Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. February 19. Sunday, Zsuzsanna   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 
 

5 érdekes tény az alvásról

2015.04.05. | Ferenczy Mária
Életünk jelentős részét alvással töltjük – ki jól, ki rosszul. Az alvászavaron kívül azonban nem tudunk túl sokat erről az állapotról. Ideje ezen változtatni!
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

Az amerikaiak nagy része meg van győződve róla, hogy valamilyen súlyos alvási rendellenességben szenved. Fáradtságról, álmatlanságról, nyugtalan alvásról és rémálmokról panaszkodnak. Az Országos Egészségügyi Intézet adatai szerint azonban az eseteknek csak mintegy 10 százaléka számít valódi betegségnek, a többi csak valamilyen háttérben meghúzódó probléma (stressz, koffeinfüggőség, rendszeres gyógyszerszedés) következményeként alakul ki.

Hasonló a helyzet hazánkban is, hiszen egyre többektől hallani, hogy rosszul, nyugtalanul alszanak, esetleg fel-felriadnak éjszaka, nehezen jön álom a szemükre, de van olyan is, aki hajnalban óramű pontossággal ébred. Vajon valóban alvászavarról van szó, vagy csak érzéki csalódás a rosszul töltött éjszaka érzete? Mennyit kellene aludnod ahhoz, hogy jól érezd magad? És mi a helyzet az idősekkel, gyerekekkel, vagy éppen az állatokkal? Íme, minderre a válasz!

Tudtad? Az összes alváskutató egyetért abban, hogy a pihentető alvás feltételei a következők: lefekvés mindennap azonos időben, sötét, hűvös szoba, kényelmes ágy, az étkezés és a koffeintartalmú italok fogyasztásának mellőzése lefekvés előtt.

Tudtad? A lajhár akár napi tíz órát is alszik. Az újszülött delfinek ezzel szemben akár egy hónapot is kibírnak alvás nélkül. Az embernek már egynapi nem alvás is súlyos koncentrációs problémákat okoz.

Tudtad? A napi többszöri, rövid alvások alternatívát jelenthetnek, ha valamiért nem tudsz egyhuzamban hét-nyolc órát aludni. A csecsemőknél és időseknél megfigyelt polifázisos alvás, bár hosszú távon nem helyettesítheti a zavartalan alvást, bizonyos esetekben megoldást nyújthat.

Tudtad? Alvás nélkül biztosan meghalunk. Bár az alvási folyamatok rendkívül összetettek, annyi bizonyos, hogy szervezetünk alvás közben regenerálja magát, és ilyenkor zajlik az emlékképek rögzítése is. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint a krónikus alvási rendellenességek növelik a rákos megbetegedések esélyét. Másrészről viszont, ahogy öregszünk, szervezetünknek egyre kevesebb alvásra van szüksége.

Tudtad? A Maryland Egyetem kutatási adatai szerint általában jobban alszunk, mint gondoljuk. Egy átlagos amerikai napi hét órát alszik, ami, bár nem mindig elegendő, sokkal több, mint amennyit az emberek 40 évvel ezelőtt aludtak.

3 tévhit az alvásról

1. A legtöbb ember számára az éjszaka az alvásé

Nem sok olyan kultúra van, amelyben az emberek egyvégtében végigalusszák a nyolc órát. Balin vagy Új-Guineában például szükségleteiknek megfelelően vannak ébren vagy alszanak, többet szunyókálnak napközben, és többet vannak fent éjszaka. Az iparosítás előtti társadalmakban Nyugat-Európában is létezett úgynevezett „első alvás”, sötétedés után aludtak 4 órát, majd egy-két óra hosszat ébren voltak, ezt az időt írással, imádkozással, dohányzással, gondolkodással, szeretkezéssel, társasági élettel töltötték, majd megint aludtak. Vannak arra utaló bizonyítékok, hogy ez az alvási minta jobban megfelel belső óránk ritmusának.

2. Az állatoknak nincsenek alvással kapcsolatos problémáik

Az álmatlanság megtalálható az állatvilágban is, csak épp az állatok nem panaszkodnak. A Washingtoni Egyetemen kitenyésztettek rövid ideig alvó muslicákat. Kiderült, hogy ezek elveszítették egyensúlyérzéküket és memóriájukat, s képtelenek voltak tanulni.

3. Aki kevesebbet alszik, több kalóriát éget el

Rövid távon ez igaz lehet, de lefogyni nem lehet kevés alvással. Az álmatlanság növeli az étvágyat, ami gyakran vezet hízáshoz.


6 érdekes tény az emésztésről
Az emésztés csak akkor jut eszünkbe, ha nem működik jól, pedig érdemes minél többet megtudni egészséges működéséről. Miért?  tovább Tovább
5 érdekes tény az emberi agyról
Einstein az agyának mindössze egyetlen százalékát használta – ezt szinte mind hallottuk már. De milyen újdonságokat ismerhetsz még meg?  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

alvás alvásproblémák megelőzés






hirdetes