Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. April 23. Sunday, Béla   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

3 döbbenetes tévhit az alvásról

2013.02.08. | Lám Luca
Életünk egyharmadát alvással töltjük, alvás nélkül nem működik jól az agyunk, mégsem vagyunk tisztában bizonyos alapvető tényekkel.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

Alvásra mindenkinek szüksége van. Már néhány nap alváshiány után komoly pszichés zavarokat észlelhetsz magadon, nem tudsz koncentrálni, könnyen ingerültté válsz, nehezebben végzed el a napi munkádat. Azon kívül, hogy pihentet, az alvás regenerálja az agyműködést, jó hatást gyakorol a stresszel és a betegségekkel szembeni ellenállásra, szabályozza a szélsőséges hangulatingadozásokat. Álmatlanságban egyre többen szenvednek, az inszomnia a leggyakoribb alvászavar. Következménye lehet számos (például hormonális, idegrendszeri, vérkeringéssel, depresszióval vagy allergiával összeköthető) betegségnek, de maga az öregedési folyamat is előidézheti. Van, aki nehezen alszik el, míg más korán ébred. Egyesek minden kis neszre felriadnak, míg vannak, akik akár hetekig nem képesek aludni.

Bár az alvás meghatározó része életünknek, legtöbben alig fordítunk rá figyelmet. A legtöbb alvással kapcsolatos tévhit évtizedek vagy évszázadok óta él a köztudatban.

1. Alvás előtt jó lazítani, tévézni, netezni

Nem lehet úgy jót aludni, ha előtte az ember nagyon fényes dolgot nézeget. Több szakember azt sugallja, hogy sokan vesztegetnek el értékes perceket az alvásidejükből, mert közvetlenül lefekvés előtt a telefonjuk, a tévéjük vagy a számítógépük elektronikus fényében időznek. A gond az, hogy az alvás előtti erős fényinger megzavarhatja a bioritmust, elnyomhatja az alvást elősegítő, melatonin nevű hormon kibocsátását. Mindehhez hozzá kell tenni, hogy az alvás előtti fény kérdése bonyolult: nem minden fény hat egyformán a szervezet ciklusaira. Ráadásul mindenki másképp reagál ugyanannyi fényre. Van, aki az erős fényhatást követően órákig nem tud elaludni, ugyanakkor vannak, akik békésen horkolnak a bekapcsolt nagyképernyős tévé előtt is. A szakemberek azt javasolják, hogy aki semmiképp nem tud lemondani a tévézés vagy a számítógépezés örömeiről, de a fény alvási nehézséget okoz számára, használjon olyan szemüveget, mely kiszűri a legkárosabb sugárzásokat. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy más is állhat az alvászavarok hátterében. Például az, ha valaki olyan e-mailt olvas lefekvés előtt, amin felzaklatja magát.

2. Az alvás nem csupán testi funkció

Az alvás biológiai és fiziológiai rendszer, hasonló a szív- és érrendszerhez vagy az idegrendszerhez. Csakúgy, mint ezek, az alvás is igen nagy egyéni eltéréseket mutat.

3. Aki kevesebbet alszik, több kalóriát éget el

Rövid távon ez igaz lehet, de lefogyni nem lehet kevés alvással. Az álmatlanság növeli az étvágyat, ami gyakran vezet hízáshoz.


5 érdekes tény az alvásról
Életünk jelentős részét alvással töltjük – ki jól, ki rosszul. Az alvászavaron kívül azonban nem tudunk túl sokat erről az állapotról. Ideje ezen...  tovább Tovább
A leggyakoribb alvászavarok
Álmatlanul forgolódsz? Sokszor felébredsz? Esetleg állandó álmosságtól szenvedsz? Az alvászavar igen gyakori probléma, ismerkedj meg vele közelebbről!  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

alvászavar tünet alvás






hirdetes