Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. February 25. Saturday, Géza   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

3 tuti tipp a memóriád karbantartására

2015.07.27. | Futaki Balázs
A memóriád nem csupán egy kvízműsort nézve jut szerephez, a karbantartott emlékezet elengedhetetlen a mindennapokban.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

Időnként – talán előtted is ismeretlen okból – kimennek a fejedből a dolgok, nem ugranak be a nevek, azt is elfelejted, hol voltál előző nap. Az is széles körben elfogadott nézet, hogy az életkor növekedésével a memória hanyatlása természetes dolog. Arról viszont keveset beszélnek, milyen jó eséllyel lassítható vagy állítható meg az emlékezet rozsdásodása, milyen tényezőkön múlik, hogy ilyen szempontból is teljes életet éljünk.

Az emberi agy mindent megjegyez. Nincs az életedben olyan esemény, látvány, illat, szín vagy hang, amelyet el ne raktározna – ideértve azokat az impulzusokat is, amelyek tudat alatt érnek, és megtörténésükkor fel sem figyelsz rájuk. A sok információ közötti teljes káoszt elkerülendő azonban az agy szelektál, és azokat az információkat, amelyeket nem tart olyan fontosnak vagy hasznosnak, olyan helyre raktározza el, ahonnan nehéz vagy – gyakran – akaratlagosan lehetetlen előhívni. Hogy ez a „lomtalanítás” milyen széles körű, az rajtad, az életmódodon is múlik. Most különböző kutatási eredményeket számba véve tekintjük át, mit tehetsz a memóriád karbantartása érdekében.

Takarodó

2008-ban egy kutatásban 32 önkéntes segítségével bizonyították, milyen jelentősége van az emlékezet szempontjából az alvásnak. A tesztalanyoknak képeket mutattak, majd egy részük éjszaka pihenhetett, a csoport másik felének viszont nem engedélyezték az alvást. Másnap fel kellett idézniük a képeket, miközben funkcionális mágnesesrezonancia-vizsgálattal követték az agyműködésüket.

A vizsgálat nyomán kétségtelenné vált, hogy az alvás igen fontos szerepet játszik a memória karbantartásában, az emlékek feldolgozásában. Alvás közben agyunk megerősíti azokat a gyenge emlékeket, amelyek máskülönben kiesnének az emlékezetünkből, illetve – ma még nem ismert módon – feldolgozza, elraktározza az élményeket, tapasztalatokat – vonták le a következtetést a kutatók.

Szellemi munka

A New York állambeli Rochesterben 197 idős, memóriaproblémával küzdő embert vizsgáltak. A résztvevőket mindennapjaikról kérdezték, majd az éppen aktuális tevékenységüket összehasonlították a korábbi, 10-20 évvel azelőtti életükkel. A kutatók azt tapasztalták, hogy akik idősebb korukban olyan hobbikat űztek, mint az olvasás, a játékok, a számítógép vagy a kézművesség – például fazekasság vagy varrás –, 30–50 százalékkal kisebb arányban szenvedtek memóriaproblémáktól. Ezzel szemben a napi hét óránál többet tévézők memóriája nagyobb eséllyel romlott. Ha folyamatosan tornáztatod az elmédet, sokat tehetsz a memóriaromlás ellen – vonták le a következtetést a kutatók.

Agyadra megy az evés

Az elfogyasztott ételek és italok a gyomrodba kerülnek, de jócskán befolyásolják az agyad teljesítőképességét is. Az időskori elbutulásnak érdekes módon ugyanazok a táplálkozást érintő kockázati tényezői, mint a szív- és érrendszeri betegségeknek. A rendszeres gyümölcsfogyasztás, a koleszterinszegény étrend ugyanakkor bizonyítottan a memóriára is kedvezően hat. A táplálkozás agyműködésre gyakorolt hatásáról állandóan folynak kutatások, a szakemberek hetente állnak elő újabb és újabb felfedezésekkel, melyek közül néhány valóban meglepő. Így az a kutatási eredmény is érdekes, melyet az áfonya meglepően jótékony hatásáról szól. Bár a dietetikusok az áfonya több kedvező tulajdonságát is ismerik, mindazonáltal egészen mostanáig meglehetősen kevés tudományos anyag állt rendelkezésre a témában. A felmérés során hetvenévesekből álló, korai memóriazavaroktól szenvedő önkéntesek egy csoportja két hónapon keresztül mintegy két-, két és fél csészényi áfonyalevet ivott, míg a kontrollcsoport csupán üdítőt fogyasztott. Az eredmény meglepő volt, mivel az áfonyalevet naponta ivó csoportban jelentős fejlődést tapasztaltak a memóriatesztekben. A kutatók ezt követően nem csupán az áfonya meglepően jótékony hatását hangsúlyozták, de kiemelték a gyümölcsfogyasztás szükségességét is a friss emlékezet megőrzéséhez.


9 szuper trükk, hogy javítsd a...
Nehéz elfogadni a korral járó változásokat, de van, amikor nem is kell: a memóriaromlás például hatékonyan lassítható!  tovább Tovább
5 érdekes dolog a memóriáról
Miért felejted el a jó emlékeket könnyebben? Miért nem tudod pontosan felidézni a pár évvel ezelőtti eseményeket? Mit tehetsz memóriádért? Minderre válaszolunk!  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

kutatás idősek emlékezés memória emlékezet emlék






hirdetes