Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 28. Wednesday, Irén, Levente   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Hogyan sportolj, ha asztmás vagy?

2011.08.10. | Gregus Judit Alexandra
A közelmúltban még gyakran eltiltották az orvosok az asztmás betegeket a rendszeres testmozgástól. Mára ez némiképp megváltozott.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

Mivel a légzési rendszer krónikus betegségéről van szó, a légzőtorna az asztmások kezelésének elengedhetetlen része, amit már nem árt gyermekkorban elkezdeni, hiszen már ekkor fény derül általában a problémára.

A légzőtorna célja, hogy elsajátítsd a helyes légzéstechnikát, és megtanuld a helyes légzésritmust, hogy erősödjenek a légzőizmaid, ami kihathat a betegség kezelésére is.

Az életkorral változhat az asztma, de rendszeres ellenőrzést igényel: évente legalább 3-4 alkalommal ajánlatos felkeresned kezelőorvosodat, hogy a változások függvényében módosíthassa a gyógyszerelést, ha éppen szükséges. Tájékoztasd orvosodat részletesen a panaszaidról, állapotodról.

Lényeg a fokozatosság!

A helyes légzéstechnika mellett a rendszeres sportolás is enyhítheti az asztmás rohamok megjelenését. A korábbi megítéléssel ellentétben a szakemberek most úgy vélekednek, hogy az ideális az lenne, ha az asztma kezeléséhez hozzátartozna a hetente 4-5 alkalommal legalább 20-30 percig végzett testedzés.
Hatására ugyanis nemcsak az általános erőnléted, állóképességed javul, hanem a jobb edzettségi állapot következtében csökken a légutak fokozott érzékenysége és a gyógyszerszükséglet, továbbá növekszik a szervezeted ellenálló-képessége. Ennek következtében a légzésfunkció javul, egy belégzéssel a szervezeted több oxigénhez jut, és folyamatos sportolással elérheted azt is, hogy javuljon  az oxigénkihasználó képessége. A hosszú távú, ciklikus mozgással járó sport- és szabadidős tevékenységekkel jól fejlesztheted a keringésedet is.
Nagyon fontos a fokozatosság a bevezetett rendszeres sportolásban! Az edzés előtt végezz bemelegítést, ezzel is csökkentheted a rosszullét kialakulásának valószínűségét! Az edzés végén pedig néhány perces nyújtózás, lazítás szükséges, ami kevésbé megerőltető mozgás − ez lehetővé teszi, hogy a légutaid fokozatosan felmelegedjenek; ezzel elkerülheted az edzés utáni kellemetlen tüneteket.

Az ajánlott sportok asztmások számára:

  • Úszás: legelőnyösebbnek tarják a zárt tér és a levegőnedvesség együttes hatása miatt. Felmerülhet problémaként, hogy a vízben használt klórtartalmú fertőtlenítőszer olyan anyagok felszabadulását eredményezi, amelyek gyulladást okoznak a hörgők nyálkahártyáján, így asztmás tüneteket válthatnak ki, de szerencsére a modern fertőtlenítő eljárások mellett ilyen hatással nem kell számolnunk.
  • Labdajátékok, küzdősportok: az asztmát rontó, súlyosbító hatásuk kicsi.
  • Hegymászástól a búvárkodásig: lehetőleg tiszta, szabad levegőn sportolj, csupán az allergiásoknak tanácsos pollenszezonban inkább a teremsportot előnyben részesíteniük, továbbá nyaranta allergénszegény környezetet keresnük.
  • Barlangtúra: a klíma és a mozgás jótékony hatásai egymást erősítve, fokozottan érvényesülnek. A barlangi túrázás minden izmot alaposan megmozgat és erősít.
  • Gyaloglás, futás, hosszútávfutás, túrázás: annak ellenére, hogy hideg levegőn és pollenszezonban problémát okozhat, jól felöltözve, és az allergiaszezont elkerülve nyugodtan végezhető.

Alapvetően jól kontrollált körülmények között, a gyógyszeres kezelésre, a fokozatosságra és a rendszerességre ügyelve a legtöbb sportot nyugodtan űzheted.

Mi történik, ha nem sportolsz?

Jó fizikai erőnléttel rendelkező asztmásoknál kevesebb a már említett asztmás roham, kisebb a gyógyszerszükséglet, és jobb életminőség érhető el.
Ha azonban nem sportolsz, gyenge erőnléted, légzésfunkciód alacsony hatékonysága, gazdaságtalan keringési funkciód miatt könnyebben kaphatsz asztmás rohamot. Az is előfordul, hogy az asztmás betegek a mozgástól való félelmükben passzív életmódot folytatnak. Ez helytelen, mert a mozgáshiányos életmód további betegségek megjelenéséhez, sokszor hízáshoz vezet, ami tovább rontja a légzésfunkciót. Emellett rizikótényezőt jelent a szív-érrendszeri betegségek, cukorbetegség és más egészségi problémák kialakulásában.
Ha kezeletlen az asztmád, a kisebb testi megerőltetés is akadályokba ütközhet. Megfelelő kezeléssel viszont, még a súlyos asztma mellett is sportolhatsz, sőt versenysportokban is részt vehetsz.
Megfelelően beállított kezelés mellett – amennyiben az orvos tanácsait be is tartod – tünetmentes lehetsz, életviteledet nem nehezíti meg a köhögés és a sípoló légzés.


Négy elgondolkodtató tény az...
Magyarországon több mint 230 ezer asztmás beteget gondoznak, de csak becsülni lehet azok számát, akik nem kerülnek orvoshoz.  tovább Tovább
Asztmás vagyok. Mire számítsak a...
Sokan összekeverik az asztmát az allergiával. Valaki lehet allergiás anélkül, hogy asztmás lenne, és fordítva is.  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

egészséges asztma sport tünetek



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés