvek. Tényleg így van?  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

divat Tena Lady – kérj ingyenes termékmintát! (x) Hibátlan bőr könnyedén! (x) Alvászavar? Tudj meg róla többet! (x) egészséges Ötvenentúl.hu a facebookon! (x) táplálkozás evés Peter Gabriel koncert Budapesten! (x) paleolit Lehet élni fájdalom nélkül! (x) Mindent a gyógynövényekről! (x)



Csak röviden
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés


hirdetés

hirdetés