Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. March 30. Thursday, Zalán   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

Szellemileg frissen 80 felett is

2016.11.21. | Gregus Judit Alexandra
Hogy mi a hosszú és egészséges élet titka? Hogy maradhatsz szellemileg friss? Az akár 100 éves kort is megélt emberek példájából tanulhatsz!
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

Az emberek többsége hosszú és szép életet szeretne magának, aminek része az is, hogy egészségesen, szellemileg aktívan tudják eltölteni az idejüket. Az öregedés természetes, megállíthatatlan folyamat, mely azzal jár, hogy a fiatalkori képességek kissé megkopnak, de az egészség megőrzése minden korosztály számára elérhető cél.
A WHO adatai szerint Európában a halálesetek 50 százalékának hátterében szív- és érrendszeri megbetegedések állnak. Ez a szám azonban más kontinenseken eltérő, bizonyítva, hogy a környezeti hatások és az életmód nagyban befolyásolják az egészségesen várható élettartamot.

Szellemileg egészséges élet

Bizonyos tényezők segítenek az életminőség megtartásában, melybe a szellemi frissesség, a memória és a koncentráció állapotának megőrzése is beletartozik. Ha nem szenvedsz olyan betegségben, amely esetleg szervi károsodást okozott az agyban, akkor helyes életmóddal, megfelelő táplálkozással és néhány érdekes elfoglaltsággal folyamatos karbantartást biztosíthatsz az agyműködésed számára.

Fontos az agytorna!

A szellemi frissesség megőrzésének egyik kulcsa, ha új ingerekkel, tanulással új kapcsolódásokat hozunk létre az agyban. Ez lehet egy új nyelv megtanulása, új mozgásforma elsajátítása, vagy egy új hobbi, amely igénybe veszi a memóriát, a figyelmet és a koncentrációs és gondolkodási képességet. Ilyen lehet például a keresztrejtvényfejtés, a varrás, az írás, a barkácsolás vagy a zenélés is.
A számítógépen keresztül sok segítséget kaphatsz az elméd frissen tartásához, rengeteg logikai játék, fejtörő és kártyajáték is a rendelkezésedre áll, de megismerkedhetsz más számítógépes játékokkal is, illetve az internet az olvasásban, a nyelvtanulásban és a kapcsolattartásban is jó eszköz lehet.

Nem csak a szellemi táplálék számít!

A kiegyensúlyozott és egészséges étkezés hozzájárul az agyműködés fitten tartásához, csökkenti a demencia kialakulásának esélyét, és segít megőrizni a mentális egészséget azáltal is, hogy az egyéb (pl. szív- és érrendszeri, magasvérnyomás-, cukor-) betegségek kialakulásának veszélyét csökkenti.
Erre a szakemberek szerint idősebb korban a mediterrán diéta a legalkalmasabb, melynek lényege, hogy sok zöldséget, gyümölcsöt eszel, gabonafélékkel, nem túl zsíros tejtermékekkel, olívaolajjal, magvakkal, sovány húsokkal és sok hallal. A nassoláskor pedig inkább aszalt gyümölcsök és olajos magvak kerülnek az asztalra.

A tested is legyen fitt!

A mozgás is segít a szellemi egészség megtartásában. Napi minimum félóra mozgással – sétával, tánccal, kertészkedéssel – sokat tehetsz az agyi képességek megőrzéséért. Ha a friss levegőn vagy, és átmozgatod a tagjaidat, az agy vér- és ezáltal oxigénellátása nő. Az úszás vagy a kerékpározás is hasznos. Ha nincs kedved egyedül tornázni otthon, a kikapcsolódással és a társas tevékenységgel is egybekötheted a mozgást.

Hol élnek a legtovább a világon?

A legmagasabb átlagéletkort Japánban és Izlandon érik el az emberek: kb. 6 évvel élnek tovább, mint más jól teljesítő országokban, amilyen például Svájc, ahol átlagosan 76 évig élnek. Japánban a legmagasabb várható élettartam nők esetében 86,61 év, míg a férfiaknál 80,21 év; továbbá magas a 100 éves kort is túlélők száma.
Japánon belül kiemelkedő eredményt ér el Okinava, ahol a világ legtöbb 100 évnél idősebb embere él, és ahol a legalacsonyabb a rákos- és a szívmegbetegedések aránya. Ez annak köszönhető, hogy máshogyan étkezésnek, mint az emberek többsége: sosem eszik tele magukat; alacsony a kalóriabevitelük; étrendjük gazdag a teljes kiőrlésű gabonákban, a zöldségben, szójában és a halban. Kevés húst és zsíros tejterméket fogyasztanak.
Ehhez hasonló a görög Ikaria-szigeten élők felfogása is, ahol a lakosság átlagosan 10 évvel él tovább, mint a nyugat-európai országokban. A már említett mediterrán diéta egy változata honos náluk: sok olívaolajat, még több halat és sok zöldséget, illetve gyógyteákat fogyasztanak. Továbbá fontos számukra az aktív életmód.

Mi a helyzet Magyarországon?

A KSH 2014-es adatai szerint hazánkban a születéskor várható átlagos élettartam a nők esetében 78,91 év, férfiaknál pedig 72,13 év. Míg pl. a skandináv országokban egyre nő a várható élettartam, a kelet-közép-európai országokra ez nem igaz, hasonlóan a egészségesen várható élettartamhoz, ugyanis Európa más országaihoz képest 10 évvel rövidebb egészségben eltöltött évet élhetnek itthon az emberek.

Bár ez az adat ijesztőnek tűnhet, mégis fontos szem előtt tartanod, hogy ez egy átlagérték. Az egyéni körülmények, az életmód, a genetika mind befolyásoló tényező, ezért érdemes odafigyelned a tanácsokra.


5 fontos dolog az Alzheimer-kórról,...
Az Alzheimer-kór még mindig a visszafordíthatatlan betegségek közé tartozik. Félelem helyett ismerd meg!  tovább Tovább
Az Alzheimer-kór szakaszai
Honnan tudhatod, hogy kóros-e az állapotod? Milyen szakaszai vannak a betegségnek, és ezek milyen tünetekkel járnak? Ne feledd: a korai felismeréssel időt nyerhetsz!  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

kutatás Alzheimer-kór életkor






hirdetes