Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. March 30. Thursday, Zalán   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

Tedd meg, mielőtt elfelejted!

2015.12.22. | Sárközi Adrienn
Az Alzheimer-kór megelőzhető, legalábbis kialakulásának esélye nagy százalékban csökkenthető. Hogyan?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

Az Alzheimer-kór betegségben az egészséges agyszöveg degenerálódik, elsorvad, aminek hatására a beteg elbutul, demenssé válik. Az elbutulás természetesen nem egyik napról a másikra történik, az agy különböző területei folyamatában válnak érintetté; ez akár odáig fajulhat, hogy már a hétköznapi tevékenységek is kivitelezhetetlenné válnak. Jelenleg nem áll rendelkezésünkre olyan terápia, amely a betegséget meggyógyítaná, mint ahogy az okai sem egyértelműen tisztázottak. A családi halmozódás azonban bizonyított; a vizsgálatok során felfedeztek olyan géneket, melyeket közvetlen kapcsolatba lehet hozni a kór kialakulásával. Ez azért fontos, mert e gének működésének gátlásával később esetleg elérhetővé válik valamilyen gyógymód.

Mikor vagy veszélyben?

Bár a konkrét kialakulás okai még ismeretlenek, vannak kockázatnövelő tényezők:

  • túlsúly: az elhízott nők háromszor akkora veszélyben vannak, mint egészséges testtömeg-indexszel rendelkező társaik (az elhízott férfiak kisebb mértékben vannak ugyan veszélyben egészséges társaiknál, de náluk is megfigyelhető a súlyfelesleg szerepe a betegség kialakulásában);
  • szív- és érrendszeri gondok: a korábbi infarktus, illetve a magas vérnyomás kockázatnövelő tényező;
  • fejsérülés: azok a balesetek, amelyek a fejet érintik, fokozott Alzheimer-kór gyanúval járnak, de ebbe a kockázati csoportba tartoznak azok is, akik életvitelszerűen esnek át feji traumákon, mint például a bokszolók.
  • rendszertelen alvás: egy amerikai kutatás évekkel ezelőtt bebizonyította, hogy akik összevissza alszanak, kétszer akkor eséllyel számíthatnak a kór megjelenésére. Az összevissza alvás ez esetben azt jelenti, hogy a nyugodt éjszakai pihenést felváltja a bagoly-üzemmód és a délutáni szundik;
  • cukorbetegség.
A felfedező

1907-ben egy német ideggyógyász, Alois Alzheimer fedezte fel a róla elnevezett Alzheimer-kórt, melyet ő akkor az alábbi tünetekkel írt le:

  • kognitív funkciók beszűkülése,
  • magatartásváltás,
  • elbutulás,
  • gyors leépülés.

Hogyan előzheted meg?

Az ember nem felel a génjeiért, így nyilván a családi halmozódással sem kezdhet semmit. Azzal azonban, hogy mennyire tartja frissen az agyát, igenis sokat tehet.

Táplálkozás

Amerikai kutatók egerek két csoportjába olyan emberi géneket helyeztek, melyek fogékonnyá tették őket a betegséggel szemben. A két csoportból az egyiknek sok telítetlen zsírsavat adtak, míg a másiknak szinte semmit. A telítetlen zsírsavak segítenek megőrizni a sejtmembránok rugalmasságát. Az első csoport egerei védettséget élveztek a betegséggel szemben, míg a másiknál rohamos romlást figyeltek meg azokban a fehérjemolekulákban, amelyek az idegnyúlványokat védelmezik. Az első csoport nem betegedett meg, a második igen. Telítetlen zsírsavat tartalmaznak a halak, a halolaj, a dió, a lenolaj, a mákolaj, a zöld leveles növények.

Tánc

Egyes kutatók szerint a minket körülvevő szociális háló is hatással van a betegségre (igaz, minden betegségre). Az, hogy mennyire vesz körül szerető környezet, mennyire élsz magányosan, alapvetően befolyásolja az egészségi állapotod és az ellenálló-képességed a különböző betegségekkel szemben. Ugyanez igaz arra is, hogy mekkora stresszben élsz.
A tánc olyan társas tevékenység, ahol akarva-akaratlanul emberekkel veszed körül magad, kapcsolódsz hozzájuk, kapcsolatot alakítasz ki velük, ráadásul fantasztikus stresszoldó, rengeteg boldogsághormont termel, nincs korhoz vagy állóképességhez kötve, és még szórakoztat is. A tánc (vagy bármilyen más örömforrás testmozgás), hatékony ellenszere lehet többek között az Alzheimer-kórnak is.

Agyedzés

Az agy és ezáltal a kognitív képességek karbantartása elsődleges. Nagyon fontos, hogy edzésben tartsd az agyad, a memóriád, a figyelmed, a felfogóképességed. Mindennap fejts rejtvényt, jegyezz meg minél több mindent fejben, ne írd le a bevásárló listát, jegyezz meg telefonszámokat, minden este sorold fel, hogy mit csináltál aznap, ne hagyd, hogy a sok memóriapótló kütyü miatt eltunyuljon az agyad!

Vitamin

Az E-vitamint és a gingko biloba hatóanyagait is összefüggésbe hozták már a szellemi frissesség megőrzésével, így ezeket mindenféleképpen jutass a szervezetedbe.

Nem szteroid szerek

Számos kutatás kimutatta, hogy a nem szteroidos gyulladáscsökkentők, a hagyományos fájdalomcsillapítók csökkentik az Alzheimer-kór kialakulását, mert megelőzik az Alzheimerben tapasztalható gyulladást. Az biztos ugyanis, hogy a kórral jár gyulladás is, de azt nem tudni, hogy oka-e vagy csak kísérője a betegségnek.

Ha a sok egészséges tipp betartásával nem tudod is megelőzni a betegséget, az első tünetek megjelenése elodázható, és az sem elhanyagolható siker, ha az ember 60 éves kora helyett csak 85 éves korában kezd elfelejteni dolgokat. A siker tehát akkor is siker, ha a leépülést a legöregebb korunkra toljuk. Vagyis tegyél addig, amíg el nem felejted!


Az Alzheimer-kór első jelei
Egy gyógyíthatatlan betegség, amelynek jobb, ha ismered a lefolyását és a figyelmeztető jeleit.  tovább Tovább
9 szuper trükk, hogy javítsd a...
Nehéz elfogadni a korral járó változásokat, de van, amikor nem is kell: a memóriaromlás például hatékonyan lassítható!  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

Alzheimer-kór demencia megelőzés kutatás






hirdetes